Ikke lett å være positiv….

Jeg vil så gjerne være glad, le og tulle.  Være den morsomme gladjenta jeg ønsker å være.  Men det er ikke alltid like lett.
Jada jeg vet at som opposisjonspolitiker og tillitsvalgt skal jeg være kritisk, men nå har jeg ferie. Behøver ikke å være så sabla negativ da.

Hva som gjør meg så sur og gretten spør du? Jo, jeg kan ta et eksempel.  Nå er klokka over 22.00 en fredagskveld. Jeg har fyr på peisen og rødvin i glasset.. Alt ligger til rette for en hyggelig fredagskveld.  MEN Gamle Gubben Grå  står med hodet nedi avissøpla for å undersøke om jeg har kastet noen aviser, Clas Ohlsen reklame eller annet livsviktig han samler på.  Jeg har rydda litt til helga og det er farlig det….Gamle Gubben Grå og jeg flyttet sammen i 1990. Da  vi skulle flytte fra sykehusleilighet til rekkehus våren 93 fant jeg noen VG aviser fra 1987.  De ble selvsagt kastet.  Men da Gamle Gubben Grå fant ut det, ble det gråt og tenners gnissel. Han hadde nemlig ikke lest de ennå!!! Vel…6 år gamle nyheter::::
Aviser og uunnværlig reklame er en ting. 
I morgen kommer broren hans på besøk og blir i week-enden. Koselig det Svoger er en hyggelig fyr som ikke byr på mange problemer.  MEN i gangen vår står et skap en vask og masse oppussingssaker.  I stua står en oppslått gardintrapp, masse kurver med ting fra gjestetoalettet og på det antikke bordet i karnappvinduet ligger det en haug med lister og venter på et strøk til med maling. I går ble toalettet som har stått ute på trammen en måneds tid båret inn. Gamle gubben grå var redd for nattefrost og det ble forsøkt plassert i stuen.  Da jeg fikk anfall ble det satt inn på gjestedoen jeg håper jeg snart blir ferdig med å tapetsere. (Hvis jeg bare får litt hjelp…) Rommet er ca. 1,5 mæter 15 meter så om det er plass til både toalett og gardintrapp der inne under arbeidet er heller tvilsomt. 
Jeg ønsker ikke besøk før vi er ferdig med oppussingen. Jeg har ikke bedt gjester. Det har i grunn ikke Gamle Gubben grå heller. Men hva hjelper det når Svigermor nede i Spania har bestemt at Svoger skal besøke oss denne helgen? 

Jeg nipper til rødvinen. Forsøker å senke skuldrene. Det er helg. Jeg har fremdeles to ukers ferie igjen. Svoger er en hyggelig fyr som ikke tar skade av litt rot.  (Selv om jeg mistenker han for å sprekke under tredjegrads forhør fra Svigermor og innrømme at han både så rot, hybelkaniner og uvaskede gulv.
Men så kommer jeg på at jeg i grunn burde la rødvinsglasset stå i kveld. Eldste Sønn skal bort i morgen tidlig. Han trenger sjåfør, og du behøver ikke gjette tre ganger for å finne ut hvem det blir.  Nå er eldste sønn 19, og kunne fint hatt førerkort, men i likhet med Datteren på 23 ser han ikke behovet for det.  Kjekt med privatsjåfør….

Yngste Sønn sitter i TV stua og gjør ikke noe galt. Når sant skal sies; gjør han ingen ting viktig heller. Sitter der bare og spiller spill på PC en.  Ja han har tent opp i peisen der nede før jeg skulle se Nytt på nytt og Skavlan.  Han var og en tur her opp e, så på Eldste Sønn ta ut og inn av oppvaskmaskinen og kritiserte middagen. Men ellers har det vært liten aktivitet.

Selv Kjøteren er ikke på min side i dag.  Da jeg ønsket å ta med meg han på tur samtidig som jeg kjørte Eldste Sønn på jobb (han rakk ikke bussen i dag heller…) nektet han plent.  Han la seg innerst inne under skrivebordet i gangen og så dumt på meg.  Men da jeg hadde kjørt Eldste Sønn handlet til helga, pakket ut alle varene og endelig kunne sette meg ned med tekoppen, frokosten og avisene – Ja da måtte han ut….    Nå er han sliten etter en lang dag, og pistrer og maser.  Kjøteren er en gammel hund og går gjerne tidlig til sengs. Det er bare det at han mener at det bør alle vi andre også. Han vil ha ro når han skal sove… Jeg nekter å legge meg på befaling fra en kjøter!!!!

Hva jeg har gjort i dag?  Jo jeg har gjort en hel masse:
Irritert meg over at Gamle Gubben Grå skrudde på radioen da han sto opp 05.30.
Irritert meg iver at han vekte Eldste Sønn 06.30, og at de snakket sammen mens jeg “sov”.
Skrevet kommandolister for hele familien. (Lister over hva JEG mener de skal utføre av arbeid i løpet av dagen)
Kjørt Eldste Sønn.
Handlet til helga:
Luftet Kjøter
Litt (ytterst lite) husarbeid.
Sovet en time på sofaen.
Skravlet en halv time med Storesøster i telefonen
Shoppet:
Luftet Kjøteren og Gamle Gubben Grå.  (Min ide var en idyllisk tur i skumringen hvor vi gikk hånd i hånd og snakket dype samtaler om livet og kjærligheten.  I stedet løp jeg rundt og passet på Kjøteren mens Gubben vandret rundt i taushet og plukket blåbær..)
Laget middag (mens jeg skjellte ut alt og alle…)

….og glodd på TV og drukket rødvin.

 

2 kommentarer
    1. He he he jeg kjenner meg igjen når det kommer til hybelkaniner og rot og en svigermor som skal dra i trådene og forhøre etterpå…….
      Høres ut som du er akkurat det “gubben” trenger, ei som får ryddet opp 😉
      Ha en flott dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg