Julegaveønske

I går var Gamle Gubben Grå og jeg en tur på Galleri Klevjer.  Det gamle konditoriet til Baker Narum har gjenoppstått i lokalene  til Galleri Klevjer. Og for å være litt nostalgiske ønsket vi å besøke konditoriet.  På dette konditoriet gikk jeg og mine venninner og byttet julegaver mens vi drakk sjokolade med krem på ungdomsskolen og gymnaset.  På dette konditoriet pleide jeg og ungene å møte Mamma i lunsjen hennes mens hun arbeidet i banken hvis vi var på bytur. Ungene mine kalte kafeen bare for “Mormors kafe”
Nå er det mange år siden kafeen forsvant fra andre etasjen på Narum, men har nå gjenoppstått på Galleri Klevjer som Kafe 1920

Men før vi kunne kose oss med kaffe og Napoleonskake måtte vi jo innom utstillingen.. 

Jeg så et maleri som Thomas Klevjer hadde malt en gang på 90 tallet. Jeg var på en utstilling med Ringerike malerklubb, og blant alle amatørbildene av litt forskjellig karakter ble jeg fascinert av et bilde Klevjer hadde malt av en mann som svevde rundt i verdensrommet..  Det var et flott maleri som gjorde inntrykk. Jeg er usikker på om jeg har sett noen av maleriene hans senere, men jeg har fulgt kunstneren fra ung og lovende til nå som etablert kunstner og galleridriver. Jeg kjente brødrene hans da jeg var yngre, og har vel fulgt litt ekstra med på kunstneren av den grunn, og selvsagt også fordi han er en lokal kunstner som gjør det bra.
Er også imponert av det han har fått til rundt galleriet på Helgelandsmoen, så en tur til galleriet har stått på planen lenge.

Det var stille på galleriet og vi var så heldige å få omvisning av kunstneren selv.  Han forklarte oss alt arbeidet bak litografiene sine, og litt om bakgrunnen for noen av motivene.  En flott omvisning som både Gamle Gubben Grå og jeg satte stor pris på.  Vi kommer gjerne tilbake, og gjerne med Svigermor som  er litt kultur interesert og nok ville satt pris på en del av bildene.

Det var og noen bilder med mennesker som svevde rundt i verdensrommet, og jeg sa at det maleriet hadde jeg sett for lenge siden. Klevjer sa at han hadde malt det i 1995.  Men han henledet også oppmerksomheten min mot ett av de andre bildene. .

 

En svevende mann som dytter på et tannhjul, eller er det tannhjulet som driver mennesket?  En interessant problemstilling.  Er det mannen som driver maskineriet, eller maskineriet som driver mannen? For meg som er et engasjert menneske som mener at jeg gjennom mitt samfunnsengasjement driver samfunnsutviklingen, eller er det samfunnet og tannhjulet som dytter meg rundt?  Hva vil skje hvis mannen slipper taket i sveiva? Vil han da bli slynget ut i det store intet – eller er han da fri?

Et flott bilde. Mange flotte tanker. Og jeg vet hva som står øverst på ønskelista mi til jul……

 

2 kommentarer
    1. Flott historie og tanker. Takk for at du deler dette.

      Ble dette ønsket noensinne oppfylt?

      Hvis ikke, så kan jeg hjelpe med å skaffe et stort litografi av dette maleriet, for julen 2020.

      Ta kontakt hvis aktuelt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg