Jobbe litt mindre og tjene litt mer…

Jobbe litt mindre og tjene litt mer synger Gatas parlament i en av sine sanger. Og nå i oppløpet til lønnsforhandlingene burde jeg kanskje spille den på full guffe hele tiden. Men nå er det ikke årets lønnsoppgjør som har fått meg til å bruke denne sangteksten som overskrift, men heller den kjensgjerning at det finnes arbeidstakere der ute som ikke helt ser til å fatte at lønn er en betaling for utført arbeid.

I går var det et nyhetsinnslag på radio om at arbeidstakere kunne bli trukket i lønn hvis de ikke møtte på arbeid 18. mai, og at dette kom i grunn overaskende på “mannen i gata”  Jeg synes det er rart at det kommer overraskende på folk at de kan bli trukket i lønn hvis de skulker jobben – uavhengig av dag.  En arbeidsavtale er en avtale mellom to parter, og hvis du uteblir fra arbeidet uten gyldig grunn, ja da bryter du din del av avtalen, og da kan arbeidsgiver bryte sin del som jo er å betale deg lønn. For meg er det ganske logisk.

I dag postet en bekjent av meg en status på Fjesboka at hun dessverre måtte slutte på en bestemt treningsgruppe hun hadde deltatt i , og heretter trene til andre tider, da sjefen hennes ønsket at hun skulle arbeide på det tidspunktet hun pleide å være på trening.
jeg ble glad da jeg så den statusen. For denne bekjente har av forskjellige grunner vært svært lenge utenfor arbeidsmarkedet, og av noen av de samme grunnene er hun kanskje ikke den mest attraktive på arbeidsmarkedet.  Nå virket det som om hun hadde fått seg en jobb, og jeg ble utrolig glad på hennes vegne.
Men de såkalte fb vennene hennes sa at det virket merkelig at en sjef kunne forlange at hun skulle arbeide  akkurat på det tidspunktet hun trente, slik måtte hun da klare og få ordnet, hvis ikke fikk hun vente på en annen jobb. Man kunne da ikke bare skippe treninga på grunn av en jobb. Det var da en utrolig streng sjef. Jeg ble virkelig sjokkert over holdningene til disse såkalte vennene.

det er som min gamle kollega ville ha sagt det: “Alt for mange som mener at  det å jobbe er noe man kan drive med når fritiden har rom for det. “

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg