Har nattevakta blitt slått ned i natt?

Det var en helt vanlig fredag. Jeg lå på sofaen i stua, godt under pelspleddet. Ryggen var vond og jeg hadde spist smertestillende og halvsovet under pleddet hele formiddagen. Småtrøtt sjekket jeg Fb på mobilen.  
En som arbeider i fengselsvesenet har delt en artikkel om vold og trusler som fengselsbetjenter blir utsatt for på jobb “Kutt i bemanning og innhold så får mann det slik.. 4 nye år med det samme gjør det neppe bedre.”   er hans kommentar.Leser ikke artikkelen da. Tenker at det er ille at man sparer på sikkerheten til de fengselsansatte.

Skroller meg videre nedover Fb. En  bekjent deler et klipp fra VG TV.  VG TV skulle lage en dokumentar om vold og trusler vektere blir utsatt for i sin arbeidshverdag. De intervjuer en vekter på gata i Oslo. Midt under intervjuet kommer det en og slår til vekteren. Når vekteren ber han roe seg, går han til videre angrep. Vekteren legger han i bakken og tilkaller politiet. Men flere publikum kommer til for å hjelpe han som blir holdt nede av vekteren.

To innlegg om vold og trusler i arbeidslivet på min Fb feed på en helt vanlig fredag ettermiddag.

Ser på innslaget på VG TV om vekteren. 
En forbipasserende som kommer bort og spør. Muligens litt rusa?   En vekter som svarer rolig. Så smeller det.   
Situasjonen virker kjent.  Lett påvirkede personer som ikke helt er fornøyd med det svaret du gir. 

På VG TV er det linket til flere voldsepisoder. Sloss-kamp med hammer i en rundkjøring i Oslo, blind vold på Torgalmenningen i Bergen.  Det er en kjensgjerning at det er mer umotivert vold og trusler om vold der ute.

Vi i helsevesenet er og mer utsatt for vold og trusler om vold.  Og da tenker jeg ikke bare på de som arbeider innen psykiatrien. 

Radiografer møter folk som har skadet seg og har vondt.  Mange er påvirket av alkohol og andre rusmidler.  Mange bærer på traumer. Mange har bare lav impulskontroll.  Ikke alle er like samarbeidsvillige når vi skal vri og vende på skadde håndledd eller undersøke hodet deres i store tromler.  
Trusler eller ufine kommentarer tror jeg mange av oss har opplevd. Ei gammel dame sa hun skulle sprette meg opp med kniv en gang. En narkoman sa han visste hvor jeg bodde. Flere har gitt meg lite flatterende kommentarer om både alder og kroppsfigur.

Direkte voldsepisoder kjenner jeg ikke til.  
Men jeg kjente vindpustet av en knyttneve som svingte noen millimeter fra ansiktet mitt en gang.  Jeg har sett kollega blitt kløpet i brystene da hun forsøkte å berolige en engstelig pasient.  Knyttneveslag har ødelagt apparatur. Noen kastet møbler vilt rundt seg en stille natt.  

En dag, eller kanskje mest sannsynlig – natt, smeller det.  

Det er kanskje ikke så mye man kan gjøre med økende voldsbruk i samfunnet.  
Men noe kan gjøres for å øke sikkerheten til utsatte arbeidstakere. Det er en kjensgjerning at alenearbeid øker risikoen for å bli utsatt for vold og trusler. 
I artikkelen fra fengselsvesenet leser jeg:
I august i år ble en fengselsbetjent utsatt for et knivangrep av en innsatt. Betjenten var alene, men greide å tilkalle en kollega som hjalp til med å få kontroll over knivmannen
At fengselsbetjenter kan bli angrepet av innsatte med kniv, hørtes utrolig feil ut.  Men tydeligvis, slike ting kan skje.

At helsepersonell kan bli angrepet med kniv, finner jeg mer sannsynlig.  La da den radiografen få slippe å rope nytteløst etter hjelp. For ingen hører en ropende radiograf i en øde sykehusfløy.


#nattevakt #voldogtrusler #arbeidsliv 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg