Fredagsvinen i fare og manglende mattekunskaper

For meg er fredagsvinen et begrep.  Sette seg ned en fredag kveld etter at en travel arbeidsuke er over og kose seg med ett glass rødvin til maten eller  i sofakroken mens jeg sløver foran “Gullrekka på TV”. 

Men noe jeg leste i avisen fikk meg til å bli bekymret for at det tradisjonelle glasset med rødvin på fredagskvelden skal bli borte.  For i år har vi den laveste vinproduksjonen på 50 år.

Den samlede produksjonen av vin på verdensbasis så langt i år er på 24,67 milliarder liter.
Det er en nedgang på 8,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.   Nedgangen skyldes ifølge Organisasjonen for Vin og Vinproduksjon (OIV) klimaendringer som fører til tørke og skogbrann.
Nedgangen er størst blant de tre største vinproduserende landene i verden, Italia, Frankrike og Spania.  I Italia sank vinproduksjonen med 23 prosent til 3,93 milliarder liter. I Frankrike sank produksjonen med 19 prosent til 3,67 milliarder liter og i Spania ble nedgangen på 15 prosent til 3,35milliarder liter vin.

I USA, som er verdens fjerde største vinproduserende land er nedgangen kun på 1 prosent når statistikken ble utarbeidet. 
OIV understreker at denne statistikken ble utarbeidet før de store skogbrannene i Caklifornia nylig der store områder med vinranker ble svidd av i Napa Valley og Sonoma.

Hvis denne utviklingen fortsetter, er det grunn til bekymring? Jeg forsøkte å regne ut hvor mange år det ville ta før verdens vin produksjon tok slutt og vi måtte ty til kun å drikke årgangsvin.

Jeg kom til at hvis jeg skulle sitte å regne på papi,ville jeg fort bruke hele helga.
I år 2023 ville det fremdeles bli produsert godt over 13 milliarder liter vin med en årlig reduksjon på 10 % (Tok et lett tall i reduksjonsfaktor for å gjøre regnestykket litt enklere )
For å klare å finne svaret litt raskere enn å regne ut produksjonen år for år,  måtte jeg rote litt i gamle mattekunnskaper.
Jeg fant ut,ved litt googling at problemet best kunne løses med en eksponential likning.  Og samtidig kom jeg på at det var akkurat da vi kom til eksponentialligninger at jeg gikk fra å ha 5 og 6 på matteprøvene til å få 2 og 3. 
Jeg klarte aldri å lære eksponentiallikninger, og nå klarer jeg ikke å regne ut når verdens vinproduksjon vil ta slutt. 

Er det noen som kan hjelpe?

Jeg tror ligningen blir slik 
24.670.000.000.000 ganger 0,917opphøyd i x potens = 0 

(Hvordan jeg får skrevet det på PCn skjønner jeg ikke heller…..)

#rødvin #matematikk #eksponentialligninger 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg