Vi har snakket om det før, ikke sant?

Jeg kommer til å være på veien hver dag i vinter. Jeg kommer til å avpasse farten etter forholdene, og sjelden kjøre over fartsgrensa.  Og jeg kommer til å være foran deg.  Dette har vi snakket om før.
Og du, jeg kjører ikke noe raskere eller bedre om jeg ikke ser veien.  Så slutt og sett fullt lyset på i bakruta mi så alle speilene mine kaster lyset tilbake i øynene mine.  
Det er kult med stor bil med firehjulstrekk.  Man føler seg lett som “King on the road”.  Jeg vet det.  Jeg har kjørt slik bil jeg og. En diger Mitsubishi l200.  Det er vinter-bil det! Jeg pendla Krøderen Hønefoss til alle døgnets tider og på all slags føre.  Det gikk så grevling og rådyr spratt.  Men jeg ville aldri ha brast forbi biler i bakken mellom landbruksskolen og krysset inn til Åmot.  Du veit, i 40-sona, mellom de to fartsdumpene der du spant forbi meg i dag morges.  
Ikke synes jeg du er kul selv om du ligger på hornet når du freser forbi meg i 60-son rett over grensa til Øvre Eiker.  Hørte du, jeg hadde horn på bilen min jeg og, og kunne tute like bra som deg.  

I dag var det greie kjøreforhold.  Jeg lå stort sett i fartsgrensa.  Men bremset ned litt ved Ask, da et rådyr plutselig var mellom bilen min og bilen foran meg.  Det var da du blinket irritert med lysene dine første gang.  Så du ikke rådyret fordi du irriterte deg over de røde bremselysene mine?  
Ok. Du har dårlig tid.  Du forventer effektivitet og driter i et rådyr eller to. Skauen er full av firbente skapninger.  Greit ser den.  Men hvis du ikke kjører ordentlig bil, altså trailer eller en skikkelig stor bil, som en Mitsubishi l200, veit du hvor mye skader, plunder og heft et rådyr kan skape på en bil?
Jeg prøvde med en Seat Ibiza Soul en gang.  Bilen var selvsagt kjørbar etterpå.  Men det ble noen lapper på lakk og lykter.  Ja, selv en skabbete rev og en halvblind grevling kan lage skader på en bil, for ikke å snakke om en velvoksen elgokse.  Have been there have done that. 

Jeg har og ligget ti minutter bak skjemaet og har forsøkt å ta igjen det tapte med gassen i bånd, femte gearet inne og effektiv kjøring like mye i venstre som høyre fil på landeveien.  Jeg har hatt førerkort i 33 år, og i mange av de kjørt rundt 50.000 km i året. Jeg har skrensa ut av veien og rullet kast i kast nedover en skråning før bilen min, en WW1300, ble liggende på taket.  
Jeg har kjørt ut av veien, truffet en diger stein, så bilen ble kastet opp i lufta, møtende trafikanter så bånnpanna og understellet på bilen  min, før den landet nesten ute i veibanen igjen, men med et hjul mindre.  Ford Escort stasjonsvogn. har ikke vinger.  Jeg har krabbet så og si uskadd ut av begge bilene, men vet at jeg hadde flaks – begge gangene.

Jeg har vært første mann på ulykkesstedet tre ganger. 
En bil full av ungdommer som noen kilometer før hadde kjørt forbi meg og jentegjengen på tur.  Vi nådde de igjen rett bak en sving. Der hadde de parkert godt inne i en bil med campingvogn.  Dødsulykke. Vi og de var i 20 årene.  Heldigvis kom det raskt flere som kunne hjelpe.
Godt voksent ektepar traff en elg rett foran meg en tidlig søndag jeg kjørte hjem fra nattevakt.  Dyr streifer i grålysningen.  Elgen ble skadet, men løp videre. Tilbake satt et sjokkskadet  ektepar med kuttskader i ansiktet og en knust frontrute.  Det tar litt tid før ambulansen er på plass, små kutt i ansiktshud gir raskt mye blodsøl mer enn blodtap. Men blodsøl hjelper lite på sjokk…
To biler traff hverandre front mot front, og en av dem havnet videre ut på åkeren. Plunder og heft. Jeg hadde dårlig tid til å rekke jobben.  Men, jeg hjalp en av dem ut av bilen, og tok vare på han til ambulansen kom. Det gikk bra med begge sjåførene.  De trengte bare en sjekk på sykehuset.  Jeg kom litt for sent på jobb, men var på plass før de nådde sjekken på røntgen. 

I dag, mellom Hokksund og Krokstadelva nådde jeg igjen en bil som kjørte i mellom 40 og 50 på den strekningen. Det er i det minste 60-, delvis 70 og muligens 80sone på den strekningen.  Jeg satt ikke på fullt-lyset i speilet hans, jeg gjorde ingen hasardiøs forbikjøring og jeg la meg ikke på hornet. Jeg lå bare stille og rolig og kjørte bak han.På de 7,6 km sinket han meg med ca 1 minutt.  Det gikk greit. Jeg rakk frem til Drammen i god tid.  

Hvis du ikke har kalkulert inn at du kommer til å ligge bak meg hver dag i hele vinter, så bør du kalkulere inn det minuttet fra nå av.  For husk, jeg kommer til å være ute på veien foran deg hver dag i hele vinter.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg