Fins det nisse-hijab, og kan en muslim spise marsipangris?

I år skal jeg jobbe på sykehuset på julekvelden.  Det har jeg gjort flere ganger før, og da pleier jeg å ha på meg nisselue for å skape litt julestemning for kollegaer og pasienter som er så uheldig og måtte besøke oss.  Nisselua blir selvsagt røsket av hvis det kommer inn hardt skadde eller akutt  alvorlig syke pasienter hvor alvoret tilsier at man ikke blir møtt av en nisse.  Men har du brukket ankelen når du raste ned kjellertrappa for å hente den siste surkålpakka, eller knekt håndleddet da stolen velta når du skulle sette på plass stjerna i toppen av treet, ja da er det kanskje greit at det er julenissen og hans gode hjelpere som røntgenfotograferer deg. 
Som regel har jeg arbeidet sammen med “Verdens Beste Pensjonist” når jeg har arbeidet julekvelden.  Men siden hun nå er pensjonist, så skal jeg i år arbeide sammen med en ung kollega.  
Jeg satt her en kveld og tenkte at jeg måtte huske å ta med ei nisselue til henne og.  Tradisjoner er viktig.  
Men så kom jeg til å tenke på at hun bruker hijab. Det vil kanskje være feil å trøkke ei nisselue nedover hijaben?  Og det ville vel muligens se litt vel rart ut.  Så da begynte jeg å fundere på om det fantes nisse-hijaber? 
Jada, jeg vet at jula er en kristen høytid, og at de som går rundt med hijab ikke er kristne men muslimer.
Men nissen er vel i grunn ikke så veldig religiøs?
Og nissefester og grøtfester +noen juleopptredener med “På låven sitter nissen”  finnes det vel fremdeles på norske skoler og barnehager, det er ikke muslimene som prøver å fjerne alt som heter norske juletradisjoner, så behovet må da ha meldt seg?

Et annet spørsmål jeg har med tanke på denne julekvelden sammen med min unge kollega er;
Kan en muslim spise marsipangris?
Vi har den tradisjonen på jobben at “alle” tar med en liten pakke til de som arbeider julekvelden som blir lagt under juletreet – eller ut over hele bordet – på vaktrommet i god tid før julekveldsvakta.  I mange av de pakkene har det tidligere år ofte ligget en marsipangris.  Jeg regner med at marsipan i alle andre former går helt greit.  Men er det greit for en muslim – som vel ikke spiser svin – å spise marsipangris? 

Jeg ser frem til en koselig julevakt sammen med en ung kollega jeg setter veldig pris på.  Mine funderinger er rent filosofiske.  Ønsker du å kommentere innlegget, gjør gjerne det, men husk at hatefulle ytringer fra nettroll og gamle gretne nett-nisser ikke blir tolerert.

3 kommentarer
    1. Noen muslimer vil ikke bry seg om marsipanen er fomet som en gris, men mange vil bry seg mye. Bruker damen hijab, bryr hun seg muligens, ja. Her får du huske på at sykehuset i Kristiansand faktisk fjernet dørskiltet til et av rommene på barneavdelingen, fordi det var tegning av en blid gris. Det kom inn klage fra muslimer som fikk det rommet da barnet deres var sykt. Sykehuset kjørte et opplegg med dyretegning på hver dør, fordi det var enklere for barn å huske at de var på rommet med sau på døren, eller katt, eller gris, eller ape, osv, enn å huske tall. Grisen ble byttet ut.
      Når det kommer til nisselua, bør den nok utenpå hijaben. Om hun vil da.
      Et par -tre pakker med marsipanpølser sklir vel gjennom. Det behøver jo ikke være svin i de pølsene 😀

    2. Mi: Hadde ikke tenkt å trykke nisselua nedover hue hennes uten samtykke. Og jeg klarer å finne på noe annet enn marsipan i pakka fra meg, men tenkte kanskje det kunne bli litt mange svin hvis det dukka opp sånn mellom 5 og 15 marsipangriser i pakkene hennes.
      Mye en stakkar kan fundere på…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg