Svigermors søte hevn

Til jul i fjor hadde jeg virkelig lagt meg i selen og vridd hjernebarken for å finne på “den perfekte julegaven” til Svigermor.  Hva gir man til ei sprek dame i slutten av 70 årene som har alt?  Hva ønsker hun seg, egentlig, den aktive dama som farter mellom leiligheten i Oslo, hytta ved kysten, boligen i Spania og familie i California i en slik fart at en som er langt yngre blir sliten bare av å følge med på hvor dama til enhver tid er.   Tilslutt konkluderte jeg med at det hun muligens ønsket seg var med tid sammen med oss.  Så jeg bestilte feriehus gjennom jobben.  Et stort hus i Vence i Frankrike med plass til oss alle,, og plass nok til at det kunne bli en hyggelig ferie uten at man følte at man bodde oppå hverandre, og så bad vi med oss Svigermor på ferie.
Det var et sjansespill.  Vi er veldig forskjellige Gamle Gubben Grå, jeg og Svigermor. 
Vi klarer sjelden å komme i gjennom en vanlig familiemiddag uten en hissig diskusjon.
Vi har vel aldri tilbragt mer enn toppen 2 døgn sammen sammenhengende i løpet av de snart30 årene jeg har vært svigerdatter, og vi har hatt mange diskusjoner.  
Svigermor så ikke overbegeistret ut da hun forsto hva gaven var julaften i fjor.  Men siden det var mange måneder til ferien, fikk hun tid til å venne seg til tanken.  Om hun gledet seg til turen, eller hadde den samme skrekkblandede følelsen som jeg vites ikke. 
Men hun likte huset.  Vi hadde noen flotte dager – og bare en heftig diskusjon.  4 dager sammen på ferie gikk bra, og jeg tror vi alle virkelig koste oss.

Denne Julaften tok Svigermor hevn. 
I år var det Gamle Gubben Grå og jeg som fikk ferie i julegave.  
8 dager sammen med Svigermor i boligen hennes i Spania i September.  
Vi gleder oss!  Gleder oss til sol og varme i slutten av september.  Gleder oss til å se Svigermors andre hjem.  Gleder oss til å oppleve Spania.  Og ikke minst, gleder oss til noen hyggelige dager sammen med Svigermor.
TAKK FOR GAVEN SVIGERMOR 

 

2 kommentarer
    1. Anonym: Det beste er når man , til tross for forskjeller, aksepterer at man er ulike og at “min måte” ikke er mer riktig en “din måte”.
      Det tror jeg at vi har lært, Svigermor og jeg, og nå gleder jeg meg til ferie i september.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg