Den første vårdagen

i dag er det første mars. Førstedag i første vårmåned. Så på mange måter er dette den første vårdagen.

Jeg våkner til minus 17,4 grader.  Lite med vårfølelse der jeg inntullet i skjerf , den tykkeste jakka og store eskiimo-støvler haster til bilen.  

Jeg må selvsagt skrape is på den nedisete bilen.  Noe annet var ikke å vente.

Bilen vil ikke starte.
I gamle dager, da jeg var ung, hadde vi motor-varmere på bilen, men de forsvant ett eller annet sted i den teknologiske utviklingen. Hvorfor vet jeg ikke.  Jeg føler at bilen min hadde hatt godt av en motorvarmer i dag. Det hadde gjort starten på dagen så mye bedre – både for meg og bilen.  For ikke å snakke om kupevarmeren jeg i sin tid i en annen bil fikk av Pappa.
Da satte jeg i motorvarmeledningen om kvelden, med timer og et hele. Og når jeg og to små unger hastet til bilen litt før 07.00 om morgenen sto bilen der klar, med klare og isfrie vinduer og deilig varm temperatur inne i bilen.
Men det er ikke noen motorvarmer på denne bilen. 

Hadde jeg visst at bunnpannevarmeren lå ett eller et annet sted innerst i garasjen hadde jeg åpnet dørene og lett intenst (eller sparket liv i Gamle Gubben Grå og bedt han finne…)   Men jeg tror ikke den overlevde siste flytteprosess.  

Jeg skal til Drammen og diskutere 0 % stillinger med arbeidsgiver.  Merkelig at engasjementet og sinnet ikke er nok til å varme opp bilen så den starter.
Jeg puster med magen, og går inn og tar meg tid til frokost og en ekstra kopp te.   Håper bilen starter når den får tenkt seg om.  Å sitte frustrert og stressa og kinne og kinne gir bare rå bil og enda mindre sjanse for at den starter.
Pust med magen.  Det er ennå noen timer til møtet begynner. Formøtet med de andre tillitsvalgte får klare seg uten deg en stund..

Og til dere som tenker at det er nok nå. Dette er bare vinterens aller siste krampetrekningene   Våren er rett rundt hjørne. 
Vel, her er et bilde fra mai i fjor

 

2 kommentarer
    1. Den moderne motorvarmeren heter vebasto og kan enten bestilles med når bilen er ny, eller etterminteres. Jeg har det, men ulempen er at den sluker sinnsykt med strøm fra batteriet, så det er ikke sikkert du får startet avlikevel. Men bilen er varm da 😉 Jeg savner også den gamledagse kontakten du satte i grillen på bilen, også virket det! Godt og varmt ble det også med cupevarmeren. Men det så vel ikke så pent ut designmessig da kanskje? Men en kan ikke komme fra at det var praktisk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg