Du må ikke sove- eller gi faan…

I 1937skrev Arnulf Øverland diktet “Du må ikke sove” for å vekke folk, få de til å reagere. Få de til å se hva som skjedde i Tyskland og andre europeiske land på 30-tallet. Advare mot hva som kunne komme.  Til døve ører.  

Du må ikke sove, du må ikke sove
Du må ikke tro at du bare har drømt
i går ble jeg dømt

Det er på tide å våkne når justisministeren sprer usannheter og hatretorikk på sosiale medier uten at det får noen følger.  Statsministeren leer knapt et øyelokk før hun blir tvunget til det.   Saken gjelder om mennesker skal straffes uten dom – uten mulighet for å bevise sin uskyld. Uten at domstolen kan overprøve politiets mistanker. 

Du mener det kan ikke være sant
så onde kan ikke mennesket være
Det finnes da skikkelig folk i blant
Bror du har mye å lære.

Tror du meg ikke? Gå inn på Regjeringen.no.  Søk fakta på nøytrale nettsider. Sett deg inn i hva saken gjelder. Hva uenigheten består i Frp og Høyre ønsker å frata mennesker norsk statsborgerskap – uten at det skal prøves for domstolen før avgjørelsen tas.  
Jeg trodde jo at de vi har valgt til å lede landet var skikkelige folk.  Jeg er ikke enig i deres politikk, men jeg trodde at de var oppegående mennesker selv om de ønsker en annen samfunnsutvikling, en annen politikk enn det jeg selv ønsker.  
Jeg kjenner mange bra folk både i Frp og Høyre. Jeg ønsker ikke å demonisere noen.  Men å spre slik hatretorikk, som det justisminister Sylvi Listhaug her gjør – kun fordi hun ikke får lov til å straffe mennesker uten at saken er prøvd i rettsapparatet får meg til å undres.  

Du må ikke gå til ditt kjøpmanskap
og tenke på hva der gir vinning og tap
Du må ikke skylde på aker og fe
og at du har mer enn nok med det.

Du må ikke sitte passiv hvis du mener at det er feil at folk skal straffes uten dom.  Denne gangen er det mulige fremmedkrigere.  Hvem blir det neste gang?  Meningsmotstandere? Folk som er politisk uenig med Listhaug?  Er det dit vi ønsker at samfunnet vårt skal utvikle seg?

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig. Stakkars dem.
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett der ikke rammer deg selv.

Forslaget om at regjeringen ønsket å frata Fremmedkrigere og andre de mener kunne være til fare for rikets sikkerhet fikk ingen reaksjoner i media.  Ingen storm. . De fleste av oss var ikkeklar over det en gang.  Det var først når Listhaug postet Fb innlegget sitt og folk begynte å undersøke saken, at folk begynner å reagere.
Fabian Stang, sier at Sylvi Listhaugs uttalelser bør tes i hjel.  Heldigvis ble de ikke det.  Da hadde vi jo ikke blitt klar over hva regjeringen Solberg egentlig ønsket å få gjennomslag for.

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør
De puster på hatets og ondskapens glør.

Sylvi Listhaug vet akkurat hva hun gjør.  Hun puster på de ulmende glørne til Fjordmann, til ABB og alle de andre.  Hun hisser opp bermen , som ikke lenger bare er noen einstøinger bortgjemt på mørke gutterom og i mørke kjellerstuer, Men som nå, tydeligvis har fått sete i regjeringen. 
Vår justisminister sprer hatretorikk.  Det kan vi ikke tilgi.

Jeg skjønte det ikke. Nå er det for sent.
Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.
Jeg trodde på fremgang. Jeg trodde på fred
på arbeid, på samhold, på kjærlighet.

Jeg trodde virkelig at høyresiden i norsk politikk ikke var så høyre-ekstreme som sine brødre og søstre rundt om i Europa.  Jeg synes Høyre her har vært mer moderate Jeg har hatt respekt for Høyre, ikke vært enig i politikken, men likevel…  Fremskrittspartiet har jeg vel hatt litt mer tvil om,  men har ment at Siv Jensen har dratt partiet i retning mot et seriøst parti til tross for mange løse kanoner.
Sylvi Listhaug er ikke en kløs kanon.  Hun er landets justis- og beredskapsminister..

Jeg roper i mørket -å kunne du høre
Det er en eneste ting å gjøre
Verg deg mens du har frie hender
Frels dine barn, Europa brenner

Frihetspartiet i Nederland, far og datter Le Pen i Nasjonal Front i Frankrike, Alternativ for Tyskland (AFP), Lega Nord i Italia. Høyrepopulistiske partier som har hatt stor fremgang i Europa de siste årene – og det er flere av dem.
De høyrepopulistiske partiene i Europa har arbeidet hardt med å gjøre partiene mer spiselige, få vekk nazist- og fasiststempelet.
Deres viktigste strategiske grep er å holde balansen  og være akkurat passe fremmedfiendtlige. De har og en felles strategi på å komme med sjokkerende uttalelser, slik som Sylvi Listhaug gjorde før helgen, og moderere seg hvis de blir konfrontert, slik Erna Solberg og en del av   Høyre prøver nå. 
Høyrepopulistiske partiers retorikk og politikk har trolig ført til at samfunnet utvikler seg til et kaldere og mer menneskefiendtlig samfunn.
Det viktigste vi kan gjøre, er ikke som Fabian Stang hevder, tie dem i hjel.  Det viktigste vi kan gjøre er å ta de Høyrepopulistiske lederne på alvor, og konfrontere de med deres menneskefiendtlige ideer.

Jeg tenkte Nå er det noe som hender
Vår tid er forbi – Europa brenner

 

 

1 kommentar
    1. Ja, det diktet er jammen meg brennaktuelt ennå. Vi må så klart passe på at vi ikke sitter på våre høye hester når ting ikke gjelder oss selv, men ta vare på hverandre..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg