Minus ni

Gradestokken viser minus ni.  Minus ni.!!!  Ni kuldegrader., og radioen melder at på Hemsedal er det minus 25.  Hallo, vi skriver 14. mars. Vi er pr definisjon halvveis i første vår-måned. VÅR-MÅNED: Hører du.! Vår som i sildrende smeltevann, flekker med bar asfalt, fuglesang og vårblomster som stikker hodene frem.
Metrologen på radioen fortsetter å bable.  Forteller at til helgen skal det bli kaldere. Kaldere enn 25 minus?  I siste halvdel av mars! Ja, og før det skal det selvsagt komme litt mer snø, ikke mye å måke, bare et lett snødrev, sier dama.  Lett snødrev! Sist vi hadde lett snødrev på mine kanter, natt til mandag, kom det 20 cm nysnø deisende ned. De snakker om global oppvarming, jeg kunne ha klart meg helt greit med en liten lokaloppvarming, bare sånn her rundt Vågård.

Første året vi varsammen kom Gamle Gubben Grå med en stor bukett med kvister fra hagen til sine foreldre på denne tiden. Forsythia, gulbusk, som raskt spratt ut i flotte gule blomster.  Det var mitt første møte med forsythiaen, og jeg elsker den busken som kommer med gule blomster før bladene dukker opp.  Vi har flere busker på tomta, men jeg kan ikke ta inn kvister.  Enten ligger de under flere tonn med snø, ellers må jeg vase gjennom snø til livet og forsere de høye brøytehaugene som troner på plena.  Rissikere liv og lemmer, forfryselse og kolbrann for å få tak i kvistene. Ser ikke ut som om Gamle Gubben Grå heller har lyst til å vase rundt i løssnøen for at jeg skal få gule blomster i vasen.

Jeg pleier å sette ut påskeliljer på bordet på trammen i god tid før påske, og, ja jeg vet jeg er litt små-gal.; plante de første stemor-blomstene i verandakassa på trammen.  Jeg pleier å stelle godt med dem. Ut og inn etter vårsola de første ukene.  Og så pleier jeg å skryte av at jeg holder liv i stemorsblomstene fra mars til oktober.  Nå legger det 50 cm snø oppå verandakassa på trammen, og under det lasset stikker det frem noen visne, knuste Erica… Skikkelig pen pynt.som ønsker gjestene velkommen her i gården.

Til uka drar jeg til Praha.
Jeg sjekker Yr.  Praha har i dag 10 varmegrader.  Skuldrene senker seg.  Jeg skal snart oppleve litt mer sol og varme.  Radioen sier at kulda skal holde seg, i hvertfall ut mars.  Vel, blås i kalde Norge. Jeg skal til Praha og nyte vår og varme .  Langtidsvarslet for Praha er mer interessant. 7 grader i morgen, ok, fortsatt varmt nok for meg… Så, kuldegrader fra lørdag og helt frem til neste fredag… Jeg drar hjem fra Praha neste torsdag, fra kuldegrader og regn, sludd i Praha til kuldegrader og sikkert tonnevis av nysnø her hjemme.   

Hjem til påske, med påskeskirenn, i snøhauger som gjør det umulig for ei som hevder å ha lagt skiene på hylla for godt å bli med. Så da må jeg vel bare bite i det sure eplet og rote frem langrennsskiene som er ett eller annet sted innerst i garasjeboden, for selvsagt vil jeg være med på slektas påsketreff. Etter det drar vi til fjells for å grave frem hytta, og grave sti gjennom 100 meter med snø nedover i lia og til utedoen.  100 meter snø i 2 meters dybde, og jeg vil ha en bredde på den stia på minst en meter, versegod begynn å regn ut hvor mange kubikk snø som må fjernes for bare å komme seg på dass.  
Fasitsvaret er 200 kubikk snø, hvis du ikke er like god i matte som meg. 
Snø som har ligget en stund har en vekt på rundt 300 kg pr kubikk sier wikipedia. Det blir 60.000 kilo snø som må forflyttes før man har fri vei til do.  60 tonn snø mellom hytta og toalettet. Jeg blir matt bare med tanken

Jeg lengter virkelig på en vår som forhåpentligvis dukker opp en gang i juni

 

10 kommentarer
    1. Får håpe den våren kommer før høsten da. 😉 Heldigvis er det ikke så mye snø ute på hytta vår, men den ligger jo i skjærgården, det hjelper jo litt. Dessuten blåser det nok ganske godt der ute i vinterhalvåret, så det blåser vel av både taket og terrassen. Dermed fritt leide til utedoen! Men det er jo ikke noe varmere å ta de meterne utendørs av den grunn … når en bare MÅ.

    2. Neimen har du trasket i nabolaget mitt 🙂 God tur til “syden”, til varmere strøk i det minste. Håper du får ladet batteriene og kost deg skikkelig!

    3. Her har det vært BÅDE sol og litt sildring av vann mellom snøskavlene…Tenk det du. Håper det skjer noe nå altså 🙂 Tsjekkia høres gøy ut. Jeg skal til Gdansk med Kjersti, som er en bloggvenn jeg har kjent i 6 år, og etterhvert utafor også. Vi skal på tur i mai, håper på fint vær 🙂

    4. frodith: Har hørt rykter om at det sildra godt av taket her i dag og.
      Jeg var innelåst på diverse møterom. Men det går rett vei

    5. Morsom lesing fra hytteturen. Linken funka ikke, men jeg fant innlegget likevel. Kjente meg godt igjen, ikke akkurat snømåkinga, men absolutt den tissinga om natta. 😀

    6. Vi har jo ikke “utedass” i ordets rette betydning. Det er en snurredass .. men en må jo ut av hytta for å komme inn på do! Selv om “badet” ikke ser så aller verst ut er det like forbanna kaldt å komme seg dit når vi er der utenom sommersesongen. Ja, kan forsåvidt være skikkelig kaldt da også … Forbrenningstoalett hadde nok vært tingen. Men ellers er det jo mye nymoderne greier en kan ha på en hyttedo nå, selv uten innlagt vann.

    7. Marit: Vi har “bad” inne på hytta. Utslagsvask , sluk i gulvet og vannbøtte. Men der inne kunne jeg ha lyst til å ha ett eller annen form for toalett. Forbrenningstoalett på gass er ønsket men det finnes mange andre gode nye løsninger

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg