Byens nye Gledeshus

Først må jeg forsikre leserne mine om at dette innlegget ikke er produktreklame, eller at jeg på noen som helst måte er sponset av de to firmaene jeg skriver om – ja bare slik at den problemstillingen er ryddet av veien.

Hønefoss sin nye storstue åpnet for en måned tid siden, og på søndag syntes Gamle Gubben Grå og jeg at det var på tide og ta stedet i litt nærmere øyesyn.  Vi har jo vandret forbi på Gladtvedt brygge i byggeperioden og sett det spennende bygget reise seg.  Men vi har ikke vært der siden siste hånd ble lagt på verket og stedet åpnet.   Men på søndag var det tid for lunsj.

Mens Gamle Gubben Grå testet hamburger, pomefritte og Coca Cola,  lot jeg meg friste av blåskjell, pomfritte og eplejuice fra Røyse.  Blåskjell er for meg den ultimate sommermat, så hva passer bedre på en uterestaurant med utsikt over elva?
Vi ventet litt lenge på maten.  Men vi var ikke alene der, så kjøkkenet arbeidet sikkert så fort de klarte.  Det var fint å sitte i sola og se utover elva og på alle som kom gående for å få med seg Rockefroskene, en barneforestilling som spilles på brygga rett ved siden av Gledeshuset.  
Det var en stor porsjon blåskjell, nydelig aioli og helt perfekte pomfrittes. Skal man være litt kritisk, så var blåskjellene dampet kanskje noen minutter for mye.  Innmaten, skjellmuskulaturen eller hva det kalles, i noen av skjellene var litt vel kokte.  Alle blåskjellene hadde heller ikke åpnet seg, og disse burde vel strengt tatt plukket ut på kjøkkenet. Men den rause porsjonen, den flotte beliggenheten og det fantastiske været veide opp for det.  Alt annet ved måltidet var jo og nærmest perfekt.  
Gamle Gubben  Grå hadde ingenting å utsette på burgeren, og her snakker vi om en kokk med mange prs restauranterfaring som pleier å ha noe å kommentere på de fleste måltider.
 

Det var lunsj, så vi droppet desserten. Men en kaffe-latte måtte jeg unne meg.  Flott å nyte der i sol-veggen.Jeg kjenner på meg at dette nok ikke er siste gangen vi besøker Gledeshuset, for finere uteservering her i byen finnes ikke.

Siden vi var på “Norsida”, stakk vi innom Kooperativen for en kald øl.  Det er vel ingen steder i Hønefoss de har et større utvalg av øl – også mange spennende slag med alkoholfritt øl for meg som jo hadde tenkt å ha med meg bilen hjem

 

2 kommentarer
    1. Har ikke vært mye i Hønefoss..men innom i sentrum di gangene vi har vært på Klækken hotell :)) Så flott ut det bygget..men vanskelig å gå oppreist der inne ser det ut til..hehe.. Maten så fristende ut..men dumt den ikke var perfekt tilberedt da.. :)) God sommer videre <3 Annebe

    2. annebe: Klækken er et flott sted, men ta turen innom Hønebyen også neste gang du er på disse kanter. Vi har fått nytt Gledeshus og ny kirke på hver sin side av elven. Spennende arkitektur på begge bygningene – og gjett om diskusjonene har gått i lokalavisa, God sommer til deg og

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg