Hjemmeferie del 25 Det tyske bakeriet på Hallinby.

Hallingby er liksom ingen stor metropol.  Det har noen bensinpumper, et slitent gatekjøkken, Kiwi og Coop, og noen hundre meter med 70 sone for folk på vei til  Valdres.  Kjører man av E16 vet man at det og er skole, omsorgssenter, barnehager, en kirke og et fastlegekontor- og en del hus. Stedet sloss med Nes om å være “hovedstaden i Ådalen”.

Bygdas siste tilskudd er BackCafe – et tysk bakeri og Cafe som har etablert seg i en nedlagt bensinstasjon.  
Vi hadde lest om stedet i lokalavisen og lenge tenkt på å besøke det. Hallingby er jo rett opp i veien her fra der vi bor. 
Gamle Gubben Grå er halvt tysk, Svigermor er født og oppvokst i Tyskland, og Gubben har gode minner om fantastiske kaker og brød fra ferier hos Opa og Omi. 

Nå var kanskje ikke kakedisken så full av lekre kaker som det Gamle Gubben Grå hadde drømt om.  Det er forskjell på ett bakeri på Hallingby i 2018 og en konditoridisk i en middels stor tysk by på 1960 tallet, Spesielt når konditordisken var sett gjennom et barns øyne – og så erindret 50 år senere.
Men de hadde Brezel som er sånne litt store saltkringler som jeg forbinder med Tyskland.  Jeg ser også at de har en god del brød og rundstykker, og tenker at her må jeg stoppe når jeg har tatt morgenturen med hundene på disse kanter.  De er til og med åpne på søndager

Selv om det i utgangspunktet var kaffebesøk og kaker vi kom for, og ikke brød, ble det med en pose Brezel hjem.  På meg ble det en jordbærdrøm og en kopp cafe-latte. Jordbærdrøm var et slags wienerbrød med vaniljekrem og jordbærsyltetøy. Utrolig godt.  Gamle Gubben Grå led nok valgets kval , men falt til slutt ned på Epledrøm og en, nei to, kopper svart kaffe.  Det så ut som han koste seg han og.  

BackCafe er en familiedrevet bakeri og cafe.  Trivelig betjening i et lyst og rent lokale.  De har et utvalg av kaffe som er en barista verdig.  en god del kaker som varierer fra dag til dag og årstid til årstid.  greit utvalg på mat, som baguetter og salat .  Et greit stopp på turen oppover til hytta – eller for oss som er så heldige å boi nærheten.  
Det jeg syntes var ekstra gøy var at de og har tyske spesialiteter på drikkefronten som Spezi (blanding av Pepsi og appelsinbrus),  Apfelschorle (eplejuice og mineralvann),Paulaner Hefe Weissbier, og  Redler (blanding av øl og sitronbrus). Jeg er usikker på om de har skjenkerett, så det er antakelig de alkoholfrie variantene du får av de to siste variantene. 

Jeg synes det er utrolig tøft at et slikt sted har dukket opp på Hallingby av alle steder – og håper de lykkes.   
Jeg kommer nok til å dukke opp i ny og ne.  Spesielt det at dere har søndagsåpent likte jeg godt.  
Oppfordrer Ådølinger og veifarende som kjører forbi til å ta en titt innom – jeg tror ikke du kommer til å angre.

Dette er ikke sponset på noen som helst vis.  Jeg har bare lyst til å slå et slag for noen som velger å satse litt utradisjonelt   Det skal mot og pågangsmot til for å satse slikt.  

Glemte jeg å nevne at alle bakervarene er hjemmebakt?

4 kommentarer
    1. wow dette visste jeg ikke. Kanskje jeg må stikke innom når jeg skal på Vestsiden i august. Passer bra med litt feiring når en skal hente pusunge.

    2. Hei,
      tilfeldigvis så jeg på din omtale om vår cafe og bakeri her på Hallingby og ønsker å takke deg for de fine ord og gleder meg at dere hadde det fint. 🙂
      Jeg kan si at vi har garantert 2 kaker hver dag nå, en Sachertorte (fra østerrike) og en som varierer alltid men f.eks. kan jeg nevne at vi hadde flere ganger her Valmuekake, Eplekake med strøssel, Frankfurter Kake, Tysk ostekake osv. Men hvis det er spesielle ønsker så må dere bare si ifra, det er også mulig å bestille en hele kake.
      Tusen takk en gang til for fin omtale og ønsker dere gjerne velkommen tilbake! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg