Snart er det jul….

Om fire måneder er det jul.  
Med den opplysningen mener jeg ikke å starte julestresset allerede før julemarsipanen dukker opp i butikkhyllene.  Heller tvert i mot.  Det er fire måneder folkens.  Du har fremdeles god tid.  God tid til å få unna litt av  alt som du mener må gjøres i god tid før julestresset tar deg. 

Har dere hørt Prøysen-historia “Bygda som glemte at det var jul”?  I fjor var jeg den bygda.
Eller, jeg fikk selvsagt med meg at jula nærma seg.  Allerede fra slutten av oktober begynte julemarsipan og julenisser og dukke opp i butikkene og i aviser og blader.  Men jeg hadde god tid.  Og siden livet mitt som vanlig gikk i hundre, jeg dro ut før klokka 06.30 om morgenene og tørna inn inngangsdøra sliten og grinete sånn rundt 23 om kvelden fikk jeg liksom ikke med meg at dagene gikk – uten at jeg gjorde alt det som jo skal og må gjøres for at det skal bli jul. 

Jeg hadde tatt meg ferie fra og med 18. desember, og alle juleforberedelsene ble utsatt til den uka.   6 dager på alle juleforberedelsene. For ei som elsker jula og som før i tiden har hatt opp til 17 slag småkaker, laget juletreteppe hvor 201 filt-deler møysommelig ble klippet ut og sydd fast – for hånd, bedt hele slekta på juleverksted, brygget øl, gravet kjøtt og laks, laget hodesylte, plukkefinke og rull,  Vasket husvask og selvsagt hugget mitt eget juletre var stressnivået rimelig høyt da ferien startet og det gikk opp for meg at det var under en uke til jul.

I tillegg var jeg utslitt. Selv om jeg ikke møtte veggen  før i januar, så var jeg vel på god vei i slutten av desember…
Det gikk ikke.  Selvsagt ble det jul.  Og jeg tror at jeg fikk kjøpt julegaver til alle.  Jeg antar at de jeg bor sammen med spiste ribbe, pølse, surkål  og det som hørte til her hjemme sammen med Svigermor. Selv var jeg på jobb, hadde vakt julaften.  
Men vi hadde ingen hjemmebakte kaker. Ikke hjemmebrygget øl, sylte, plukkefinke, rull, gravet kjøtt eller laks. 
Juletreet var pyntet og nissene var satt opp på peisen, men det var ikke noe kos over det. Bare stress å få ferdig alt før klokkene kimte jula inn og jeg dro på jobb.  
Ingen julekort var skrevet. 
Ingen koselige førjulsaktiviteter med venninner, unger eller familie. Bare pliktmessig med på jobbens julebord noen timer – bare for å ha vært der.

I år vil jeg ikke ha det slik.
I år vil jeg ta jula og kosen tilbake.  For for meg er jul kos, høytid og det å være sammen.  Førjulstida er full av forventning, koselige forberedelser og positivt stress. 
Så i går pakket jeg inn de første julegavene.  De ble kjøpt på salg i  januar og mai. Og siden jeg hadde ruller med julepapir i hylla og  til/ fra lapper i esken med kort pakket jeg inn gavene allerede i august.  Jeg hadde god tid, og fikk pakket inn de tre gavene pent.  Til fra lappene fikk vakker leselig skjønn-skrift.  .
Snart, en av de nærmeste ukene, skal jeg sette meg ned og lage fotobøker og julekort.  Om jeg bestiller de nå eller i november har lite å si.  
Kaker kan lages i oktober og fryses ned. hvis jeg får ånden over meg.
julegaver skal jeg kjøpe på rolige kvelder foran PCn, gjerne med et glass rødvin som selskap.

Det er fire måneder til jul.  Jeg har god tid.  I år skal jeg ta den tiden og kose meg med juleforberedelsene.
I år skal jeg rekke julekonserter og julegudstjenester  
I år skal jeg gå inn i julehøytiden med senkede skuldre.

Det er fire måneder til jul Jeg har god tid.

4 kommentarer
    1. I år blir jula enda rarere enn i fjor. I fjor var mamma veldig syk. I år er hun nok på sykehjemmet. Og jeg lurer på hvordan vår jul blir… Men jeg feirer ikke så voldsomt.. Men rar blir den uansett..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg