Opp og ned av talerstolen….

Min arbeidsplass  hadde sendt inn sak til landsmøtet om å utrede om vi skulle skifte hovedorganisasjon.  Det ble noen turer opp og ned av talerstolen, litt debatt både om forhandlibgsmodell og sentrale versus lokale lønnsforhandlinger før Forbundsleder kom mer et forslag til vedtak. Hans forslag var at man skulle evaluere Hovedorganisasjonstilknytting.

Utrede…  evaluere….  Vi hadde fått den debatten vi ønsket. Vi får en evaluering.  Vi har oppnådd det vi ønsker.  Vi trakk vårt forslag.  Ingen hadde vært tjent med at to så like forslag var blitt satt opp mot hverandre. 

“Brit, mener du at du vil stryke noe du er for….?”

Det var Forbundsleder som stilte meg det spørsmålet fra talerstolen. Og, ja han hadde forstått meg helt rett. For jeg er for et offentlig styrt og finansiert helsevesen. Selvfølgelig er jeg det! Hallo, jeg er rød og radikal, nærmest kommunist i enkeltes øyne.  Jeg vil jo at det offentlige skal eie “alt”.

Likevell hadde jeg rett før lunsj vært oppe på talerstolen og foreslått at setningen “Norsk Radiografforbund skal arbeide for et offentlig styrt og finansiert helsevesen” fra vår politiske plattform. Hvorfor? 

Jo, fordi vi skal være et partipolitisk nøytralt forbund. Da mener jeg at denne setningen blir feil.  For selv om jeg mener at helsevesenet skal være offentlig styrt, er det de som ønsker “Å slippe alle gode krefter til.” Det finnes de som tror at privatisering er løsningen på alle velferdstjenester. De som har et slikt politisk grunnsyn skal og finne sin plass i forbundet.

Jeg tapte den avstemningen, men det er greit.

Det er gøy med landsmøte..

2 kommentarer
    1. Har jo ikke satt meg inn i saken..men fint med debatt og diskusjon rundt meninger..og aller best at du syns det er gøy 🙂 God helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg