Å, dette året fortsetter å levere,

Åååå..  det kribler i hele meg. Noen ganger er det vanskelig for ei rappkjefta kjerring som meg å klare å styre seg.  Jeg mener, noen ganger får du liksom både anledning og ordvalg servert på sølvfat. Men det er ikke alle som har min form for humor. Noen tåler ikke en spøk og blir både fornærma og grinete å ha med å gjøre. Men du hvor moro det hadde vært. *ler for meg sel bare ved tanken*.

Hva jeg har så stor moro av spør du? Jo nå skal du høre; du vet Støtteko… jeg mener selvsagt Varaordføreren. Vi er jo venner på fb og i dag delte han denne artikkelen om selvinnsikt.

Artikkelen handler om Dunning-Kruger-effekten.  Det er det begrepet man bruker i psykologien  når man snakker om at folk med lite kunnskap og kompetanse på et fagfelt ikke inser sin egen inkompetanse, men uttaler seg med ekspertens skråsikkerhet.

Psykologvenninna mi og jeg dvelte litt ved dette fenomenet en kveld vi delte litt tapas og ei flaske vin nå rett før jul. Om skråsikre menn over femti som hadde enkle løsninger på kompliserte samfunnsproblem, og som stolte mer på egen forstand enn på ekspertise. Jeg fant temaet utrolig interessant, og det er ikke til å stikke under en stol at man treffer på mange slike mennesker for eksempel i politikken.  I psykologien kalles dette «kognitiv skjevhet». Altså: med lav kunnskap kommer sviktende selvinnsikt, som gjør at folk ikke innser sin egen inkompetanse.

Denne effekten er beskrevet av psykolog-forskerne Justin Kruger og David Dunning ved Cornell University i USA. Artikkelen de publiserte allerede i 1999 ville på norsk ha tittelen «Kunnskapsløs og ikke klar over det: Hvordan vansker med å gjenkjenne ens egen inkompetanse fører til oppblåste egenvurderinger».

Og ja, jeg finner det underholdende at akkurat Varaordføreren interesserer seg for Dunning-Kruger-effekten.

Dunning-Kruger-effekten kan forklare oppblomstringen av selverklærte eksperter, på alt fra klimavitenskap og religion, til vaksiner og koronaviruset.

Både Donald Trump og Kari Jaquesson blir brukt som eksempler i artikkelen Varaordføreren deler. De er jo begge egenerklærte eksperter på pandemien de mener ikke eksisterer.

Jeg tror Dunning-Kruger-effekten er svært utbredt i de politiske kretser.  Hvordan skal man ellers forklare at man legger ned skoler for å sentralisere når all forskning viser at læremingsmiljøet og smittevern er lettere å ivareta i små enheter. Man kutter i eldreomsorgen og legger ned sykehjemsplasser selv om man vet at eldrebølgen snart velter innover oss som en tsunami. Man investerer i det ene prestidjebygget etter det andre, men setter ikke av penger til vedlikehold. Og slik kunne jeg ha fortsatt. Og ja, jeg finner det fremdeles svært underholdende at Varaordføreren er opptatt av dette fenomenet.

Om ikke Dunning-Kruger-effekten eksisterer på venstresiden i politikken spør du? Jo i høyeste grad. Vi er sikkert like inngrodde i våre teorier.

Om jeg føler meg truffet? Om jeg kan være rammet om aldri så lite av denne effekten? Overhode ikke! Jeg er jo en selvlært ekspert på alt fra pinnekjøtt til psykologi.

4 kommentarer
    1. He-he, dag 2 og året leverer fortsatt, ikke verst 😀 Og når det handler om kunnskapsløse og manglende kunnskap om AKKURAT DET gjelder veldig mange tror jeg. Jeg også sikkert av og til. Men veldig ofte har er jeg motsatt, strir med veldig høye skuldre i forhold til ting, fordi jeg er VELDIG BEVISST på at alt jeg ikke kan og som derfor kan gå galt.. 😮

    2. Veldig interessant! Denne effekten rammer oftest menn, tror jeg. De har i langt mindre grad enn kvinner, evnen til å innse egne begrensninger. Det kan merkes i jobbsøknadsbunker. Kvinner skal være HELT SIKRE på sine kvalifikasjoner før de søker, menn tar det meste på hæla. NB det gjelder menn som mangler kvalifikasjoner, men som mener at de har dem – altså Dunning-Kruger effekten.
      Min påstand er også belagt i en viss forskning, så det er ikke tatt helt ut av det blå.

      1. Forskning viser at det “rammer” flere menn enn kvinner.
        Jeg har i vervet som tillitsvalgt vært med på rekruttering av mange ledere litt høyt oppe i lederhierarkiet i helseforetaket. Da har det 8fte slått meg at mange av de mannlige søkerne langt fra er så kvalifiserte som de selv tror. Mens kvinnelige søkere nesten kan snakke sine egne kvalifikasjoner ned. Så jeg støtter din teori.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg