Å, du er tå det slaget…

Jeg og hundene kom fra skauen med et fang granbar under armen. Nabokjerringa sto på trammen og hilste blidt. “Du har vært og henta greiner?”. Det var annerkjennelse og litt undring i stemmen.  Denna nabokjerringa  er av det skikkelige slaget.  Ei grepa kjerring. Du veit ei ta det slaget som baker kransekake for halve bygda,  og for noen kransekake! Seige og gode, ja det går gjetord om kakene i hele kommunen. Hu har alt på stell i hage og tomt og sikkert innomhus og. Jeg nøt å høre snevet av annerkjennelse i stemmen hennes, jeg som stadig forsøker å sanke fattige husmorpoeng men så sjelden lykkes.

Jeg kjenner ikke denne kjerringa så godt. Vi har veksla noen ord når vi støter på hverandre i boligfeltet og jeg har hørt gjetordene om henne og kransekakene og en del andre kreative husmorsysler. Jeg har dannet meg et bilde av ei real kjerring.

Og så er hun snill.  Da Turbo, den forrige hunden vår ble bitt i hjel av en hund i andre enden av gata, sendte hun melding og viste sin medfølelse. Sånne meldinger varmer. Og min beundring for dama steg ytterligere.

“Ja” hilste jeg blidt tilbake. ” Jeg  må jo ha granbar forran døra til jul.” “Å, du er tå det slaget” sa hun da. Og fortsatte: “Hu mor var og alltid så nøye på det.” Vi smilte begge to da jeg svarte at hjemme var det vel mest han far som masa om bar forran døra.  ” Baret skulle legges på julaften…” Sa hun mens hun tydelig mintes barndommens jul… “Ja.” samtykket jeg. “Det var slik det var… ”  Så stoppet vi litt opp begge mens vi mintes gamle skikker – ønsket God Jul og gikk videre.

Noen få ord i forbifarten. En dialekt som minte om Mammas. Og litt mimring om barndommens jul..  mer skulle det ikke til for å gi meg en god julefølelsen.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg