Aldri kjedelig sammen med Gamle Gubben Grå

Vi er muligens ikke det paret som til enhver tid deler våre innerste tanker med hverandre, Gamle Gubben Grå og jeg. Noen ganger, eller kanskje relativt ofte, kan vi “glemme” å innvie den andre når noen tanker vi ikke har delt går over fra å være tanker til handlinger.

Som for eksempel når jeg fikk spørsmål om å stå på Stortingslista eller lista til Fylkestinget. Jeg tror det ikke strefet pannebrasken så mye som et sekund at dette burde vi som par diskutere i fellesskap.

Jeg tenkte heller ikke et sekund på å rådføre  meg med Gubben før jeg bestemte meg for å strippe badet i huset i skogen for våtromstapet og bære ut badekaret.  Noen beslutninger kan man da ta på egenhånd.

Jeg vet at min frustrasjon var stor og ble tydelig tilkjennegitt da Gamle Gubben Grå i en alder av nærmere 40 kjøpte seg en avdanka russebil som fremkomstmiddel, og jeg ble ikke mer glad da han noen år senere byttet den ut med en utrangert militærbil. Jeg husker og at stemningen rundt grillmiddagen på terrassen brått ble litt kjølig da det dukket opp en båt på en henger på gårdsplassen. Eller da jeg sto opp en tidlig morgen og fant en haug av en henger som knapt hang sammen på den før nevnte gårdsplassen.

Jeg tror dere begynner å forstå tegninga.

I går morges sto jeg glad og fornøyd ute på gårdsplassen og skrapte is av bilvinduene på Lille Bille. Eller stryk det med glad og fornøyd. Jeg er aldri glad og fornøyd når jeg skraper is av bilvinduene. Da kom det en mann inn på gårdsplassen og spurte om det var her det skulle leveres en bil.

Både Lille Bille  Toyotaen til Mormor- eller nå Yngste Sønn sin, og bilen etter Svigerfar altså bilen til Gamle Gubben Grå sto på gårdsplassen, så jeg svarte at nei  det er ikke her. Noen flere biler har vi ikke. Mannen ser litt undrende på mobilen sin, og for å hjelpe fyren spør jeg om et navn. Forhåpentligvis kan jeg peke ut rett hus her på feltet. Han hadde ikke noe navn, bare en adresse. Vår adresse!

Vel jeg er jo ikke helt idiot, så jeg svarer som sant er at jeg vet ikke noe om noen bil, men at jeg ikke bor alene her i huset – og i det jeg sier det går døra opp og Gamle Gubben Grå kommer ut.

Og han hadde kjennskap til at det skulle leveres en bil. En 30 år gammel Mitsubishi av noe firehjulstrekk greier.

Stolt av meg selv klarte jeg å dra avgårde uten å heve stemmen mot Gubben, men det ble en aldri så liten prat da jeg kom hjem….

Vel, bilen så bedre ut enn jeg kunne frykte. Da Yngste Sønn fikk låne den på en prøvetur virket det som om han var fornøyd. Sa at den ikke var så ille som Gamle Gubben Grå skulle ha det til, og der i gården pleier tilbakemeldinger å komme rett fra levra.

Ikke minst virket Gubben lykkelig. Jeg vet jo at det er slike biler han drømmer om. Smilet gikk nesten rundt på Gamle Gubben Grå når han tenkte på hvor provoserende det måtte være for MDG at noen kjøpte en 30 år gammel dieselbil.

Han prøvde også å appellere til eventyreren i meg. “Du har jo alltid sagt at du drømmer om at vi skal dra på tur i en gammel vetersnbil” Vel, det har du helt rett i! Men da har jeg i grunn sett for meg en gammel cabriolet av sånn litt klassisk stil eg det MG eller Jaguar det heter?

 

14 kommentarer
    1. Tøff bil det da, og fin til å være så gammel! Veteranbiler er mye billigere å eie mht. til avgifter/forsikring og lettere å reparere enn dagens biler.

    2. Jeg kan ikke annet enn å le. Litt av en overraskelse å få på morrakvisten. 😂 Om det ikke var helt tilfeldig med leveringsdatoen, har du nå en gylden anledning til å stille Gamle Gubben Grå et betimelig spørsmål om hvorfor han glemte å be om å få bilen levert med rødt bånd rundt den og sløyfe på toppen i anledning dagen. Det kunne selvfølgelig ført til en aldri så liten misforståelse om eierskap av doningen, men det er mange måter å feire kvinnedagen på. Mitt barnebarn fikk røde strømper i en alder av en dag, så ingen ting er umulig. 😂

      Forøvrig, en fin bil!👏

    3. Dette minner meg om da min samboer kjøpte motorsykkel. Han var hjemme og jeg var på jobb. Han sendte meg plutselig et bilde av en motorsykkel, hvor han spurte hva jeg synes om den. Måtte svare at den så fin ut, og da fikk jeg til svar, at det var bra, for jeg har allerede kjøpt den 🤣😂 Den kostet ikke allverden, så det var greit.

    4. Jeg har ikke peiling på biler,men her hjemme ble den andre informert om store handel:)
      Men når jeg skal på shopping om dameting, da spør jeg ikke om lov:)
      Men det fungerer bra hos dere, så hvorfor ikke:)
      Ha en fin dag.

    5. Her blir det heldigvis ikke kjøpt de STORE tingene uten å samsnakke litt 😂Og de små får vi lov til, uten samsnakking. Sånn kjoler til meg, dataspill til han osv

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg