Alle andres feil….

Det sitter to søstre fra Bærum i retten i disse dager og forsøker å forklare eller bortforklare hvorfor de var i Syria sammen med IS i en 10 års tid. Om det er forklaringer eller bortforklaringer de kommer med på hvorfor de dro og hva de gjorde er opp til retten å avgjøre.

Når man hører deres forklaring i retten i dag, er det ikke tvil om at de har opplevd mye grusomt. Krig er grusomt. Men det er ikke det retten skal ta stilling til, om krig er grusomt. Det vet vi alle at det er.

De er tiltalt for å ha deltatt i IS. Det er det retten skal ta stilling til. Ikke om de har opplevd grusomme ting, men om de har deltatt i IS:

Kvinnene nekter straffskyld og hevder de dro til Syria for å drive hjelpearbeid.
Det kan godt tenkes at det er sant. At to unge, naive jeter dro til Syria for å drive hjelpearbeid. Men det er ikke det saken gjelder. De er ikke tiltalt for å ha dratt til Syria for å delta i IS, de er tiltalt for å ha deltatt i IS mens de var i Syria.

Jeg tror dem når de hevder at oppholdet i Syria ble noe helt annet enn de hadde forestilt seg. Jeg tror og at det ikke er så lett å bare pakke snippesken og reise hjem når man først er blitt en del av IS, og ja det er en del av sakskomplekset retten må ta stilling til.

Det er lett å forstå at det ikke var lett å komme til Norge som barn, og at oppveksten og ungdomstiden kan ha vært utfordrende. Men en tøff oppvekst fraskriver deg ikke for ansvaret du selv har for egne handlinger. Når den eldste søsteren skylder på alt fra rektor til en tyrkisk grensevakt for hvorfor ting ble som det ble og at hun selv bare var en viljeløs brikke, er det noe som skurrer.

Hun ble ikke sendt til Syria av strenge foreldre. Hun ble lokket dit av “gode venner”, til foreldrenes store fortvilelse. Det var hun selv som tok turen til Gardemoen. Å skylde på at “ingen” stoppet to unge kvinner på 16 og 19 på vei ut av landet blir for dumt. Norske 16 og 19 åringer tar daglig fly ut av landet, på ferie, til studier eller til besøk hos familie og venner. Hvorfor skulle noen stoppe et myndig menneske på 19 år på vei til Tyrkia? Jeg synes jeg ser overskriften “Jentegjeng på vei til Tyrkia på syden-ferie ble nektet å forlate landet.”  Mener hun at myndighetene burde ha stoppet henne fordi hun bar nikab mens en jentegjeng kledd i miniskjørt og struttende pupper burde fått fritt leie? Hvor diskriminerende ville ikke det ha vært?

En ung mann på 27 år er i likhet med IS-søstrene ikke så villig til å ta ansvar for egne handlinger. Også i dette tilfelle tror jeg at oppveksten ikke bare har vært enkel, selv om han neppe har opplevd at det var tomme kjøleskap på Skaugum.

– Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort og vil forklare meg sannferdig til politiet. 

Denne uttalelsen har Marius kommet med til pressen via sin advokat. Ut fra ordvalget antar jeg det er advokaten som har formulert den. Det gjorde han for et par måneder siden. Hvor forpliktende Marius selv føler at den uttalelsen er. er jeg mer usikker på.

Jeg skal ikke hevde at han ikke snakker sant i avhør, det har jeg ingen grunn til å betvile at han gjør. Men er det å ta ansvar for sine handlinger når han gang på gang ser ut ti å bryte besøksforbudet han er pålagt?

Det nyeste nå er at han hevder at han har blitt utsatt for vold i nære relasjoner av en av sine tidligere kjærester. Plutselig er det liksom han som er et offer….

Både IS-søstrene og Marius er voksne mennesker. Marius er 27, søstrene 28 og 30 år. I mine øyne er en del av det å bli voksen å ta ansvar for egne handlinger.

I 1981, den gang jeg var ung… Er det noe mer irriterende enn gamle kjerringer som kommer drassende med da jeg var ung?
I 1981 kom Trond Viggo Torgersen ut med en sang som het Tenke sjæl. I teksten til denne sangen står det; Du kjenner at nå, det er nå du må stå for det du gjør sjæl. For nå må du finne ut hvem du er. Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa.Ikke vri deg unna, ikke være likeglad.

For meg handler denne sangen om å bli voksen, om å ta ansvar for egne handlinger og egne uttalelser.  Det skulle jeg ønske disse tre unge menneskene også var i stand til å gjøre. Først da fremstår man som et voksent menneske. Først da får man vist hvem man er.

 

 

 

3 kommentarer

    1. Så enig det kan få blitt!
      – De to jentene er oppdratt av et foreldrepar som burde vært avbildet og referert til i ordboken som selve definisjonen på det å la seg integrere- og omfavne sitt nye hjemland. Faren har jo vitterlig kjempet med alt som er av nebb og klør mot den radikaliseringen som altså til slutt endte med at de to døtrene hans stikker til Syria uten å si et ord til noen.
      M.a.o har disse to etter alt å dømme blitt gitt et sett verdier, og herav et sett do’s og don’ts inkorperert i oppdragelsen som skal samsvare temmelig godt med den oppdragelsen som råder i ethvert såkalt ‘møblert hjem’ over det ganske land..
      – Hva Marius angår, har jeg vel imidlertid en nagende følelse av at foreldrene har en langt større del av skylden for at det har fått gå så til de grader galt av sted som det har gjort. – Ikke i hht valgene som sådan, men pga den åpenbare tilretteleggelsen for at han bare kunne kjøre på, hevet over både lover, regler, etikk og moral.
      Jeg mener.. Her kan jeg ikke skjønne annet enn at det drøyt fire år lange forholdet til Juliane Snekkestad umulig kan ha forløpt uten at noen av foreldrene fikk snusen i at det foregikk ting mellom disse som overhodet ikke var greit. – Og når så det samme mønstret gjentar seg med Nora Haukland som han på toppen av alt bodde med på Skaugum, er deres innsikt hevet over all tvil. Så da må en jo bare spørre hvor forbannet navlebeskuende det er mulig å være når de tilsynelatende bare lar fyren kjøre på i hht å knytte seg til nok et menneske å ødelegge. Altså; Hvordan kan du bare smile og si ‘hei’ og ‘velkommen’ med stemmen breddfull av folkelig hjertevarme, vel vitende om at den 21 -åringen (eller whatever) du ser inn i øynene vil ødelegges mentalt av Marius innen kvartalet er omme!??

      1. Tja, det skjer mye innenfor hjemmets fire vegger som ikke andre får med seg, selv om de bor på samme tun. Så hva kronprinsparet visste og ikke visste er jeg usikker på. Men at de må ha sett at han har problemer det er jeg enig med deg i. Mulig det har vært viktigere å dekke over enn å ta tak. Eller hvordan tvangsinnlegge en umotivert myndig ung mann uten at førstesida av VG får oppslag om det?
        Jeg tviler på at Marius har de helt store intensjonene om å endre livsstil.
        Jeg er heller ikke sikker på at alle som “snakker ut” på Insta og i podkaster alltid forteller hele sannheten. Det blir litt som i Giske saken. Hvorfor har de ikke sagt noe før det ble offentlig kjent at Marius var en voldelig fyr?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg