Ånse tanker på en onsdag….

Martine Halvs er fremdeles på bloggtoppen.  Hun pleier å ha “Ti tanker på en tirsdag” innlegg hver tirsdag.  Jeg må jo følge opp med “Ånse tanker på en onsdag” nå som jeg har vandret oppover på bloggtopplista fra en 49. plass i går til en 46, plass i dag.  Nå vet jeg ikke om dagens unge voksne eller dere andre som leser bloggen min vet hva “Åns” er, men da jeg var ung her på Ringerike var det en beskrivelse av et annet menneske som ikke var helt positiv.  “Er du helt åns heller? ”  Tror det er en avledning av ordet “åndssvak”, som var en gammel betegnelse på mennesker med psykiske lidelser eller psykisk utviklingshemning. I dagligtale blant oss unge var “åns” synonymt med teit eller dum.  Så dette innlegget er altså noen teite tanker på en onsdag.  Når det handler om teite tanker, synes jeg snøkula som står i vinduskarmen på do er den perfekte illustrasjon.  Jeg mener flamingoer med nisselue som svømmer rundt mens snøen faller! Hvor teit er ikke det? Flamingo, snø og nisselue!!  Ja, den står der hele året, er ikke julepynt.  Er nemlig like teit hele året.

Men så var det disse “ånse” tankene da.
Martines første tanke er å takke for responsen på sitt forrige innlegg.  Jeg må også takke, og merker meg at innlegget  i Frodiths fargeutfordring med det rosa gjestetoalettet mitt fikk flere kommentarer enn innlegget hvor jeg på en mild måte skjeller ut de som ikke har forstått bæra med de restriksjonene vi alle er pålagt for tiden.
De folka som ikke har skjønt bæra er helt ånse

Martines neste tanke er at hun håper hun aldri blir en slik som kommenterer skrivefeil.  Det håper jeg at jeg ikke blir heller (selv om det irriterer meg ) Jeg vet at det på en tråd på kvinneguiden ble debattert mine skrivefeil….
Folk som påpeker andres skrivefeil uten å være norsklæreren deres (altså lærere som veileder elevene) er ånse folk.

Martine beundrer de som i disse hjemmeskole, hjemmekontordager klarer å holde et ryddig og skinnende hjem. Jeg synes det muligens er imponerende, men mest kreepy.. Eller åns om du vil.  Hvis en hel familie med små og store har oppholdt seg sammen innendørs i snart 14 dager bør det synes… (Her er det langt fra strøkent selv om to av de tre som bor her fremdeles er i arbeid)

I motsetning til Martine synes jeg det er helt åns å se på hjernedøde TV program som Paradise hotell eller Ex on the Beach. Det har ikke noe med Corona-krisa å gjøre…

Martine tenker også på alle de som nå går og skaffer seg et kjæledyr, fordi nå i disse Corona-tider har de tidtildet, noe de ikke har ellers.  Snakk om ånse personer!  Denne perioden ble forlenget til 13. april.  Mulig den blir forlenget ytterligere. Det får vi svar på i slutten av påsken.  Mitt tipp er frem til 20. april.  Men hverdagen hvor man ikke hadde tid til kjæledyr kommer plutselig tilbake.  Hva gjør du med kjæledyret da? Snakk om ånse folk.

Og ja, Martine.  Det er innafor å si at du er lei deg for alt som ikke blir noe av på grunn av dette viruset. Det er ikke ånst i det hele tatt. Så langt har jeg gått glipp av en tur til Gdansk, to årsmøter i Rødt, (lokallag og fylke) en barnedåp, lønnsforhandlinger, en samling med forbundsstyret.  Betyr lite i den store sammenhengen, men føles vondt for det.
I de kommende ukene må jeg muligens være med på noe så ånst som å gå med på at medlemmer skal arbeide 12 timers vakter, endre oppsatte påsketurnuser og gå med på at sommerferier blir inndratt.  Tiltaksom i en vanlig hverdag ville være helt ånse, men som jeg nå ser på som realistiske og i gitte tilfelle fornuftige tiltak.

Martine drømmer om å gå inn i en bilforhandler i en sliten joggebukse og kjøpe en eksklusiv bil.  Denne drømmen har hun fordi hun har møtt på noen ånse bilselgere som har oversett henne når hun faktisk har vært der for å se på bil, men antakelig ikke har blitt vurdert som kjøpesterk nok ut fra påkledning.

Martine  synes det er rart at noen butikker stenger smågodt hylla i dissedager og noen ikke.
Jeg har ikke reflektert så mye over det.  Jeg synes en del av de tiltakene regjeringen har innført virker ånse.  Jeg forholder meg til dem, gjør som jeg får beskjed om, men noen er jeg ikke enig i.(Er det innafor å si?)

Hun irriterer seg også over voksne mennesker som ikke har forstått at influensere har kommet for å bli. Kjære Martine, du kan ikke irritere deg over alle ånse folk. Det finnes så utrolig mange av dem.  Det har jeg lært meg gjennom et langt liv.  (Altså, jeg mener ikke influensere er ånse, men de som irriterer seg.)

Vel, det får være nok med ånse tanker på en onsdag…

5 kommentarer
    1. Tror jaggu jeg stod opp før deg..
      Skyldes at jeg ikke fikk sove, intet annet. Og det er åns, det! Jeg er trøtt som bare det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg