Bære sin hatt som man vil

Ja, menn kan banne, mekke bil og gå i jeans og flanellskjorte.
Men menn kan også gråte til øyenskyggen renner med en glitrende krone på hodet.

Setningen over er hentet fra en kronikk Morten Hegseth skrev i VG i går, og er noe av det beste jeg har lest på lenge.

Kronikken har sin bakgrunn i at Hegseth har mottatt mange kommentarer. Mange, mange, MANGE kommentarer på Instagram og Fb etter at han brukte krone under helgens finale i Skal vi danse.

Det var ikke en slik flott krone som den på bildet. Mer enkel. Likevel var den visst mer en nok for mange av de som mente det var høyst på sin plass å opplyse Morten Hegseth om hva de mente om bekledningen hans. Eller hodepynten da, for å være nøyaktig.
Ikke alle kommentarene var forresten så spesifikke kun på hodeplagg, de tok for seg det meste av mannen i samme slengen. Kommentarene ble ikke nødvendigvis mer saklige av den grunn.

Denne uken har vi altså lært oss at menn ikke bør gå med krone, og at hvis man er “for mørk” kan man ikke gå på bar på Grünerløkka.

Han som var stor i kjeften på bar ble politianmeldt. Det tror jeg fint Morten Hegseth kan gjøre med noen av de som var store i tastaturet på sosiale medier også. I grunnen skulle jeg ønske han gjorde det.

For homo for beste sendetid, for mørkhudet for bar.  Er det flere som ikke passer inn? Er det flere vi vil gjemme vekk?

Hva slags holdninger er det egentlig vi går og bærer på? Ja jeg sier vi – for både han som så mørkt på det i baren og de som kastet seg over tastaturet med en gang de så det glitre litt på TV er folk som deg og meg. Godt voksne mennesker på 50 + som burde ha fått litt vett og forstand inn i hodet. Kjenner jeg gjengen rett vil sikkert mange av de påberope seg opp til flere års studier ved Livets harde skole.
Jeg er i kategorien selv. Altså Kjerring 50+. Men jeg kunne aldri kaste meg over tastaturet for å fortelle at et menneske jeg overhode ikke kjenner at det hadde feil hodeplagg på TV!

Vi heier på mangfold.
Så lenge mangfoldet holder seg innenfor de grensene vi har satt opp.
Mørkhudete kvinner går ikke på bar.
Det er ok med homofile som kler seg i glam og glitter i pride-paraden, men de kan kle seg “normalt” resten av året.

Hvis du blir så opprørt over en glitrende krone på TV at du ikke klarer å la være å skrive til han du så på TV for å fortelle hvor dust du synes vedkommende er, hvordan hadde du reagert hvis det hadde dukkert opp en glitrende homo i ditt eget familieselskap? Hvis en av dine barn eller barnebarn tok de første skrittene ut av skapet under en søndagsmiddag med familien?

Jeg skulle ønske vi brød oss mer om hvem mennesker er, hva de står for, hvilke verdier de har og hvordan de er som mennesker enn hvilken innpakning de kommer i.

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Siste setningen din gjentar jeg jeg fordi det er så riktig og viktig sakt. “Jeg skulle ønske vi brød oss hvem mennesker er. hava de står for, hvilke verdier de har, og hvordan de er som mennesker enn hvilke innpakning de kommer i”

      Det er stort sett samme gjengen som hyler og latterliggjør Hegseth, som hyller Atle Antonsen i kommentarfeltene. Han er den tøffe som sier akkurat det vi mener om samfunnsdebattant- poet og forfatter Sumaya Jirde Ali. Hun er muslim må vite, og har ingen rett til å ytre seg kritisk til ekte etniske norske nordmenn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg