Bent Høye vil bure meg inne…

Jeg hørte det på den daglige pressekonferansen til regjeringa på torsdag. Han sa det helt klart og tydelig. Helseministeren vil stenge meg inne! Snakk om knebling av politiske motstandere!

Han sa at sånne som meg skulle holde oss mest mulig hjemme. At folk som kunne finne på å besøke slike som meg, skulle besøke meg og mine likesinnede mye sjeldnere.  De kunne heller sende en ekstra Snap eller trykke likes på et innlegg på fb eller insta. (Det et jo ingen som ringer hverandre lenger. Det slutta vi med i 2007).  Hvis noen mot formodning skulle få den ville ideen at de ville besøke meg, måtte de love Helseministeren å ringe først. Hvor de skulle ringe hen, sa Høye ikke noe om. Jeg antar det var til han.

Hva galt har jeg gjort denne gangen tenker du kanskje. Det tenkte jeg og, og prøvde å komme på hva jeg kunne ha funnet på som skapte slik en vrede hos denne kelneren fra Bergen. Men, jeg lover, jeg kom ikke på så veldig mye galt jeg hadde gjort de siste dagene.

Men Helseministeren sto der på podiet og sa at jeg skulle holde meg mest mulig hjemme, sørge for at jeg hadde nok medikamenter og stenge meg inne med mitt eget lille medisinaldepot. Fyren  begynner i det minste å forstå hva som menes med beredskap..

Jeg kunne til nød få lov til å gå tur hvis jeg lovet å holde lang avstand til mennesker jeg eventuelt måtte støte på. Og for Guds skyld holde meg unna store folkemengder, hvor nå de måtte finnes i disse dager.

Likedan skulle jeg holde meg unna offentlig kommunikasjon. Lett nok, lettere å finne Lille Bille enn en buss her på Vågård.

Ikke tror jeg Bent Høie helt skjønner hvordan jeg lever livet mitt, for han ber meg om å avtale at andre kan handle for meg. Her i huset er det jeg som står for handlinga, og ofte er det jeg som handler for Høvdingen og.  Sender jeg Gamle Gubben Grå ut før å handle, går det både vinter og vår før han kommer hjem og han kan ha kjøpt helt feil Bris eller byttet ut yndlingspotetgullet med ostepopp fra First Price. Eller yndlingsteen…ja dere skjønner.

Å unngå å passe mindre barn, burde gå greit. Ungene er 29, 25 og 23 år, og det går helt klart ikke under betegnelsen små barn. (Ja jeg ser at de himler med øynene) Men er det fremdeles innafor at jeg har ansvaret for vekking og masing på Yngste Sønn om morgenen? Nå som vi akkurat har stilt klokka til sommertid kunne det være en fordel.

Det er heller ikke så greit når jeg får beskjed om at jeg helst ikke skal oppholde meg eller sove i samme rom som de jeg bor sammen med. For Yngste Sønn sin del går det ganske greit. Han arbeider lange dager, og den tiden han er hjemme tilbringer han stort sett i kjellerstua eller oppe på rommet sitt på loftet.  Men Gamle Gubben Grå…. Skal jeg kaste han ut av soverommet etter 30 års samliv? Ja, jeg fikk med meg at det kun var ved tegn på sykdom i øvre luftveier, men har du levd sammen med en storrøyker som IKKE har symptomer på infeksjon i øvre luftveier?  Jeg mener, hoste, tungpusthet osv…

Eget bad, toalett går greit. Jeg kan ta det rosa gjestetialettet. Og jeg lover, det er ingen sjans i havet for at Yngste Sønn eller Gamle Gubben Grå vil sette sine ben inn der. Men kjære Høye i det Høye, kunne jeg være så snill å få lov til å dusje inne på det ordentlige badet?  Vil så gjerne slippe å dusje ii toalettet eller bade i håndvasken.

Og sånn for ordens skyld. Det er ikke bare meg Bent Høye vil bure inne, men alle oss i risikogrupper. Vi utgjør ca en tredjedel av befolkningen har jeg hørt.

 

7 kommentarer
    1. Han kan igrunnen klappe igjen… Jeg er møkklei isolasjon og savner barnebarna. Må snike meg til å handle litt selv, for jeg har forbud fra familien. Men når det de handler, aldri stemmer helt med handlelisten… 😒. Jeg tier , vil ikke klage, men livet har lært meg at det ofte er bedre å gjøre ting selv.
      Så tenker jeg litt på disse politikerne som pådro seg coronavirus pga de ikke kunne la være å henge på “tenketankforedrag” på en eller annen pub eller no. Jeg lurer på om det er noen andre som bør isoleres?

      (Kokkejævel tror han kan være gravid nå, så der går det gæli… 😏)

      1. Jeg så at det har tørna for kokken.
        Forstår at du savner barnebarna. Jeg liker jo å være litt sånn sivil ulydig, og har opprettholdt de ukentlige besøkene til Høvdingen selv om vi begge er i risikogrupper. Det hadde jo vært litt trist hvis den snart 90 år gamle mannen skulle gå hen og dø av noe helt annet enn covi, men ikke ha sett folk de siste månedene i livet.
        Snik deg forsiktig ut å handle. Vask hendene når du kommer hjem. Ha en så fin dag som mulig

    2. Hm, vi er nok forskjellige i dette landet vårt, og bra er vel egentlig det. Jeg er også i risikogruppen, og dermed i isolasjon. Besøker ikke folk, vil ikke ha besøk, og snakker med barn og barnebarn på telefonen. Jeg handler mat når jeg må og på tider der det er lite folk. På gangveier og turstier rundt der jeg bor er det rene folkevandringen på dagtid, så jeg går en tur ut på kveldstid. Men jeg har den fordelen at jeg trives i mitt eget selskap, og har mer enn nok å fylle dagene med. Leser, strikker, hekler, broderer, lytter til god musikk, tar unna litt småoppussings- og vedlikeholdsprosjekter som har stått på vent, rydder i skap og skuffer, i kjeller og på loft, skriver brev på godt gammeldags vis, og nyter å ligge lenge om morgenen og lese, eller ta en ettermiddagslur. Og kanskje banner jeg i den store fellesskaps-klage-over-viruset-og-myndighetenes-bestemmelser-kirka nå, men jeg nyter det!

    3. Jeg er ikke i risikogruppa, men prøver å være mye for oss selv likevel. Det er lettere sagt enn gjort her i byen,om man skal gå tur. Her strømmer de på i alle retninger. Går kanskje LITEN sving utenom hverandre, noen i alle fall. Mens andre peiser på og tar ikke SÅ mye hensyn akkurat. Trikkene er IKKE tomme om dagen, de var, men ser ut for å ha tatt seg opp litt igjen.. Jeg tar IKKE trikk.. Går overalt. Og det er ikke MYE …for jeg er mest inne.. Men litt lufting hver dag. Jeg og Hr Frodith deler både rom og bad her i vår leilighet som er 60 kvm maks… 😀

    4. Bor jo på landet…så her er god plass til å gå tur. Så prøver å gå der det ikke er noen i det hele tatt….Vil ikke ha mennesker tett på nå nei.
      Flott skildret…

    5. Jeg har lurt på hvem disse menneskene er som har to bad utstyrt med toalett og dusj/badekar hjemme. Tviler på at hvermansen har anledning til å ta morgenstellet i separate rom om en av dem skulle bli syk. Er vel litt flere med hus på landet som har ekstra gjesterom, men man har neppe soverom til overs om man bor i en trang byleilighet. Så jeg har liten tro på at det går an å skjerme resten av familien i de tusen hjem om en av dem skulle bli koronasyk. Mener å huske at jeg leste et sted at 80% av dem også ble smittet, naturlig nok.

      Om man skal arbeide som helsearbeider i disse tider som medlem av risikogruppen, noe jeg personlig anser som ekstremsport, håper jeg at man i det minste får bruke adekvat verneutstyr på jobb, selv om man ikke arbeider med mistenkte/påviste koronapasienter. Koronapasienter har jo faktisk Bent Høie endelig sagt at risikogrupper blant helsepersonell skal skjermes fra, noe jeg inderlig håper at også blir praktisert. Leste forresten at flere antatte magepasienter uten luftveissymptomer som kom inn til undersøkelse hos radiografene, viste seg å ha korona, så jeg kan lett se for meg hvordan det fort kan skje en feil i sorteringen her. Er vel ikke akkurat noe sjakktrekk å dra rett fra jobb til sine gamle og trengende foreldre da …

      For øvrig kan jeg opplyse om at helseministeren hverken kommer fra Bergen eller snakker bergensdialekt, så bergenserne skal få slippe å stilles til noe ansvar der 😉 Det holder sikkert i massevis at de har fremstilt statsministeren og huser justisministeren?

      1. Jeg bor på landet Drømmehuset har mulighet for å lage 6 soverom. Vi hadde 4 da alle ungene bodde hjemme. Nå er det et gjesterom, et “klesrom” altså et rom hvor jeg har håndkle, duker, sengetøy, soveposer, skøyter, sportsklær osv, osv, et bibliotek og et uinredet loftsrom. ( i tillegg til 2 soverom) Vi har loftstue og kjellerstue. Så vi har plass til å leve separate liv, men altså bare en dusj. (Vi hadde en gang planer om å få dusj på vaskerommet Men våtrom er dyre og lage. Vi drømmer og om vadstubog vinkjeller.)
        Her jeg arbeider er det ikke restriksjoner på verneutstyr. Og det er vel i grunn bedre å bruke det en gang for mye enn en gang for lite.
        Jeg er i risikogruppe og helsepersonell, og blir skjermet.
        Magepasientene har vi hørt om, og tar de samme forholdsreglene som på Ullevål.
        Er ikke Høye fra Bergen? Mente jeg leste det en gang. Unnskyld Bergen! Hvor er han fra da? Og han er kelner, ikke sant? Eller er det også feil?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg