Ble det Henfallet eller Hensfossen?

Noen av dere husker sikkert at i går var jeg så inspirert av Bunnbloggeren Zoeticworld at jeg vurderte å ta En tur til Trøndelag.

Målet for turen var å besøke Trøndelags største foss, Henfallet. Etter litt aktiv hjerneaktivitet kom jeg til at et alternativ til den 13 timer lange bilturen tur-retur Trøndelag kunne være å ta turen til Hensfossen i stedet. Selv om jeg byttet ut bil med rullator ville det være tidsbesparende.

I dag ble det tur til foss, og Gamle Gubben Grå var så grei at jeg slapp å bruke rullatoren hele veien.

Ja, dere skjønner sikkert at det ble Hensfossen her på Ringerike, og ikke tur til Trøndelag. Hensfossen ligger på Hen, et lite tettsted på Ringerike med under 200 innbyggere. Selve Hensfossen har siden 1946 gitt strøm til Hensfossen kraftstasjon som nå er en del av Glitre energi.

Det ble bygd ny bru over elva for få år siden, mulig det var i 2019. Den er like smal som den forrige  noe jeg fikk erfare i dag.

For hva skjedde når jeg og rullatoren sto ute på brua og fotograferte fossen? Jo, mens jeg sto der litt sånn fremoverbøyd for å klare å ta et brukbart bilde mellom sprekkene i det høye rekkverket så kom det en stor, fin blå Scania lastebil kjørende med kurs for brua. Brua er ikke bred nok for både lastebil og kjerring med rullator. Heldigvis har lastebil vikeplikt for rullator. Så lastebilen måtte pent stå og vente mens kjerringa fikk hinka seg over brua med rullatoren.

Jeg ttenkte et øyeblikk på å ta “årets bilde”. Rullator stillte opp midt på brua med håndtak og handlenett front mot front med en skinnende blå Scania. Ja, jeg kan se det bildet helt klart for meg. Jeg lot det være. I min ungdom arbeidet jeg to sommre som kundemottaker på et Scania-verksted. Jeg har erfart at sånne lastebilsjåfører kan være litt hissige…

 

8 kommentarer

Siste innlegg