En vill ide er født……

Husker dere Zoeticworld som fikk meg til å finne frem de gamle bildene mine fra Nes kirkeruiner for noen dager siden? I dag er hun tilbake som Bunnblogger.  Denne gangen tar hun oss med til Henfallet, og på ny våkner turlengselen i meg.

Henfallet er Trøndelags høyeste fossefall.  Et imponerende syn!  Og vet dere hva? Jeg ser på bildene til Zoetic at det går en fin snekret rullestolsti fra parkeringsplassen midt inne i ødemarka og til utsiktspunktet hvor du kan se fossen i all sin prakt.  Altså et perfekt turmål for meg og rullatoren min.  Turtrangen min ble liksom ikke dempet av det synet.

Men, og det er et stort men.
Jeg befinner meg ikke i Trøndelag.   I følge google sine beregninger er det 484 km, en 6 timer og 47 minutters kjøretur mellom meg og denne fossen.

Gamle Gubben Grå er verdens snilleste mann, og han er som regel ikke så vanskelig å lokke med på mine ville ideer. Men å be han om å kjøre 96,8 mil tur retur for at jeg skal få gå 60 meter (tur retur) på en snekret rullestolsti for å glo på en foss, ja det er kanskje å be om litt mye?

Jeg studerer han i stillhet der han sitter med avisen og brødskiva og lurer på hvordan jeg skal legge frem den ideen. Samtidig vurderer jeg virkelig har lyst på en godt over  tretten timers biltur. Om hva vi ellers skulle legge inn i den turen, som for eksempel en overnatting – og i så fall hvor.

En tur til Henfallet hadde helt klart vært et typisk “Gamle Gubben Grå og Kjerringa på tur prosjekt.”  Men det er litt langt….  Hjernen min jobber litt på høygir nå.  Nesten så jeg får vondt i hjernevinningene.
Men så, så kommer en løsning dalende ned i hodet mitt.

Vel er kanskje Henfallet et stykke unna.  Men her på Ringerike har vi Hensfossen.  Foss og fall blir jo nesten det samme ikke sant?  Hensfossen er ikke Viken eller Buskeruds største foss.  Det er ikke en gang Ringerikes største foss.  Men den ligger 3,5 km fra Drømmehuset.  Hadde jeg ikke trengt å ha med meg rullatoren kunne jeg muligens funnet en kortere vei gjennom skogen.

Nå har jeg bare igjen å finne ut om jeg skal satse på en halvannen times tur med rullator, eller få Gamle Gubben Grå til å kjøre meg….

 

 

12 kommentarer
    1. Henfallet og Hensfossen 🙂 Det er HEN- i begge og kanskje er det greit å ta den nærmeste først og helt sikkert ta bilturen ved en annen anledning med planlagt overnatting på turen tur og retur Trondheim 😀

    2. He he. JEG ville ta det nærmeste:)
      Jeg bor i Trøndelag. Da skal spørre mannen min om vi kunne ta en tur dit en gang i sommer:)

    3. Går det ikke an å planlegge en liten bilferie og med planlagte stopp og overnatting. Da har dere fått sett mye og gått tur i omgivelser hvor man kan bruke rullator? Foss og fjell er det jo flere steder. Lufte din ide for gubben?

    4. Ang. foss, så er det ikke mye som slår Hønefossen, når den er på sitt flotteste! Parkere ved gamle Hønefoss skole, og gå forbi Gledeshuset og bort, – kjenne dusjen fra fossen. Bare at den har du sikkert sett sånn ca 100 ganger, hehe. Gikk der for en stund siden, da det var mye vann, og over gangbrua og mot Petersøya.

    5. Synes dere skulle ta en tur til Trøndelag jeg. Få en liten helgetur eller noe. Med en overnatting. Ta det som en ferie 🙂 Han vil SIKKERT!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg