Byen jeg er glad i

Hønefoss er liksom ikke den helt store turistmagneten. Selv om jeg er patriot og relativt glad i, og stolt av byen “min” ser jeg det.

Likevel vil jeg vise dere noen små perler som jeg fotograferte da jeg gikk tur med Charlie Chihuahua her om kvelden.

Det første bilde øverst er Hønefoss Hjelpefengsel. Fengselet ble oppført i 1862. Fengselet åpnet i 1864. Ved  åpningen hadde fengselet plass til 17 innsatte fordelt på 12 celler. I tillegg hadde politiet to arrestceller som ble brukt til fylle-arrest, ventecelle og sinnsykearrest, da byen ennå ikke hadde fått noen politistasjon. Det var bare to såkalte sluttere, eller fangevoktere, som vekslet på å være på vakt hvert annet døgn.  Nå er det Kulturstiftelsen Ringerike inneholder til i huset. Det restaurant her, og det arrangeres utstillinger, konserter og foredrag. Et flott sted som har bevart både den gamle rettssalenker og flere av cellene.

I Norderhovsgata rett bak fengselet var det før mye gammel trehusbebyggelse.  Den ble revet da kjøpesenteret Kuben trengte mer plass. Et lite hus står igjen på andre siden av gata. Det har blitt fint og tidsriktig pusset opp de senere årene.

Denne fine bygningen bak Løchen Vogt gården har vært bakeri. Jeg er litt usikker på om det er baker Kvernberg eller Kullerud som reiste bygningen. Det lå flere bakere her i området  før. Men bygningen er i grunn fin, i det minste toppen av den.

Nederst i Askveien, rett ved justisbygget og området der den gamle barnekontrollen lå i sin tid avslutter jeg en litt nostalgisk byvandring med denne bobla som freser ut av byen.

5 kommentarer
    1. Fengselet var mitt yndlingssted da jeg bodde i byen. (Høres sikkert rart ut for dem som ikke er lokalkjent 😂). Vært på flere jazzkonserter i bakgården og feiret faktisk 50-årsdagen min der med konsert som jeg og et par andre sto for, før mingling og fingermat. Fungerte flott. Hønefoss er blitt en skikkelig fin by.

      Takk for turen!

    2. Fengslet var da fantastisk fint. Har nok kjørt gjennom Hønefoss noen ganger. Sist var nok da ene datteren gikk på folkehøgskole i Seljord. Mener det var en stor foss midt i byen…

    3. Lenge siden jeg har vært i Hønefoss, men ser ut som en koselig og velstelt by. Dro mye på dagsturer før med en venninne, kanskje det blir en ny tur dit.

      Leste litt i bloggen din om juletog, og nå ligger jeg og ler for meg selv av dine morsomme kommenterer; “…en liten seiltur på ryggkulen på en issvull oppe på Kløftefoss, og jeg hadde fått en halv kopp gløgg innenfor bluseutringningen av en litt hektisk far til flere små.”
      Kjenner liksom følelsen av å få en halv kopp varm gløgg tømt nedover der..😃.
      Takk for morsomme kommentar, du skriver godt.

      Elisabeth

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg