Covid, vaksine og såkalte eksperter.

Når jeg bladde meg gjennom bloggene foran meg på bloggtoppen i dag slo det meg at to av de hadde helt lik overskrift. Nei, det var ikke to innlegg som deltar i Frodiths lille januar-moro. Det hadde jeg ikke funnet så påfallende. Nei det var to innlegg med overskriften SKYHØYT SYKEFRAVÆR SKYLDES COVID-VAKSINER MENER ANERKJENT NORSK FORSKER! 

Det er lov å ha aluminiumshatten tredd godt ned over øra, det er jo så kaldt ute, men likevel mener jeg det er feil å ukritisk spre feilinformasjon.

For det første; Er det skyhøyt sykefravær? I følge SSB lå sykefraværet i 3. kvartal på 6,73%. Det er ikke et skyhøyt sykefravær. Det er høyere enn det var i 3. kvartal 2019 som var før Covid og før vaksinen. Da var sykefraværet på 5.9%.
Jeg velger å sammenligne med 3. kvartal i 2019 fordi det når man sammenligner sykefravær er vanlig å velge samme tidsperiode på grunn av sesongmessige forskjeller. Det er mer forkjølelse og høyere sykefravær om høsten og vinteren enn i sommerhalvåret.

En økning i sykefraværet på 0,83% er bekymringsverdig. Men å kalle det skyhøyt synes jeg er å dra litt i. Man hadde høyere sykefravær i 3. kvartal i årene 2001 til 2003 og i 2009.

Hva det økte sykefraværet skyldes vil jeg ikke spekulere i. Det kan være vaksinene. Jeg avviser ikke teorien. Det kan og skyldes Long Covid, og at folk har en generell lavere terskel for å bli hjemme ved luftveisinfeksjoner.

Så over til den “anerkjente forskeren”. Det er forskeren Kjetil Elvevold de henviser til. Elvevold er muligens en anerkjent forsker, men han har ikke publisert noen studier på vaksiner eller immunologi. Dermed kan han ikke sies å være en ekspert på vaksiner, selv om han er forsker med doktorgrad i leverfysiologi.
Kjetil Elvevold er ansatt i forskningsinstituttet Nofima, som forsker på vegne av akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien. Hva Faktisk.no mener om denne forskerens vaksinepåstander kan du lese her.

Den andre “eksperten” man henviser til i innleggene er Jørn Eikemo. Han er allmennlege og bedriftslege, slik det står i blogginnleggene. At han og har vært leder for foreningen Fritt vaksinevalg hopper bloggerne galant bukk over.
Fritt vaksinevalg ble opprettet i august 2015 som en reaksjon på de siste årenes polariserte og ensidige vaksinedebatt. De ønsker i følge egen nettside å bidra til å balansere den ensidige informasjonen som blir presentert av offentlige helsemyndigheter, massemedia og ikke minst den farmasøytiske industrien. Foreningen består av en gruppe leger, sykepleiere og annet helsepersonell som har gått sammen om å etablere en plattform der de ønsker å nyansere vaksinedebatten.

Jeg er ikke immunolog. Jeg har ikke særlig kunnskap om vaksine.
Jeg vaksinerte meg fordi jeg vaset i smitte. Først som ansatt på sykehus og deretter som en av de som utførte tester på skoler og på teststasjoner. I tillegg er jeg i et par av de risikogruppene myndighetene ramset opp.
Jeg har forståelse for de som av ulike grunner ikke lot seg vaksinere, og har forsvart menneskers rett til selv å ta det valget.

Hvorvidt myndighetenes pandemihåndtering med nedstengning og massevaksinering var påkrevd tror jeg ikke vi kan trekke konklusjoner om riktig ennå. Men jeg tror myndighetene gjorde det de mente var mest hensiktsmessig i forhold til smittevern. Jeg tror ikke de hadde noen kult agenda.
Langtidsvirkningene av isolasjon og hjemmeskole, vaksinering og long-covid vet vi ikke ennå. Det blir spennende å følge med på.

Det vi ikke trenger er at folk sprer ukritisk “informasjon” om vaksinen og dens bivirkninger. Påstander blir ikke mer sanne jo flere ganger de gjentas. Likevel er det jo slik det ofte oppleves. Man leser den samme påstanden flere steder, og plutselig blir det en sannhet fordi man har hørt det så mange ganger. Noen vil kalle slikt indoktrinering og blir vel ofte sett på som minst like skadelig som injeksjoner med vaksine….

 

 

 

4 kommentarer
    1. Veldig bra at du tar deg tid til å “kle av” disse såkalte “anerkjente forskerne”. At bloggere stadig vekk linker til alternative medier, ja sågar en blogger som til stadighet tar ordet, linker til seg selv for å spre konspirasjoner er jo komisk.
      Samtidig som disse bloggerne er veldig nøye med å moderere kommentarfelt for en aldri så liten kritisk kommentar.
      Så fortsett din gode gjerning med å opplyse blogguniverset. Det styrker legitimiteten og seriøsiteten til Blogg.no 😉

    2. Jeg mener det er fundamentalt viktig at det stilles spørsmålstegn ved elementer det er grunn til å stille spørsmålstegn ved (- Og de var det vitterlig nok av i c19 -øyenmed). At en side i en sak tar ‘monpol’ på sannheten slik det ble gjort under pandemien, er rett og slett giftig.
      Når det er sagt, er det vel så viktig at en skiller mellom det å stille spørsmål- liksom å gi uttrykk for tro- og tvil for den saks skyld, og det å fastslå ting som en sannhet uten at det er dekning for det. Her ble- og blir det syndet grovt fra begge sider hva COVID og vaksineprogrammet angår, da ingen visste en dritt da det sto på, om de så innehadde en aldri så anerkjent ekspertise. Det har jo vitterlig vist seg i ettertiden at selv disse gjorde sine blundere oppi dette her, -hvilket de forsåvidt ikke kan klandres for, da dette var like nytt for oss alle.
      Poenget mitt, er at verden er avhengig av at folk gis rom til å stille spørsmål ved ting som blir oss fortalt, og at man snarere bør ta til seg ens meningsmotstanderes argumenter for å kunne utvide egen horisont.

      1. Det jeg kritiserer i dette innlegget er først og fremst omgåelsen av fakta. Altså påstanden om skyhøyt sykefravær og at man kaller en forsker på biovitenskap en ekspert på vaksine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg