Dag 3 på Landsmøte

Dag 3 og mer politikk.
Debatt om den viktigste saken, prinsipprogrammet. Den store saken media har fokusert på; vil Rødt sitt prinsipprogram også i fremtiden vise til kommunismen? Men det er og mange andre, og kanskje viktigere saker som skal tas stilling til når det gjelder prinsipprogrammet. For meg fremstår mange av motsetningene om to ting. Skal Rødt være en protestbevegelse eller et parti? Jeg mener helt klart at vi skal være et parti. Den andre motsetningen i partiet er om vi skal gjøre prinsippene og derved politikken vår mer “spiselige”, tilpasse oss for på den måten og bli enda større og favne bredere. Jeg mener nei. Jeg driver politikk for å få gjennomslag for den politikken jeg mener er riktig. Mitt politiske mål er å få verden til å endre seg i tråd med min oppfatning, ikke å endre min politiske oppfatning i tråd med hva flertallet måtte mene.

Det var og debatt og votering over uttalelser og voteringer over strategier og handlingsplan.

Voteringer på et landsmøte er en kunst hvor det gjelder å holde tunga rett i munnen. Man må og være dypt konsentrert og ikke minst godt forberedt. Det nytter ikke å dukke opp på et landsmøte uten å ha gjort hjemmelekse di og gjort deg opp en viss formening om sakene som det skal voteres over. For man gjør ikke som for eksempel på NRF sine landsmøter og debatterer og votter over ett og ett av endringsforslagene. Nei på Landsmøte i Rødt og så vidt jeg har forstått også i de andre politiske partiene debatterer man hovedsakene, f.eks prinsipprogrammet i en bolk og så tar man alle voteringene over forslagene til hovedsaken senere.

Det er flere tusen innkomne forslag til et landsmøte. Noen er helt eller delvis sammenfallende, og komiteer blir satt ned både i forkant og under landsmøte for å prøve å systematisere, forenkle og kanskje trekke sammen forslag slik at voteringene gir mening, ikke blir for mange – og at man ved diverse endringer ikke mister noe vesentlig.

Under selve voteringene, som går på løpende bånd, refererer man til sakene kun med et nummer Det nummeret er bygd opp på en måte som i grunn er veldig logisk, men som det faktisk tok meg nesten to landsmøter å forstå. Her er det lett å ikke helt være klar over hva man stemmer for og i mot.

I går hadde vi voteringene over strategiene etter middag. Vi holdt på til klokka var 22. Behøver jeg si mer?

Men det var og tid til litt lettere punkter på programmet.
Som hilsningstalen fra Rød Ungdom. Talen ble avsluttet med at Bjørnar Moxnes fikk overrakt en gave, en plakat som viser hvordan systemet med reiseregninger fungerer. Du vet en slik “har jeg reist?” “Var det privat?” og en skjematisk fremstilling over hvordan man skal handle. Kjekk å ha på Stortinget, og kan vises frem til andre represrntanter på Stortinget som har behov for et kurs i skriving av reiseregninger..

Et av de andre høydepunktene på landsmøtets 3. dag var 1.Nestleder Marie Sneve Martnussens innlegg som motivasjon til årets valgkamp. Den dama er både utrolig kunnskapsrik og utrolig inspirerende. Virkelig et forbilde.

Hun snakket om de økende forskjellene i samfunnet, ikke minst når det gjelder summen nederst på lønnsslippen. Jeg er så hjertens enig. Kjekt innspill å ha med seg.  Til uka begynner jo lønnsforhandlingene.

Marie er en litt nerdete person, på en positiv måte. Når hun sier at der mest sexye ordet i verden er – KOMMUNEØKONOMI, ja så er det det!  Med Rødt sitt alternative forslag til statsbudsjettet ville kommunene få 8 milliarder ekstra. Når jeg bare klarer å få googlet den frem, skal jeg finne ut hvor mye Ringerike sitt budsjett ville ha økt hvis Rødt hadde fått gjennomslag for sitt statsbudsjettforslag.

Det Marie Sneve Martinussen først og fremst hadde som oppgave var å motivere oss til kamp, valgkamp!
Hun snakket om at valgdagen 9.september skal aksjeeierne i de private helsetilbyderne som Alleiris skjelve i buksene ved tanke på alle de Rødt menneskene som kom til å komme inn i kommunestyrene rundt omkring i landet, og som kom til å stikke kjepper i julene for mer outsoursching og privatisering av eldreomsorgen. Hun håpet aksjene deres kom til å ha en merkbar nedgang på børsen fra en dag til den andre.
Hun håper at eierne av bemanningsbyråene skal få et merkbart mindre overskudd etter valget. At man skal få flere faste stillinger i kommunene og færre “konsulenter” som “selger” sine tjenester på det lokale sykehjemmet.
Hun håpet av renholderne og renovatørene i kommunene kunne sove litt bedre natt til 10.9, fordi Rødt inne i kommunestyret ville være garantien for at arbeidsplassene deres ikke ble outsourcha.
Hun håper at mange skal tenke at den 9.9 skjedde det noe positivt i min kommune. Da kom Rødt inn i kommunestyret .
Ikke fordi Bjørnar Moxnes fungerer.. Han skal ikke inn i noe kommunestyre, heller ikke på Ringerike.
Nei fordi Nanna fungerer.
Fordi Thomas fungerer
Fordi Jan og Leila fungerer
Fordi Marius og jeg fungerer
FORDI FELLESSKAP FUNGERER.

Gårsdagen var en lang dag.  Vi fikk lunsj og middag. Men ellers var vi i landsmøtesalen fra 9 om morgenen til 22 om kvelden.  Det er 13 timer… Trodde Rødt var et parti som er for 6 timers dagen….

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg