Dagen er i gang.

Jeg er en sånn som elsker 17. Mai. Så finstasen er for lengst på. Jeg har ikke bunad da, men kjole går bra. Eller jeg har bunad. Fikk til konfirmasjonen i 1981, men den har ikke vært på siden barnedåpen til Eldste Sønn høsten 95.

Vi har vært i byen og sett på barnetoget. Storfamilien har fast plass vi står på, så jeg har hilst på halve slekta og ropt HURRA!! og vinket til de som har gått i toget.

Etterpå gikk Gamle Gubben Grå og jeg og tok en kaffekopp og ruslet litt rundt i sentrum og hilste på kjente. Været er bra, men det blåser skikkelig surt.

Jeg tror noe av det jeg liker best med 17. Mai er mangfoldet. Alle menneskene i bunader, kjoler, dresser pg slitte joggebukser. Miniskjørt og stakk side om side. Glitrende gullbukser og folk hvor alt fra hårtopp til bunadsko følger samtlige regler i bunadspolitiets tykke regelbok.

Jeg har lyst på festdrakt. Kreere den selv og få noen som er flinke til å sy til å sy den for meg. Finne fine bånd og stoffer og brodert på noe. Helt hva har jeg ikke bestemt meg for ennå. Tror det kunne blitt gøy. Kanskje skulle jeg sette i gang å skissere litt. Ha som mål å få den ferdig før neste 17. Mai.

Har faktisk mer lyst på festdrakt hvor jeg står fritt til å pimpe den slik jeg vil enn bunad stappfull av tradisjoner og strenge regler.

Nå blir det en liten strekk og litt laging av salat før vi skal ut til en av søstrene mine og grille sammen med storfamilien.  Mamma hadde fødselsdag 17. Mai, så før var vi alltid ute hos foreldrene mine og feiret nasjonaldag og bursdag etter at alle tog var ferdige med å marsjere. Etter at hun døde har vi bare fortsatt tradisjonen mef å møtes.

Ikke alle da. Datteren feirer i Oslo i år, og det er det flere I slekta som gjør.

I år dropper vi russetoget. Ikke drar vi ut til skolen I min barndoms dal heller. Får derfor en litt roligere feiring enn vi har hatt mange år. Skjemaet et ikke like stramt. Jeg behøver ikke ha et halvt øye på klokka og stresse med å holde skjemaet. Føles litt godt.

Kos deg på nasjonaldagen samme hvordan du velger å feire den.

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Herlig oppsummering..Moro å se bunader og kjoler og dresser og høye hæler og alt…Fantastisk blanding..
      Elsker å titte på sånt jeg også. Festdrakt er fint. Du får ta frem skisseblokka..

    2. Høres ut som en flott feiring der dere er med på det dere har lyst til.🇳🇴🇳🇴
      Du får følge Faebrik sine fine mønstre, så fikser du en festdrakt til neste år.🤩🇳🇴🇳🇴
      Gratulerer med dagen!🇳🇴🎉🌭🍓

    3. Gratulerer med dagen 🙂 leser at dere har hatt en super dag! Lykke til med festdrakta – så moro, gleder meg til å se den til neste år! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg