De aller beste tipsene til helgen, uten Netflix….

Noen ganger er verden ond mot en stakkars kjerringblogger.  For hva slags innlegg troner ikke Sophie Elise med på toppen av bloggtopplista i dag? Jo et innlegg om de beste filmtipsene på Netflix!!
Jeg har ikke Netflix.  Jeg er og har aldri vært opptatt av film som format.  Jeg ser ikke en gang på TV (kanskje en debatt eller litt nyheter på PCn en sjelden gang…) Jeg har overhode ingenting å bidra med når det kommer til Netflix og film.

Så hva gjør jeg når jeg skal slappe av og kose meg i helgen og lade batteriene til en ny hektisk arbeidsuke når jeg ikke ligger i badekaret omgitt av tente duftlys og ser på film?
Er det fint vær kan jeg nyte en liten stund i kurvstolen på trammen med et ukeblad og kanskje ei brødskive.  Drømme meg bort i hageprosjekt, matoppskrifter eller fortellinger fra virkeligheten.

Kose meg med litt håndarbeid.  Behøver ikke være de helt store prosjektene. Hekle en oppvaskklut.  Det er faktisk koseligere å tørke over kjøkkenbenken med en hjemmeheklet oppvaskklut enn bare ei helt vanlig fille.  Man blir i litt bedre humør mens man tørker sammen brødsmuler og fettflekker..  Behøver ikke liksom hekle et dobbelt sengeteppe bestående av 536 like smålapper for å ha glede av litt håndarbeid.

Finne et stille skogstjern.  Tenne et bål og bare nyte stillheten. Se kvelden mørkne og langsomt bli til natt. Behøver ikke være en lang ekspedisjon. Mengder av skogsvann med kjørevei helt frem i de fleste nærområder. Behøver ikke fancy turklær eller mye stress, bare komme seg til tjernet og nyte roen og kanskje en god samtale med den du er aller mest glad i.

Gå en tur på stranda.  Det å vandre på en øde strand en stille høstdag er en egen og helt annen opplevelse enn å være på den samme stranda en dag i juli når den er full av badende barn, soltilbedere og eimen fra engangsgrillene. Det finnes alltid en strand.  Den behøver jo ikke være en strand som egner seg til bading…

Gå på skattejakt på loppemarked.  Høysesong i disse dager..  Hva som er en skatt vil jo variere fra memeske til menneske.  Søte barnetallerkener, retro-gardiner, teak-møbler fra bestemors tid, gamle LP plater, bokskatter – og for den som har interesse av film, gamle DVD og VHS.

Spille gamle LP er og mimre en ungdomstid som ikke føles så fjern.  Kanskje introdusere din ungdoms musikk for dine ungdommer.  Mulig de og vil skru av Netflix og tilbringe en halvtime eller to sammen med deg i kjellerstua.

Bake kake og spise den mens den ennå er lunken.  Kan du ikke bake sier du? Toro har mange fine poser. Ferske kaker er alltid godt.

Gå en runde i nærområdet og se etter fine fotomotiv.  Høsten er en flott tid for fotografering. Nydelig lys og mange høstfarger.  Har du liksom ikke lyst til å vandre rundt i nabolaget med speilreflekskameraet som en kinesisk turist, holder mobilen lenge.  Make it simple!

Opplev en kirke.  Aktivitet som passer sånn klokka 11 en søndag.  Du finner sikkert en kirke i nærheten av deg hvor det er gudstjeneste. Sjekk avisen, eller gå etter lyden.  Kirkene ringer med bjeller en stund før gudstjenesten begynner.  Kirker er flotte arkitektoniske bygg. Enten det er de gode gamle kirkene eller de mer spennende ny moderne. Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen; Man kan ha glede av en tur i kirken selv om man ikke regner seg som super-kristen. Musikken, stemningen og roen gir tid og rom for refleksjon og meditasjon. Og det er sjelden man har vondt av å få med seg et gudsord eller to på livets vei.

Spis is.  Nyt den siste iskremen ute i det fri førvinteren kommer. Smak på siste rest av sommer og spar minnet innerst inne i deg. Det er bare 7 måneder til april og vår.

Kos deg på sofaen med en god bok.Og jeg kan gjerne komme med mange gode bokanbefalinger..
SÅ selv om jeg ikke har Netflix er det nok av andre ting jeg kan kose meg med i helgen.  Nevnte jeg ostepopp og rødvin?

 

 

2 kommentarer
    1. Jepp, man klarer seg lenge uten Nettflix 😀 Jeg ser dvd-er fremdeles. Vi KJØPER DVD-er. Liker å ha de i hylla 🙂 Nå skal jeg ut på tur i skogen, helgen blir fin 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg