Den enes brød den andres…

Reklame | Har brukt ord som "sponsa" merker det derfor med reklame

Nå driver Kokken og pusher piller igjen. Er han sponsa av legemiddelindustrien mon tro? Jeg vet jo at de kan bruke ganske så creepy knep. Hvis du ikke tror meg, les boka til Geelmuyden. Se lengre ned her.

I dag har han et innlegg hvor han spøker om alle bivirkningene legemidlene han heller i seg kan gi. De fleste andre voksne mennesker synes kanskje ikke bivirkninger et så morsomme at det gjør noe. Men de har selvsagt ikke forstått humoren til Kokkejævel haha!

Først tenkte jeg jeg skulle la være å kommentere dette innlegget.  Og for å ikke hisse meg opp på noe jeg ikke skulle bruke tid på , valgte jeg å la være å lese det. Best slik. Da slipper jeg også å ha endeløse diskusjoner i flere døgn etter at innlegget er publisert med folk som vil fortelle meg at jeg trakasserer den stakkars Kokken.

Men så kom jeg til å tenke på alle de henvendelsene jeg har fått de siste dagene fra folk som har kjent på kroppen eller kjenner noen som har fått livet ødelagt av legeindisert medikamentavhengighet, og så tenkte jeg; har jeg ikke i grunn et moralskt ansvar for å si i fra at det ikke er greit å bagatellisere et så alvorlig samfunnsproblem? Var det ikke jeg som i et innlegg før i dag babla om å stå opp for de svake og ikke gjøre knefall for de på toppen? Liv og lære er det noe som heter.

Så, sorry, folkens. Jeg kunne rett og slett ikke la være å kommentere at nettopp hans bagatellisering, ufarliggjøring av bivirkningene til sterke vanedannende medikamenter kan være direkte livsfarlig.

Nå driter jeg om du et av de som liker Kjerringa eller av de som liker Kokken. (Jeg har forstått at det visstnok er umulig eller ulovlig å like begge, selv om jeg liker Kokken og selvsagt digget Kjerringa.) Hvis du går på noen av de medikamentene Kokkejævel viser bilder av eller andre lignende midler og får anfall av svimmelhet, tåkesyn, føler at du får redusert finmotorikk, hjertebank, åndenød eller andre litt ekle symptomer. Ta kontakt med lege. Kommer endringene brått og er sterke, ring legevakt eller 113. Ikke tenk at det er ikke så farlig. “Kokkejævel hadde det slik han og, og det gikk helt bra.”  Rundt 170 mennesker dør hvert år av bivirkninger i Norge. Bivirkninger av medikamenter tatt i samråd med lege  Jo flere forskjellige typer piller du tar, jo større er faren for bivirkninger fordi de forskjellige medikamentene kan gi interaksjoner, eller uheldige samreaksjoner.

Bivirkninger er ikke noe å spøke med. Ikke sterke vanedannende medikamenter innen smertelindring og antidepressiva heller. Jeg synes det er trist at en voksen mann ikke forstår såpass.

20 kommentarer
    1. Amen!
      Jeg reagerer sterkt på kokkens ufarliggjøring av medisinbruken sin. Å vitse om bivirkningene på denne måten kan, som du skriver, gjøre at andre ikke tar sine bivirkninger på alvor. Farlig, rett og slett.

    2. Skal ikke si noe om hva jeg synes om pillebruken – men det jeg derimot skal si, er at jeg liker både kokken og deg! Veldig godt, faktisk.Såpass at jeg leser begge bloggene til morgenkaffen.. 🙂 Så ja, det går an – og er det ulovlig så kan jeg fort leve med det. Jeg skal fundere litt mer på saken og komme tilbake seinere med litt mer «hvorfor.» For det et samspill mellom dere to – eller kanskje det er mangel på sådann som fasinerer…? Vel, gi meg litt til, så skal jeg finne ut av hvorfor jeg liker dere begge to – og unner dere godt – begge to. Nå er det snart natta – og jeg har ikke tenkt til å komme med hverken skitne eller andre tanker i natt. 🙂

    3. Det er skremmende å se at det er noen som ufarlig gjør pillebruk. Det er jo kunn fordi vedkommende er uvitten om hvor farlig det.
      Eller er det ren kynisme og håning av de som har kommentert tidligere av dine innlegg om pillebruken.
      God natt

    4. Eg måtte sitte på både hender og tær når eg skummet innom det innlegget hans! Ja eg var nødt for å lese hvilken galskap han kom med og det er seriøst hårreisende!! Det er nesten så eg vurderte en screenshot og bare send det avgårde til legen hans, da hadde det nok blitt “avrusning” på kokken. Håper for gudsskyld at han ikkje kjøre bil!
      Han burde skamme seg som latterliggjør et så alvorlig tema som dette. Meeeen….han beklager seg nok i morgen….det er jo og en form for bivirkning etter hvert…Ja å måtte beklage seg etter annen hvert innlegg…

      Ha en riktig god natt 🙂

      Vibbedille 🙂

    5. Takk! Snakker av erfaring. Kan fortelle en historie..
      8-9 år siden. Ryggen klikka. Jeg fikk tramadol, i store doser i en periode. Jeg visste ikke da at jeg ikke skulle bråkutte. I 20 åra beg var, og nråkutta gjorde jeg. Stakkars mamma tenker jeg i ettertid. Hun, byttet på med kalde og varme omslag på beina mine. Masserte meg.. jeg var desperat! 1000 maur kribla inni kroppen min, restless legs *10🙈Jeg sov ikke på 3 uker,det holdt på å klikke! (Stakkars heroinister!) ikke rart de ikke vil gå av. Opiater er det samme, værste sort.
      Tilbake til tramadol; Bråkutta gjorde jeg, helvete fikk jeg.(som jeg ikke unner noen andre!) Jeg fikk urinveisinfeksjon, ei venninne hadde en tramadol, jeg tok den, enda jeg hadde sverget for meg selv, ikke en tab igjen! Men jeg var desperat!
      Så kom KRAMPEANFALLET!… (vanlig på tramadol ifølge lege jeg snakket med i ettertid)
      Lå å så på TV med kjæresten, så våkner jeg opp at amulansrfolka står i stua mi, jeg lurer på hva de gjør der, de lurer på om jeg vet hvilket år det er. JEG hadde Ingen aning, det var så sprøtt, jeg var jo klar ellers. Ingen Aning! Jeg har ALDRI tatt en tramadol etter! Og vet DU! Krameanfsllet: 1 tablett, Plutselig! Og etter alt det jeg hadde kjørt i meg av de før, what?😳Nesten så jeg ikke trodde på det!!!Piller er farlig! Livsfarlig! Og jeg er desverre den jenta som er 33 år og avhengig av phinex forte. Trapper ned gjør jeg, har ikke samme behovet lenger pga mindre smerter..eller hva sa jeg nå?…😳De funker jo bare helt i begynnelsen!! 🙄Jeg trapper pg trapper jeg, fysisk og psykisk, faen å hardt det er!! Og HVEM faen er det egentlig du tror du lurer Kokkejævel?!🙄🙈Hvertfall ikke meg! «Lurer ikje en luring, lurer ikke en gammal rev»….Tydeligvis mange hjernedøde mennesker der ute,eller hva?,« trallalla», 🙈..Og fremsnakk🤢Neste forbildet, orker ikke🙈😂Jeeesez, Og flott du sendte bok til Aud Marit😊. Minste du kunne gjøre🥳

    6. Og Sorry fir skrivefeil, nei jeg er ikke pillefjern😂Tok etter kokkejævel, skrive så busta fyker og ikje se seg tilbake🤗

    7. Vi blir nok oppdatert tre ganger om dagen når han skal av denne «coctailen.» Forhåpentligvis vil det bli lesning til skrekk og advarsel. (Been there, done that.) Jeg misunner han ikke, for å si det sånn.

    8. Jeg er livredd bivirkninger og tar lite medisiner. Men må ta forebyggende mot astma, og en pille mot blodtrykket. Innlegget hans om bruken hoppet jeg over, ellers liker jeg kokken men ikke denne vitsingen om munnbind og alle bildene av pillene. Min svigerinne døde av alle bivirkninger av sterke medisiner mot bipolar lidelse og personlighetsforstyrrelse.

      1. Det gjør meg trist å lese om din svigerinne. Det dør rundt 270 mennesker i Norge hvert år av bivirkninger av medisiner tatt etter forordning av lege og i tråd med resepten.

    9. Når man er på bloggtoppen, som kokkejævel, er man også en som kan påvirke og kanskje er et forbilde for noen. Flott at du skriver om bivirkninger. Jeg jobber selv i helsevesenet, og vi har jo en plikt til å gi riktig informasjon. Fortsett med din kritiske røst 👍😀 Heier på deg😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg