Det er ikke kult å være død…

Martinehalvs er på bloggtoppen. Og jeg, jeg er helt nede på en 29. plass. Tydelig at rapporter fra Rødt sin distriktsstyresamling ikke er det som gir flest klokk.  Merkelig. Politikk er jo SÅ gøy!  Og frem mot valget 2021 om litt over ett år skal jeg ha overbevist dere alle om det.

Men tilbake til Martine.
Hun har et sykt viktig innlegg i dag.  Ja, den dama har ganske ofte viktige innlegg så hun er vellverdt et besøk.
I dag snakker hun direkte til meg. For jeg er ei sånn som utsetter ting.
Jeg utsetter klesvasken – helt til Gamle Gubben Grå tar den.
Jeg utsetter å fikse instagram på den nye telefonen og snappchat. Ingen stor fare for andre enn meg som eventuelt går glipp av ungenes bilder fra forskjellige ting, og alle naturbildene til søsteren.

Men jeg utsetter også andre ting som jeg absolutt ikke burde utsette.
Jeg utsetter å sjekke meg for livmorhalskreft, og jeg utsetter å ta mammografi.  Og det er oss, vi som er som meg., Martine henvender seg til i innlegget sitt.  Og ja, det var litt ubehagelig å lese, for jeg vet jo at hun har rett,

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg utsetter slike ting.
Jeg liker ikke å gå til gynekologisk undersøkelse, hvem liker vel det? Men jeg synes ikke det er flaut.  For vi er ganske ulike alle sammen, og en lege har sett de fleste varianter, og har nok glemt underlivet ditt lenge før du har kommet deg ut av kontordøra.

Det er ikke fordi jeg ikke vil vite det om jeg har en kul i brystet at jeg ikke møter opp på Mammografi.  Eller, på et vis er det vel det. Jeg vil jo ikke vite at jeg er syk.  Men jeg vil jo definitivt heller helst ikke være syk uten å vite det.  Jeg tror det er mer en fortrenging.  “Det kan jo ikke skje meg…” eller det blir også feil.  .
Vel, det har i det minste ikke noe med at jeg er så forfengelig at jeg er mer redd for å miste håret eller en pupp enn å miste livet. For livet er noe av det kjæreste jeg har.

Og nei, jeg lar ikke være å sjekke meg fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal finne ut hvordan jeg skulle gjøre det.  Hvordan jeg skal gå frem.
Det er ikke vanskeligere å google det enn å google hvordan ta en covid-19 test, og det har vel halve Norge klart å søke opp – flere ganger.

Jeg er mer den typen som legger lappen i bunken på skjenken over ting som jeg skal ta tak i – en ag, og så ligger den der til jeg rydder og finner ut at det i grunn var så lenge siden jeg skulle ta tak i det at jeg kan kaste lappen og utsette det litt til. (Høres det kjent ut?)
Det er så travelt akkurat nå, jeg skal fikse det senere.

Jeg vet, jeg burde ta grep. For det kan tenke at det jeg nedprioriterer fordi jeg er så opptatt her i livet er selve livet.

Jeg tar hintet Martine, jeg skal sjekke meg. Jeg skal skrie det på lista over ting jeg skal gjøre – en dag….

9 kommentarer
    1. Tar sjekkene uten å kny. Mammografi tok jeg 9 mars. Gynekologisk undersøkelse tar jeg hvert 3 år, skal til sjekk om et år. Det er bare for deg å ikke utsette slike ting. 😊

    2. Gynekologsjekk er jeg nøye på å ta hvert år. Hadde celleforandringer når jeg var 26, det utviklet seg fra ingenting til grad 3, høygradige på 3 mnd og måtte koniseres. Så kan gå rask det der..😔

    3. Vet det er lett å utsette, men har blitt flinkere til å sjekke meg etter at en venninne nesten holdt på å dø av kreft i underlivet… Det ble oppdaget ved en tilfeldighet, og kunne gått fryktelig galt om ikke fastlegen hennes var veldig våken.

      Mammografi-programmet blir man jo innkalt til, så den er grei. Sørg for å få en regelmessig innkallelse fra gynekologen også. Da er du grei mot deg selv og de som er glad i deg ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg