Det er ikke lett å sette ut meg ..

God lørdag fininger!
Det ble litt sen kveld for ikke å si natt på oss i går.  For i går kveld dukket det opp melding fra Yngste Sønn.  Han har vært tre uker på rundreise i Korea og var ventet hjem til kvelds. Flyet skulle lande rundt 22.30,og som den snille mammaen jeg er hadde jeg sendt melding og spurt om jeg skulle hente han på Gardemoen.  De landet seint, så jeg trodde Askeladdens siste avgang til Hønefoss var gått. Meldinga lød eh… vi lander på Torp….
For å gjøre en lang historie kort, så reiste Gamle Gubben Grå og jeg til Sandefjord og Torp for å hente to gutter så de slapp en overnatting i hengekøye i kontrolltårnet på Torp flyplass,

Det ble en fin tur i skumringen nedover, og hyggelig å hente to unge menn fulle av historier fra noe som virker som en alle tiders opplevelse, Fjelltur til toppen av Koreas høyeste fjell. Sykkeltur på Jeju, Netter i hengekøye på en helt fantastisk strand.  Men det ble sent før vi var hjemme, og klokka hadde passert 02.00 før jeg krøp under dobbeldyna.

Likevel var jeg oppe før klokka 8 i dag – helt av meg selv og uten alarm.  Sjelden jeg sover lengre enn til 8, og til uka er jo ferien til Yngste Sønn over, så da er det atter opp klokka 05.30.
Det er ikke alle som kan ligge å dra seg til 10.30 slik som Isabell Raad på toppen av blogglista.

Denne helgen har jeg, i likhet med Isabell Raad ingen planer. Deilig med helt blank kalender. Og i motsetning til Isabell Raad ser jeg det ikke som et problem at jeg må finne på noe. Kanskje jeg ikke har så store krav.  Det er nok av husarbeid og hagearbeid å ta tak i hvis jeg skulle kjede meg.  Uleste bøker og kurvstolen på trammen frister og,  og så må jeg jo snakke litt med den hjemvendte sønn når han våkner til live.  24 timers flytur og jetlag gjør nok at han ikke står opp alt for tidlig i dag.

Isabell sier at Spa frister, det samme gjør en weekend tur.
Joa.  Spa frister også meg, men ikke lommeboka mi. Det er en drøy uke til lønning.  Men kanskje blir det et bad i det skogsstille tjernet.?  Gamle Gubben Grå maser om en weekend tur til hytta.  Du vet den med utedoen langt nede i lia.  Han frister med at han har kjøpt hvitmaling slik at jeg kan få malt vindus- og dørlistene på kjøkkenet og døra inn til det lille soverommet.
Vel, det blir som Isabell også er inne på greit å ha noen dager hvor man ikke planlegger noe og bare tar det som det kommer.

Isabell forteller at hun hadde en opplevelse her for en tid tilbake som satte henne helt ut.  Hun ble stoppet av noen ukjente tenåringer på gaten som lurte på om hun ville kjøpe alkohol for dem.   Hun gjorde selvsagt ikke det, og hun skriver at hun blir trist av at så unge mennesker som 14 åringer ønsker å drikke alkohol.
At 14 åringer ønsker å drikke alkohol overrasker ikke meg.  Jeg har vært ute en vinternatt før. Det er dumt, helt klart. Og hadde de stilt meg samme spørsmål hadde de fått svar så ørevoksen fløy.

Men jeg reagerer på at Isabell som så sent som på onsdag tilbragte hele dagen liggende i fosterstilling fordi hun var  fyllesjuk moraliserer over alkoholens skadevirkninger.  At en influenser, en påvirker, som leses av 45.000 følgere hver dag, mange av de under 18 ikke forstår at når hun promoterer et glamorøst liv med fylleturer til Tønsberg og Ibiza, lunsjer med fine drinker på Tjuvholmen og festing på en tirsdag – ja, så er hun et forbilde som får 14 åringer til å føle at de trenger alkohol for å være trendy og in. (Sikkert feil uttrykk – men jeg er en fossil når det gjelder trend-slang ord.)  Jeg synes det er trist at Isabell skriver på bloggen at unge ikke må drikke alkohol før de er 18, samtidig som hun promoterer drikking og festing så til de grader.  Det er “Gjør som jeg sier -ikke gjør som jeg gjør” og det har alltid funket dårlig når man ønsker å være et forbilde.

2 kommentarer
    1. Jeg blir heller ikke satt ut av ungdommer som ønsker alkohol. Minnes da mine gikk på barneskolen. En historie om en av guttene som stadig kom på skolen med vin i drikkeflasken sin. Han hadde funnet foreldrenes flasker og fylte på sin egen flaske, han. Vin til skolematen….joda. Ja, han ble beruset på skolen flere ganger før det ble oppdaget. På barneskolen.
      De begynner tidlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg