Det er ikke pent å halshugge læreren

Ok  jeg har alltid likt skolen. Vært en streber og en av lærernes ynglinger. Er ikke for ingenting at pop-slageren “Forelska i læreren” ofte ble sunget litt for høyt i min nærhet på ungdomsskolen. Ja  jeg er så gammel at den låten faktisk var moderne da.

Nå kan jeg ikke huske at jeg var forelska i noen av lærerne på ungdomsskolen, så det er sagt. Og selv om jeg likte skolen og de fleste lærerne, har også jeg hatt lærere opp gjennom skoletiden som jeg helt klart ikke var forelsket i.  Og som jeg faktisk hadde blitt svært glad for å bli kvitt. Men derfra til halshugging er veien ganske lang.

Halshugging av lærere fordi de benytter seg av feil pedagogiske virkemidler høres ut som noe som kan ha funnet sted en gang for lenge, lenge siden og helst i et land langt borte.

På fredag ble en ungdomsskolelærer halshugget i en europeisk by rundt to timers flytur fra Gardermoen. Halshugget, drept uten lov og dom fordi han i følge drapsmannen brukte feil pedagogiske virkemidler.

Jeg vet flere lærere både i min skoletid og da ungene gikk på skolen som brukte pedagogiske virkemidler jeg var uenig i. Noen ganger har jeg som forelder tatt det opp i møter med kontaktlærer.   Noen ganger sa jeg som elev i fra, som regel til miten nytte. Men jeg har aldri vurdert henrettelse av læreren uten lov og dom.

En lærer ble denne uken henrettet for å ha forsøkt å lære elevene sine noe grunnleggende om ytringsfrihet.  Den skoletimen, den ytringen, kostet han livet.  Jeg vil anta at elevene som var til stede i det klasserommet og fulgte lærerens undervisning aldri vil glemme denne skoletimen og det som skjedde i etterkant

Ytringsfriheten har stått sterkt i Europa. Men de siste årene har vi flere og flere ganger sett at den er under press. Det er en utvikling som skremmer meg!

La oss tenke litt over våre egne holdninger til ytringer vi er uenige i. Som når noen står på torget og roper ut sin rasistiske propaganda. Når noen i kommentarfeltet ikke hyller deg, men i stedet tar til motmæle. Når noen viser bilder av noe som er hellig for deg på en måte du opplever som krenkende.  Hvordan oppfører vi oss da?

Det er ikke pent å halshugge lærere.  Det er ikke pent å gå til angrep på mennesker med andre meninger enn deg. Ord bekjempes med ord, ikke våren eller knyttede never.  La oss innse at mennesker kan ha andre oppfatninger, andre verdier og andre meninger enn oss.

Man halshugger ikke lærere.

7 kommentarer
    1. Viktig tema du skriver om her. Ytringsfrihet er viktig i et demokrati. Men… vi har ikke ytringsplikt.. tenker jeg. Ekstreme elementer innen religion eller andre ismer og ideologier har og vil forårsake tragedier for ofte helt uskyldige mennesker.

      Disse menneskene, denne bøddelen i Frankrike , er mennesker som er totalt hjernevasket, uten noen som helst mulighet til å ta til fornuft, det ordet finnest ikke i disse folkenes vokabular.

      For framtiden må vi prøve å unngå rekruteringen til disse uhyrlige ideologier. Å brenne deres hellige bøker, håne deres ledestjerne er ytringsfrihet.. Er prisen uskyldige må betale verdt det? For 1000 år siden ble Norge kristnet med sverd i hånd, og hodene rullet. Vi har kommet noe lenger i dag.

      Det viktigste vi kan gjøre i dag er å hindre unge mennesker å havne i utenforskap i vårt “velfungerende” samfunn, der usikre mennesker søker et felleskap. Et felleskap der en ledestjerne med forvaklede ideer lærer de å hate.

      Det som skremmer meg er den store økning til høyreekstreme politiske partier og organisasjoner. Der nettopp det å krenke og angripe i ord og handling er pri en. Hat avler hat – vold avler vold.

      For ordens skyld, ikke et sekund sympati eller forsvar til disse menneskene som utfører disse bestialske handlinger. Prøver bare å skjønne årsaken. Og da er jeg tilbake til utgangspunktet, utenforskap. Det vet jeg av egen erfaring vi kan gjøre noe positivt med.

        1. Boken til Åsne Seierstad, og filmen “Kalifat”, som er inspirert av boken, tar for seg hvor tragisk det kan ende med utenforskap. Unge mennesker som daglig blir minnet på at de ikke hører hjemme her i landet. Norge for etniske nordmenn, er mantra. Ikke bare i kommentarfelt, men også høyt opp på agenda i et tidligere regjeringsparti.

    2. Nei, det er helt ille. 😮 Skummelt er det også, hvordan noen kan bli SÅ sint pga ting de ikke er enige i at de dreper folk. Skummelt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg