Dystert tungsinn og Happy

Noras Bokblogg anbefaler boka Utbryterne av Nina Borge.  Jeg kommer ikke til å supplere bokhaugen på hjørnebordet i stua med den.

Boka er en roman i gangeren Dystopi. Dystopi var et nytt begrep for meg, og selv om jeg intuitivt skjønner hva gangeren handler omså tok jeg et googlesøk.  Det hender jo at jeg ikke helt kan stole på min egen intuisjon..
Dystopi er et oppdiktet, fremtidig skrekksamfunn, en skildring av et samfunn hvor dårlige krefter har fått overtaket, for eksempel i form av diktatur, kriminalitet eller miljøsammenbrudd. Dystopi står i motsetning til utopi.

Boka tar oss med til Norge i 2075. Feministpartiet har overtatt makten i landet og skapt et samfunn der kjønnsrollene er snudd på hodet.  Lufta i verden er forurenset og farlig å puste og det er stor forskjell på fattige og rike.
Helt klart ikke en bok for meg.  Jeg liker ikke slik dyster lesing.

Jeg er kanskje ikke i målgruppen heller.  Nora skriver at boka passer best for ungdom, unge voksne og voksne i alderen 14+.
Jeg stusser litt over formuleringen “Voksne i alderen 14+” .   Jeg vet at sånn for 100 år siden så ble man sett på som voksen når man ble konfirmert sånn i 14 års alderen.  Men jeg var overhode ikke voksen da jeg var 14 i 1980, og slik jeg erfarer det er heller ikke dagens unge voksne før de er godt over 20…..

La oss riste av oss dysterheten og heller snakke om noe jeg ikke har peiling på.  La oss snakke om fotball.

Froden  skriver om fotball.  Nærmere bestemt om kampen mellom Brann og Stabæk.  Brann som er laget Froden holder med tapt 2-0. Det var dt sjette tapet på rad for laget, og han har liten tro på at de redder plassen i tippeligaen og ikke rykke ned.

Jeg sa vi skulle riste av oss dysterheten, men for  Brann-supportere  var sikkert  også dette dyster lesing.
Jeg er ikke så opptatt av Brann eller fotball, og hopper raskt videre til neste blogger.

Det er Martine Røsten Aune Dere husker henne. Hun som var på TV2  en gang i april?
Vel, fremdeles ikke noe nytt fra den kanten så vi hopper raskt videre.

Og nå, nå er jeg sikker på at dysterheten forsvinner.  For nå er vi kommet til Happy   Happy kan ikke være dyster, det skjønner alle.  Det ville jo være en ren selvmotsigelse.

Happy er en blogg jeg ofte er innom. OG Happylever som vanlig opp til navnet sitt. Hun deler visdomsord, bønner bilder av blomster, kjoler og vakre solnedganger.  Du smiler mens du skroller deg gjennom innlegget hennes, og all dysterhet forsvinner som dugg for solen.

Men det var bare Happy som bragte sol og glede av bunnbloggerne i dag.

Når jeg hopper videre til Norge og verdensnytt er dysterheten tilbake.  Overskriften  “Folk i Palestina har det 1000 ganger verre enn oss under pandemien ” er jo ikke så oppløftende akkurat. Og ja, det stemmer sikkert. Vi vet ikke helt hvor godt vi har det her i landet.  Om de har det akkurat 1000 ganger dårligere vet jeg ikke  Og det kan godt hende det finnes steder i verden som er hardere rammet enn Palestina også.  Jeg vet ikke.

Men vil du bidra til å gjøre livet for de i Palestina litt bede, så kan du dra til Langesund og støtte ei som sitter på torget der og selger ting til inntekt for Palestina.
Eller det er visst litt seint.  Innlegget er fra 21.05.  Det var 22.05 hun var på plass i Langesund.

Hva tar jeg med meg fra bunnbloggerne i dag?
Det må være Happy sitt budskap. Lete frem ting som gleder.  Ha en fin dag alle sammen, sola skinner. Ingen grunn til å gå rundt å være dyster.

8 kommentarer

Siste innlegg