Ei tyttebær gir ingen høst.

Så sitter jeg her for tredje gang denne uka og skal reflektere fritt og gjerne utenfor matboksen over den samme litt kjedelige ukemenyen. Jeg bestemte meg på onsdag og ta rett for rett og assosiere litt fritt over. En rett for hver gang jeg havnet på plassen bak denne ukemenyen.
Kanskje litt vel fritt. Et innlegg om pai med egg og baconfyll kom til å handle om drapet på en russisk tsar.

I dag er retten jeg skal reflektere over sei i høstsaus.  
Jeg måtte sjekke ut den høstsausen. Hva er egentlig det? Jo det er fløte pisket sammen med creme fraiche og noen ts med tyttebærsyltetøy.

Mer skal det altså ikke til for å skape høst, enn noen skarve teskjeer med tyttebær.

Jeg må jo sjekke om det er noe spennende jeg kan si om tyttebær.

Den kan formerer seg seksuelt, men mest effektivt gjennom sitt underjordiske system av skjellkledde jordstengler. 

Sitatet er hentet fra Wikipedia. Nå har jeg vokst opp og levd mesteparten av livet mitt blant furuskog og tyttebærlyng og ferdes mye i skogen, men jeg har til dags dato hatt til gode å komme over tyttebær-planter som driver å har seg i lyngen.

Tyttebærblomsten er offisiell kommuneblomst i Drangedal kommune i Telemark.
Stort mer har jeg vel ikke å si om tyttebær, eller om høstsaus akkurat nå.

 

3 kommentarer
    1. Og jeg som datter av en tidligere lærer henger meg opp i dette: EI tyttebær? Det heter vel ET tyttebær hahaha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg