Eikli skoles skjebne…

I det siste kommunestyremøte før sommeren vedtok vi med knappest mulig flertall at Eikli skole skulle rives. Det var en tung avgjørelse for oss i Rødt. Ikke minst fordi voteringen endte 21 -21, og siden Rødt hadde en representant for lite i salen ble vedtaket fettet ved hjelp av ordførerens dobbeltstemme.

Nå har Fylkeskommunen sendt en innsigelse på vedtaket. Det har nå kommet frem opplysninger som tilsier at Eikli skole er klassifisert med verneverdi i Ringerike kommunes kulturminneregistrering, kulturminneregistreringen der dette kommer frem ligger ikke offentlig tilgjengelig. Sitatet er hentet fra saksdokumentet når saken nå kom opp som orienteringssak. Altså en forklaring på hvorfor man ikke alt hadde begynt å rive bygget.

Å få en slik sak som orienteringssak er selvsagt å be om omkamp. Så det ble fremmet forslag om ny behandling på grunn av ny informasjon. For å åpne for det må det være 2/3 flertall i salen. Det ble det selvsagt ikke. De 21 som “vant” avstemningen sist ville ikke åpne for det. De visste jo at de hadde flertallet mot seg nå som alle var på plass i salen.

Vi i Rødt hadde hengt oss opp i en annen detalj. I saksfremlegget sto det Kommunedirektøren følger opp vedtaket
om riving av skolen og har sendt dispensasjonssøknad for dette. Når SP spurte blant mange andre spørsmål om dispensasjonssøknad var sendt, svarte varaordføreren at det var det ikke. Kommunedirektøren svarte ikke selv.
Så jeg tok turen opp på talerstolen og gjentok spørsmålet – og gjorde tegn til at jeg aktet å stå der til jeg fikk svar. Da måtte han spørre en under seg i systemet som kom på talerstolen og bekreftet at dispensasjonssøknad var sendt.
Vi i Rødt fremmet da forslag på at denne søknaden måtte trekkes til vi hadde fått saken til ny politisk behandling – i tråd med det Fylkeskommunen og hadde bedt om

Kommunedirektøren hevdet at det behøvde vi da ikke kreve. Det sto i sakspapirene og var da intensjonen hans og hadde selvsagt alltid vært det.

Strek var satt, Man tar ikke replikk på administrasjonen, men jeg blikket vel Varaordføreren så hardt at han ikke torde annet enn å gi meg ordet. Jeg tror alle i salen så på meg at jeg var sint når jeg entret talerstolen.
Der leste jeg ordrett fra sakspapirene:

Kommunedirektørens vurdering

Kommunedirektøren vil komme med ny politisk sak hvis
dispensasjonssøknaden ikke blir godkjent

En litt spak kommunedirektør måtte love at saken kom til ny politisk behandling samme hva resultatet av dispensasjonssøknaden måtte bli. Vi var fornøyd.

Jeg synes det er ille at kommunedirektøren ikke kjenner til hva som står i sine egne vurderinger i saksfremlegget.
Så blir det opp til det nye kommunestyret å behandle den videre skjebnen til Eikli skole. Eller bygget da. Så velgere som ønsker at bygget skal bevares, og de er det mange av på Ringerike bør merke seg hvilke partier som ønsker å bevare bygget og hvem som vil rive det ned ved første mulighet.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg