Ekstra penger til politikerne…

Hver gang jeg som valgt representant til et politisk organ blir innkalt til møte har jeg krav på møtegodtgjøring. Hvis det ble en litt sånn hæ? setning, betyr det at når jeg møter i Hovedutvalgsmøte eller kommunestyremøte har jeg krav på penger.

I grunnen får jeg ganske greit betalt.  Jeg får nok samme, hvis ikke høyere timelønn som politiker enn som radiograf. Men nå er ikke radiografene alt for godt betalt, bare nevner det. Går jo raskt til  lønnsforhandlinger nå som vi har bikka nyttår.

Vel. Så dess flere møter, dess mere penger på meg. Enkel matte! Men siden vi i kommunen bare har en sekk med penger, så når det blir mere penger til meg og de andre politikerne, ja da blir det mindre penger til noe annet.  Eldreomsorg, nye skolebøker eller vedlikehold av kommunale veier.

Her om dagen ble jeg innkalt til et ekstraordinært møte i Hovedutvalget. Vi er 9 stykker som sitter i utvalget. Så møtte det 2 fra sekretariatet. Ei til å styre TV overføringa, de politiske møtene i Ringerike går på web TV, og ei til å skrive referat. Det var og to fra administrasjonen. Totalt 13 personer. Vi skal ha honorar. De ansatte skal ha lønn (overtid). Vi får servert møtemat. (Mange av oss kommer rett fra jobb.) Totalt regner jeg med at møtet hadde en kostnad på 10.000 kroner.

Saken det hastet så med at vi måtte ha ekstramøte har vært oppe som orienteringssak før. Lite nytt. Men den måtte politisk behandles nå fordi et nybygg måtte ut på anbud så fort som mulig. Selv om jeg stille spørsmål og for så vidt fikk svar, fant jeg ikke ut hvorfor saken ikke kunne vente til første ordinære møte om 4 uker, eller for så vidt vært behandlet på siste møte i 2018.  Prosjektleder så i møtet at den hadde ligget klar til politisk behandling en stund….

Det kan ikke være så at vi har ekstra møter bare for å fylle opp lommeboka til griske politikere.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg