En dag ved havet…

I dag tok jeg turen til havet, eller fjorden da for å være mer nøyaktig. Jeg trengte denne følelsen av tidlig vår. Bare det å se vannet kruse seg så vidt fritt for is og snø.  Sola varmet og Charlie Chihuahua og jeg hadde stedet nesten helt for oss selv. Så vi ruslet rundt og nøt vårfølelsen.

Fjorden er Tyrifjorden og stedet er Utstranda, nærmere bestemt Utvika Camping. Det er en halvtimes kjøretur fra Drømmehuset.

Virker navnet kjent? Det var her til Utvika Camping mange av de overlevende fra Utøya svømte 22. juli 2011. Det var herfra mange av båtfolket som gjorde en heroisk innsats dro ut fra. Du vet, de som plukket levende og døde ungdommer opp av vannet og fikk de i sikkerhet.

Jeg går ned til brygga. Ser over mot Utøya. Måler avstanden med blikket. Det er et godt stykke. Ikke kjempelangt, men dog et godt stykke å svømme.  En må være veldig redd eller en relativt habil svømmer for å hoppe i vannet på øya og håpe at man skal klare å svømme over.

Charlie Chihuahua og jeg rusler sakte oppover mot bilen igjen. Tankene er mange. Det står to krakker på brygga. Begge er vendt bort fra øya. Jeg kan forstå det. Det er ikke sikkert alle gjestene her har lyst til å sitte å se i den retningen. Det er mange av båtfolket som sliter med minnene fra den gang.

Jeg har også mine minner fra den kvelden. Minner jeg aldri kommer til å glemme. Men jeg sto i vante omgivelser på sykehuset og gjorde arbeidsoppgaver som hørte hverdagen til, selv om det ikke var noe hverdagslig med  ungdommer med skuddskader i en endeløs rekke. Det må ha vært så mye mer traumatisk for båtfolket som fikk de grusomme opplevelsene servert midtvi ferie-idyllen en litt grå julifredag.

Litt lenger borte på Utstranda har det vært hektisk anleggsaktivitet. Vet ikke hvordan det er nå. Jeg kjørte ikke den veien. Der lages det omstridte minnesmerke. Jeg regner medxat de fleste har fått med seg saken i media. Beboerne som har sloss for å få stoppet minnesmerke. Vi får håpe striden roer seg når minnesmerke står ferdig til sommeren, selv om jeg tviler på det.

jeg forstår ikke beboerne helt. De sier minnesmerke vil være en påminnelse om en dag de helst vil glemme. Men er det noen gang mulig for dem å glemme? Og er ikke Utøya der den ligger midt i synsfeltet en påminnelse de må leve med? Jeg klarer ikke å se øya uten å tenke på 22. juli.

De er engstelige for at minnesmerke vil bli en turistattraksjon og trekke til seg haugevis av turister. Jeg er usikker på om det vil bli så stort problem over tid. Antakelig den første sommeren når minnesmerke er nytt vil nok noen ta en sving innom. Men etter hvert? Vil det ikke stort sett være en eller to turister som i likhet med meg vandrer rundt i stille refleksjon? En og annen turistbuss med japanske turister sikkert, men vil dette bli et sted for masseturisme? Jeg vet ikke. Jeg håper ikke det. Et slikt minnesmerke fortjener ro og fred, at mennesker opptrer med andektighet.  Ikke skriking, latter og høye rop.

14 kommentarer
    1. Utrolig at det der i det hele tatt skjedde i landet vårt, TRIST! Minnesmerke syns jeg så absolutt burde få komme opp uten naboklager. Som du sier, bor man der så vil man minnes denne dagen hver gang man ser ut mot øya uansett.❤

    2. Det er langt over til Utøya, mye lenger enn jeg ville klart og svømt. All honnør til båtfolket som dro ut på fjorden.
      Minnesmerket skjønner ikke jeg heller hvorfor de var så imot. Det skal jo bl.a. være for at de pårørende skal ha et sted å dra til og minnes.❤️ Som du skriver, de som bor der vil jo huske det uansett om det er et minnesmerke der eller ei. Synes motstanden måtte oppleves som en belastning for de pårørende.😥

      1. Ja, jeg tror og motstanden har vært en belastning for etterlatte og overlevende.
        Det er et minnesmerke ute på øya, men det er jo ikke så lett å komme seg dit for pårørende uten å involvere andre. Jeg vil anta det og er en barriere for noen.

    3. Blir så trist inne i meg – dette vakre stedet! Og så mye grusomt!
      Vet nesten ikke om jeg hadde maktet å ha hytte der etter dette.

    4. Jeg ville jo egentlig tro at pårørende og overlevende fint kan minnes sånn det er nå også – sånn som du gjorde – uten at det skal være et overveldende minnesmerke-park-opplegg også – i mange-millionersklassen…?
      Det å bygge det så voldsomt passer jo bedre for japanere i buss (katastrofe-turisme, meske seg i volden) enn sørgende i ettertanke…
      Jeg skjønner at de som bor der, som var med på å redde ungdommene føler de burde ha noe å si…
      Men – jeg er verken direkte berørt av hendelsen eller bor i nærheten, så min mening teller i hvert fall ikke.

    5. Ikkje for at det har noen sammeligningen what so ever, men me har en DIIGERT minnesmerke her hvor eg bor: “Sverd i stein”. Husker godt da det ble satt opp, var stor stas og mye ståhei, midt på den lille badebukta som me elsket som barn. Det var stas å ta bilder etc etc. Men ENNÅ, etter snart 40 år kommer det fortsatt busslass med turister hver sommer (noen ganger også vinter), veldig mye japaner (?) litt usikkert, men de utgjør nok majoriteten av besøkende. Skal man være heldig å få en plass på den stranda en fin sommerdag så må man kapre seg en parkering før soloppgang 🙂 Det er også et lite surfeparadis i den bukta, men det er ALLTID mye biler, busser etc…

      Kan tenke meg, OM me f.eks hadde hatt ei campingvogn der for å nyte rolige sommerdager i ferien og det hver dag kom busslass med skrålende turister…Hmm eg hadde garantert flyttet campingvogna. Kanskje de på Utøya burde gått for et minnesmerke som trakk mindre turister? Eller….skal det være et innbringende buisness fortak…? Det er en vanskelig sak syns eg, man vil minnes, men vil man ble nedrent store deler av året? Stedet bør jo ikkje bli en attraksjon?

      Vibbedille 🙂

      1. “Sverd i stein” Er det de tre (?) sverdene i Hafrsfjord? Der har jeg vært. De er fine!!! Var der sent på kveld en dag i 94.
        Campingen ligger et stykke unna minnesmerke, en kilometer eller tre. Så det er ikke de men lokalbefolkninga som har reagert (Noen av lokalbefolkningen, ikke alle)
        Etter hva jeg har forstått skal det være et minnesmerke – ikke noe buisness-foretak.
        Men det blir SVÆRT: Jeg kjørte forbi med buss for en tid tilbake. Satt og halvsov da bussen stoppet på grann av noe anleggsarbeid på veien. Jeg så maskiner og anleggsvirksomhet, og tenkt “Hva bygger de her?” Da jeg kom til at det var Utøya-monumentet tenkte jeg det der blir virkelig ruvende!!! Men jeg skal ikke bedømme halvferdig arbeid.
        Kommer sikkert et innlegg etterhvert når monumentet blir ferdig.

        1. Men det er litt sånn eg tenker: Er det stort, flott og ruvende så blir det fort et trekkplaster, da blir jo den imponerende følelsen større enn kanskje det man ønsket: Et sted man vil minnes i fred og ro.

          Me bor langs Hafrsfjorden så sverda ligger rett bakom her 🙂 Må alltid innom noen ganger i løpet av sommeren, selv om me aldri mer bruker stranden slik me gjorde i barndommen. Må ALLTID stå i kør for å få parkering…

            1. Det er ikkje lett, om sommerene må man ennå stå i “kø” for å få ta egne bilder uten en gjeng som “henger” inntil et sverd hehe Aner ikkje hvor mange ganger eg har vært der, fått en kamera i hånden hvor en ivrig gjeng har ropt: “You, picture,picture me! hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg