En god fastlege er gull verdt…

Det smarteste jeg har gjort for helsa mi så langt er å bytte fastlege. Det er nå halvannet år siden og jeg blir bare mer og mer fornøyd med det valget.

Jeg orker ikke dvele ved tanken på hvordan jeg hadde hatt det i dag hvis jeg ikke hadde tatt det grepet. Jeg orker heller ikke tenke så mye på hvordan jeg kunne hatt det i dag hvis jeg hadde hatt en annen fastlege helt fra starten av.  Fortiden får man ikke gjort så mye med.

Da jeg møtte opp i dag fikk jeg tilbud om influensavaksine allerede da jeg var inne og tok blodprøve før selve legetimen. Raskt og effektivt ble det ordnet, og jeg var ferdig vaksinert og hadde tatt blodprøver fem minutter etter at jeg hadde ankommet venterommet.

Når jeg kommer inn til legen starter hsn med å si at jeg ser bra ut. Ja, han kom og med noen begrunnelser for utsagnet.  Gjør selvsagt noe med selvtilliten og selvfølelsen til ei kjerring på 50+ som har sett sine bedre dager.

Det at jeg nå har fått ny og riktig medisinering for diabetes gjør at blodsukkeret bare har fortsatt å synke. Etter å ha hatt et langtidsblodsukker langt oppe på 12 tallet da jeg gikk hos den gamle legen har jeg nå et langtidsblodsukkergodt nede på 6 tallet. Det er klart det får meg til å føle meg mye bedre.

Slik fortsatte legetimen. Alle prøver var bra. Resepter ble fornyet før jeg rakk å nevne det. Tydelig at legen har kontroll.  Det er så godt. Jeg føler at jeg er i trygge hender. At jeg slipper å passe på at legen gjør jobben sin.

Da kan jeg senke skuldrene og gjøre det som et min jobb. Ta de riktige grepene, de riktige veivalgene som skal til for at denne positive utviklingen skal fortsette.  Være i fysisk aktivitet, også etter at jeg blir ferdig på treningsleiren. Tenke på hva jeg putter i munnen. Spise ofte og lite…

Dette legebesøket ga meg inspirasjon til å virkelig gå på, Sette meg nye mål.  En god start på helga!

Men nå, frokost på kafé!

9 kommentarer
    1. Hyggelig å lese. Det er mange rare fastleger der ute, mer opptatt av maskinen sin enn selve mennesket.
      Kos deg i byen og nyt frokosten!

    2. Så godt å ha en fastlege til å stole på.
      Jeg er også glad for den fastlegen jeg har, og han har lange ventelister. Så jeg føler meg heldig og ivaretatt.

    3. Jeg er veldig fornøyd med min. Nå har jeg kun småting som plager meg. Men han lytter til det jeg har å si og tar meg på alvor.

    4. Jeg er også fornøyd med min. Sendte han melding da jeg var så dårlig og han ringte om kvelden, og det ble slått fast at jeg hadde gått en stund med lungebetennelse. Nå er jeg bra etter å ha hanglet en god stund. Gått hos han i noen år og det er en enestående lege. Neste jeg skal ha er influensavaksine. Må bestille time. God lørdag til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg