En liten gutt på stien…

foto Einar Olsen

Jeg går ganske ofte tur med hundene i Schjongslunden.  Det er et friområde i byen her hvor man kan gå en kilometers tur langs elvebredden.  Det er mange som bruker området som ligger sentralt til ved idrettsparken, eller Stadioen som vi sier her oppe.  Det er folk som jogger runde på runde, det er hundeluftere, pensjonister med og uten stokk og staver, barnefamilier, ungdom som bader i elva eller soler seg på grassletta. Kort sagt et sted for alt og alle.  Bildet over ble tatt til en valgkampbrosjyre før kommunevalget i 2011.  Schjongslunden kan brukes til så mangt.

I går, lørdag formiddag, var en liten gutt på 7 år og hans far på tur i friområdet i det fine høstværet.
De ble nådd igjen på stien av to staute karer i 30 års alderen.  2 virkelig mannfolk som ikke likte å se de to på stien, De mente det ikke var plass til både dem og far og sønn på stien, i Sjongslund, i Hønefoss… jeg vet ikke.  Så de tok å dyttet den lille gutten over ende, og gikk løs på faren så han ble lettere fysisk skadet.
Når andre som så hendelsen kom løpende til, stakk de to modige mennene med halen mellom bena som de to ynkelige rottene de er.
Hva for noe galt den 7 år gamle gutten og faren hans hadde gjort?  Jeg vet ikke,  Det jeg vet er at de er fra Afghanistan, kom til Norge etter en dramatisk flukt i 2015 og har bodd i kirkeasyl her i byen til de i sommer fikk midlertidig opphold mens saken behandles i UNE.
Den lille gutten på stien har opplevd mange traumatiske opplevelser i sitt unge liv.  Følt på utrygghet i store deler av livet. Så skulle han også få oppleve å bli angrepet av to voksne personer på en sti langs elva i Schjongslunden.

Jeg blir trist, jeg blir oppgitt men aller mest blir jeg forbanna!
For tre uker deltok jeg på folkefest mot rasisme på torget i byen. Vi sang, og danset. Det var appeller og god stemning.  Foranledningen for denne folkefesten var at Sian, Stopp Islamiseringen av Norge hadde fått lov til å ha stand på byens torg, og noen av oss ønsket å vise at Sian og deres holdninger, deres hatretorikk og deres menneskesyn ikke var velkomne her på Ringerike.   Det ble en fantastisk markering av det inkluderende Ringerike.  Få turte å vise sin støtte til Sian.

Men selv om de ikke var på torget den lørdagen finnes det dessverre fremdeles rasister på Ringerike.  De satt kanskje ved kafebordene og fikk med seg Sian sitt budskap.  De satt i kjellerstuene sine og leser hatretorikken på nettet, det er nok av sider å velge i mellom. Eller de er i Schjongslunden og går løs på småunger.

Jeg mente at Sian ikke hadde noe på torget å gjøre. Jeg og mange med meg ønsket at kommunen skulle trekke tilbake tillatelsen til Sian.  Vi fikk en lang tirade om ytringsfrihet til svar.  Og ja, jeg havnet i mange diskusjoner over temaet. Jeg ble kalt meningsfacist og antidemokratisk kommunist. Det kan jeg leve med.
Det er naivt og tro at den hatretorikken som brer seg i samfunnet fra blant annet Sian og andre rasistiske organisasjoner er med på å påvirke folk. Påvirke folk so setter ordene til Sian og de andre rasistene ut i handling. Som mener det er ok å gå til angrep på 7 åringer på ei sti mellom trærne.

Alle barn og voksne, uansett hudfarge og etnisk opprinnelse skal føle seg trygge i Schjongslunden, i Hønefoss, i Ringerike i landet vårt.
Alle barn skal kunne gå trygt på stier og skoleveier.
Ingen rasister i våre gater – eller på våre stier.
La oss sammen stå opp mot all hatretorikk og all hatpropaganda.  Det er ikke “bare ord”  vernet av ytringsfriheten.

7 kommentarer
    1. Jeg leste om det i avis. Dessverre har vi en del “etnisk norsk” søppel…. 2 fullvoksne mannfolk som angriper en liten unge? Man kan knapt synke dypere! De skal ihvertfall ikke påberope seg vikingblod , vikingære eller noe som helst.

      1. Jeg blir så sint. Den gutten har opplevd så mye….
        Han sluttet å snakke under flukten på grunn av ting han så og opplevde. Jeg vet ikke om han har klart å begynne å snakke igjen – og så skjer dette…
        Jeg håper de som overfalt dem ikke kjenner historien deres. Men det er likevel like forkastelig. Og du har helt rett, dette er ikke vikinger. Dette har ikke noe med heder og ære og gjøre. Dette er bare feige rotter.

    2. Dette var vondt å lese. At mennesker som søker tilflukt i Norge opplever slikt blir jeg så trist av. Her skal det jo være trygt. For alle.

    3. Det finnes mye rasisme i vårt land, dessverre. Noen av dem som får oppleve det, er mitt folk, samene. Hvor skal vi pelle oss, når noen ber oss og invandrere pelle oss hjem? Norge er vår hjem, og det har den vært siden tidenes morgen. Norge er også hjemmet til innvandrere og flyktninger, og mange, mange andre. Jeg forstår ikke hvor hatet kommer fra…😢

    4. Vi har ytringsfrihet her i landet, enten vi liker det eller ikke og da må vi dessverre respektere ytringer som ikke samsvarer med våre egne holdninger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg