En tur i kjerka – kirken

De siste fire årene har man på Ringerike hatt 1.Mai hatt en tradisjon med gudstjeneste i Lunner kirke på 1. Mai. Og det litt spesielle er at det er ordføreren, han Kjell, som holder preken. Han Kjell er fra Arbeiderpartiet og så vidt jeg har forstått ikke en som regner seg som personlig kristen. Selv om jeg regner med at han lærte å ha respekt for kjerka da han vokste opp på Blyberghaugen, og han er sikkert både døpt og konfirmert.

Lunner kirke ligger på Sokna, som er to mil vest for Hønefoss. Så det er litt reisevei. Jeg kjenner veien godt. Kjørte strekningen så og si daglig i 10 år da vi bodde på Krøderen, og selv om nyveien korter ned tiden Hønefoss Veme, skjønte jeg raskt at jeg hadde bare akkurat med tid der jeg freste oppover.

Men jeg rakk det. Skrensa inn på parkeringsplassen 2 minutter på 11, og nådde våpenhuset likt med at prossesjonen gikk inn i kirkerommet. Snek meg inn bak dem, og fant en plass på en av de bakre benkene.  Nikket blidt til et par på benkeraden foran. En pensjonert tillitsvalgtskollega som både har vært forbilde og samarbeidspartner i mange år.

Det var en fin gudstjeneste. Jeg liker presten i Lunner. Han har en uhøytydelig og folkelig stil. Hørte han i fjor og, da Gamle Gubben Grå og jeg tok turen til Sokna 1.Mai.  Egentlig dro vi da for å høre han Kjell, men han var syk i fjor.  “Wanna-be-ordførerdama” hadde vært stand-in for ordføreren ved bautaen i parken i fjor, men hun dukket ikke opp på Sokna.

Vel i år var Ordføreren på plass. Så etter forbønn tekstlesing, noen salmer og vakker korsang fra Ringerikes Mannskor var det tid for preken. I dag var han Kjell en god taler, og jeg tok meg flere ganger i å tenke for en klok mann han egentlig er.  Han snakket om at når man sier at penger ikke er viktig, så skal man snakke med de som sitter nederst ved bordet, de som har minst  For de vet hvor mye penger betyr. Han sa at det å gå på tiltak fra NAV, prosjekter eller kurs ikke var arbeid som ga følelsen av å bidra. Selv om man forsvant fra ledighetsstatistikken. At man måtte satse på stabile, varige arbeidsplasser. At selv om Norge er et av verdens rikeste land, finnes det fattige her og. At det er flere hundre barn på Ringerike som lever under fattigdomsgrensa. Han så utrolig mye fint og klokt. Jeg husker ikke alt her.

Han sa så mye fint og klokt at da gudstjenesten (endelig) var over, så lå jeg en halv time bak skjemaet.  Vel, da måtte neste punkt på programmet mitt strykes, for jeg skulle vært på Russergrava ved kirkegården i Haug.



4 kommentarer
    1. Da kunne vi nesten møttes da jo! 😀 Jeg var på kirkegården på Lunder (skrives med d 😇) ved de tider dere var ferdig, for å plante på gravene. Jeg tenkte først det var begravelse, men kunne ikke få det til å stemme, og skjønte egentlig ikke hvorfor det var så mange biler der. Så takk for oppklaring, – da vet jeg hvorfor. 😊

    2. Hei vi er en gutt og ei jente på 15 og ett halvt år, vi er bror og søster tvillinger og bestevenner. Vi to trur på oss sjøl, på hverandre, på tvillingbåndet vårt og på vennskapet vårt. Derfor trenger ikke vi to noen religion. Hilsen tvillingbror og tvillingsøster på 15 og ett halvt år, som er bestevenner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg