Endelig huset for meg selv…

Det forsvant Gamle Gubben Grå og Yngste Sønn ut døra, og jeg unner meg en kopp te, ei brødskive med sylte og en liten pust i bakken.  Klokka er 10, og jeg har som vanlig vært våken siden litt over 5. Begynner nok å bli gammel. Gamle folk våkner tidlig om morgenen har jeg hørt.  Lå og drunta til klokka var 6.20 før jeg tusla opp.  Liker tidlige morgner i fred og ro.  Men Gamle Gubben Grå sto opp like etter meg, og det ble liksom ikke den fredelige stunden jeg håpet på. Ikke det at han bråker så veldig, eller at vi startet noe krangel eller noe slikt. Det er bare det at kaffemaskinen starter, noen hoster, snakker til meg, maser litt på Yngste Sønn, hundene bråker…. og jeg er sliten og føler at hodet sprenges.

Men nå senka roen seg, jeg har alt fått unna noe husarbeid og tar ei pause med god samvittighet.  Det blir nok jul i år og.  Jeg er fremdeles godt i rute.  Vi har 6 kakeslag og 4 eller fem typer konfekt. Trenger ikke bake mer hvis vi ikke har lyst.  Ribba kom i hus i går. Eldste Sønn jobber på Meny, og fikser prima ribbe.  Han sendte meg melding i går, så da var det bare å svinge innom ferskvaredisken på vei hjem fra rådhuset og plukke med meg ribba, betale i kassa og dra hjem.  Trenger ikke tenke på hvor stor ribbe jeg skal ha, hvilken type eller noe.  Flott!

Jeg samler på nisser.  Har over 200 stykker. Hele peisen og peishylla er full av nisser i keramikk og lignende samlet gjennom år.  Mange har jeg fått i gaver av forskjellige mennesker opp gjennom livet. Mange av nissene har en historie. En nisse-peis full av minner.  Ofte pleier nissene først å komme opp på Lille Julaften, men nå har de allerede vært på plass noen dager.
I Tante-Sofaen sitter det og en flott nisse-familie.  Disse har jeg hatt problemer med å plassere.  Har liksom aldri funnet det rette stedet.  De er for flotte til å stå ute i vær og vind, og bør stå et sted de legges merke til, for de er virkelig fine, men på peisen vil de bli for store, og så vil de mindre nissene “drukne” blant disse store nissene.  Men i år fikk jeg ideen om å plassere de i “Tante-sofaen”.  Det var en løsning jeg ble riktig så godt fornøyd med.

Jeg har igjen å handle noen julegaver, og er nok det som må prioriteres til uka,  Jeg har stor tro på at jeg skal komme i mål i år også.

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg