Engler i hvitt, vaksine

Jeanette.hp skriver et innlegg om at hun har startet på sykepleierutdanningen.  Hun kaller innlegget “En hvit engel” . Jeg har arbeidet i helsesektoren i over 30 år.  Selv om det er hyggelig at enkelte pasienter ser på oss som arbeider i sektoren er engler har jeg aldri følt meg overjordisk.  Jobben min har heller aldri vært et kall.  Det ha vært en jobb.  En jobb jeg har trives utrolig godt med, og ja jeg vil gjerne anbefale andre og ta utdanning innen helsesektoren.   Ikke bare er det en sikker jobb, det er også et utrolig interessant yrkesvalg. Spesielt radiografyrket da, vi er jo liksom de kuleste på hele sykehuset.

Men vi er ikke overjordiske, vi er mennesker av kjøtt og blod som trenger mat på bordet, og penger til å betale huslån og regninger.  Innen midnatt i natt bør man ha kommet til enighet i kommuneoppgjøret og statsoppgjøret. Ellers kan det tenke at en mengde engler i hvitt i kommunehelsetjenesten streiker fra i morgen av..
Om en uke er den samme fristen for de hvite englene på sykehusene.  Jeg tror at hvis ikke motparten KS og Spekter gjør noe med etterslepet fra i fjor så vil de nok fort erfare at de hvite horder ikke er engler.

Og siden vi er inne på temaet.  Vi har arbeidet i første rekke i en pandemi i over ett å nå, og alt de som bestemmer unner oss er real-lønnsnedgang for andre året på rad, litt klapp på altanen og en hel haug med fine ord om engler og dugnadsånd. Kanskje på tide å inne en annen måte og vise at dere setter pris på den jobben vi gjør?

Jeg puster med magen og knotter meg videre.

Neste mann, eller kvinne om du vil, er  Martineraune.  Hun har vært på TV2 nyhetskanalen.  Det er snart en måned siden og har behørig blitt nevnt på denne bloggen, altså min, før

Men la oss fortsette å snakke om helse. La oss snakke om vaksine.  Geriatriks kommer med en innstendig oppfordring. DU MÅ VAKSINERE DEG!!!  Jeg kunne ikke vært mer enig.  Det er, som Geriatriks også sier, det eneste fornuftige å gjøre.

Jeg har hørt og ikke minst lest på nett en hel haug med grunner for hvorfor ikke vil vaksinere seg, men jeg har til nå til gode og høre eller lese en god grunn. En grunn som holder vann ved litt nærmere refleksjon.

Jeg liker ikke sprøyter! sier noen.
Vel, det er mye her i livet jeg ikke liker. Snø for eksempel, eller gulvvask.  Men det og ikke like noe, eller at du synes det er ekkelt med et nålestikk holder liksom ikke. ett sekunds ubehag overlever de fleste.

Jeg er ikke i risikogruppen sier andre.
Vel, det er jeg, og det er mange andre i samfunnet.  Mener du at vi skal stenges inne så du kan fortsette egolivet ditt som du vil? At et lite nålestikk, eller rettere sagt to er et for stort offer for deg for at vi kan få åpnet samfunnet igjen. ?
Eller mener du at alle andre kan vaksinere seg, bare ikke du. Fordi du er redd for stikk, eller ønsker å leve livet ditt akkurat slik du vil – uten nålestikk.

Jeg blir aldri syk.  Det er et av de dummeste argumentene jeg hører, og jeg brukte det i mange år selv for å ikke ta influensavaksine.
For det første har 30 år i helsesektoren lært meg at sykdom kan ramme alle.  Også de som lever på linser, og grønntfor, trener hver dag og går jevnlig til yoga for å være i harmoni med seg selv.  Og hvis du aldri blir syk, hva er så galt med å ofre to halvtimer av ditt liv for at det skal fortsette slik.

Vi vaksinerer oss for at vi ikke skal bli syke hvis vi skulle bli smittet.
Vi vaksinerer oss slik at vi kan åpne samfunnet igjen, Redde arbeidsplasser. Starte å leve igjen.
Vi vaksinerer oss slik at om vi blir smitta bli vi ikke alvorlige syke.  Vi dør ikke!

Jeg har vanskelig for å ta mennesker som tror at vaksinering og korona er et globalt komplott satt i gang av myndighetene i samtlige vestlige land for tracking av folk via chip satt inn i kroppen kamuflert som vaksine som seriøse.  Jeg regner med at disse individene ikke har mobiltelefon eller bruker betalingskort, for gjø de det kan myndighetene allerede i dag spore dem hvis de skulle ha noen interesse av det.
(Undrer meg og litt over hvilke lysskye ting de driver med, siden de har så angst for at myndighetene skal finne ut hvor de til enhver tid er)

Vel, hvis myndighetene har så lite å gjøre at de ønsker å bruke ressurser på å holde et øye med meg må de gjerne få lov til det.  Jeg har ikke noe å skjule.

Kariannenesse er enda ikke ferdig med julefeiringa.  Sukk.
Rommetmitteliselinnea har heller ikke kommet med noe nytt siden jeg skrev om bloggen i går,

Hva tar jeg med meg fra bunnbloggerne i dag?
Vaksine har jeg alt fått dose en av.  Nei, jeg tror ikke jeg tar med meg så mye fra bunnbloggene i dag.

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Vi MÅ vaksinere oss ja!
      Jeg har sprøyteskrekk… men er snart på vei til å ta vaksine nr. 2… sånn er det bare – vi MÅ ta den uansett 🙂

      Engler i hvitt eller engler i blått…. vi kalles det av og til… om man jobber på sykehus eller i hjemmesykepleien… nattens engler osv… 🙂 Men overjordisk… neei det kan jeg ikke kalle meg 😀 Som du sier; vi gjør en jobb vi trives i 🙂

    2. Du har så rett i alt du skriver., både når det gjelder lønn og vaksiner. Håper at dem blir enig om et bra lønnsoppgjør. Nu har de som jobber i helsesektoren vært underbetalt lenge nok. Ha en fin dag 😀

      1. Jeg håper på enighet. Vet at streikeviljen der ute er stor. En ting er at vi kunne fortjent mer i lønn, men slik det er nå risikerer vi å gå ned i kjøpekraft for andre år på rad. Det føles ikke rettferdig, spesielt ikke med tanke på hvordan arbeidshverdagen vår har vært de to årene…

    3. Det er nok for mange hunkjønn i helsevesenet til at lønna skal skyte i været.
      Da ser jeg bort fra leger og administrasjon.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg