Er det alltid mannen som kjører?

Er det virkelig slik Kokkejævel langt der oppe på bloggtoppen sier at i 98% av tilfellene er det mannen som kjører bilen? Eller er det bare noe han kaster ut av seg for å skape debatt? Og hva er feil med menn på en-femti med eller uten rosa skjorte? Hvordan vet kokken at en brystkasse under en skjorte, uavhengig av farge, er barbert? Hvordan ser en femibart ut? Og ville kokken karakterisert meg som ei traktorlespe fra indre Østfold (nå Viken fylke) hvis han hadde sett meg? Jeg har ikke dobbel snusleppe og det er ikke øl, men mer cola, som er skyld i den store vommen.  Som dere ser etterlater åpningen på Kokkejævel sitt innlegg mange spørsmål for en uvitende og mindre forutinntatt blogger nede på en 32. plass på lista.

Avsnitt nummer to om homofile par blir for dumt. Jeg forbigår det i stillhet.

At Kokkejævel synes det er skikkelig flaut å sitte i passasjersetet på dagtid får være hans problem. Vi andre som lever i 2020 tror ikke nødvendigvis at en mann har promille fordi om det er kjerringa som kjører.

Vi har vært to langturer på Vestlandet i sommer. Jeg har kjørt begge gangene selv om Gamle Gubben Grå har vært helt edru, ikke har tatt en eneste tablett og har førerkortet i behold. Han kjørte på hytta i går og på onsdag. Det er alltid han som kjører når vi har med henger. Jeg har ikke hengerfeste på Lille Bille, og har heller ikke lyst til å kjøre med henger. Skal vi et lite ærend en dag tror jeg jeg kjører litt oftere enn Gubben. Jeg er litt mer glad i å kjøre bil.

Og, nei. Jeg føler meg ikke som en slave eller lakei fordi om det er jeg som sitter bak rattet, vasker alle gulv, tar ansvaret for all rydding, handling av gaver, planlegging av middag og tjening av mesteparten av inntektene våre. Jeg ser heller ikke på Gamle Gubben Grå som min slave fordi om det er han som kjører bil med henger, vasker mesteparten av klærne, klipper plen og tar ut og inn av oppvaskmaskinen. Det kalles arbeidsdeling. (Ok, med tanke på en viss liten meningsutveksling i går kveld mener jeg muligens at jeg gjør litt mer enn Gubben.)

Men når det kommer til blåbærplukking er Kokkejævel på bærtur igjen. Gamle Gubben Grå plukker mer blåbær enn meg. Jeg plukker mer sopp enn han. Og multene pleier vi vel stort sett å plukke sammen.

Er også litt overrasket over at Kokkejævel ikke vet om flere anvendelsesområder for multer enn multekrem. Det jeg først og fremst forbinder med multer er vafler med multesyltetøy og rømme. En fast slager i barndomshjemmet. Mine foreldre plukket mye bær. Mamma mest tyttebær, pappa mest multer. Blåbær kunne begge plukke.

Stille morgenstund ute på terrassen på hytta er over. Det er kjølig til tross for pelspledd. Får kanskje så smått begynne å lage litt frokost. Klokka nærmer seg halv åtte. Kanskje våkner Gamle Gubben Grå snart.

 

5 kommentarer
    1. God morgen, kos deg på hytta! Jeg kjører alltid…hehe.. Men synes det å er hyggelig å sitte på andre hvis muligheten er der. Kanskje derfor jeg liker å busse/ta tog. Liker å nyte landskapet og titte rundt meg!

    2. Jepp – you nailed it!

      Klart vi kjører bil – og at mannen gjerne sitter på 😀 Jeg skal jo kanskje kjøre “bobil” innen for den grensen som er lov – da jeg ikke har utvidet førerkort. Hos meg er det mere om JEG tør – for HAN vil at jeg også skal kjøre. Og jeg elsker å kjøre bil og har kjørt med mann ved siden av meg MANGE GANGER! Uten at det er promille i bildet i det hele tatt. Vi er dyktige sjåfører 🙂

      Jaja multekrem og multesylte og multesaus….. Multer er uansett godt 🙂

      Jeg har IKKE tålmodighet til å plukke bær uansett form og farge på bæra 🙂

      Gjorde den jobben da jeg var liten………. sikkert slik “barnearbeid” hehehehhehe

      Ha en fin dag!

    3. I vårt nye liv i Norge har vi ikke bil, så jeg kjører ikke bil overhodet. Vi har kjempediger motorsykkel. Jeg har ikke førerkort for motorsykkel. Helst foretrekker jeg buss… men sitter bakpå motorsykkelen når vi er på tur.

    4. Jeg opplever det vel slik at mannen ofte blir den som kjører fordi biler for ham er en interesse og bilkjøring noe han liker å gjøre, mens det for oss jentene gjerne dreier seg om et verktøy for å komme oss fra A til B.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg