Er det noen som har 50 millioner å låne meg?

Eller når jeg tenker nærmere etter har jeg ikke behov for å låne 50 millioner. Jeg vil heller bare få 50 millioner. Mye bedre hvis jeg slipper å betale tilbake, for hvor skulle jeg finne de pengene?
Mitt behov for slike astronomiske summer er selvsagt ikke at jeg har tenkt å gå amok på Black Friday eller starte julehandelen. Nei det er kommunekassa jeg vil donere pengene til. Egoist skal i det minste ingen kalle meg.

Forrige torsdag sto en representant for fastlegene på kommunestyrets talerstol. Han var innkalt av administrasjonen for å legge frem arbeidet til en arbeidsgruppe bestående av leger og administrasjon. Legge frem det de var blitt enige om kunne bidra til å løse fastlegekrisa som også rammer vår kommune.
Løsningen de har blitt enige om og som fastlegen orienterte om på torsdag har en kostnadsramme på rundt 25 millioner kroner.
Informasjonen om avtalen ble gitt oss folkevalgte i forkant av at saken  skal til politisk behandling nå. I hovedutvalget i går, formannskapet om to uker og i kommunestyret i starten av desember.
Altså ren informasjon på torsdag. Jeg antok det var for at vi politikere skulle forstå at dette var viktig å bruke disse 25 millionene på.

I går skulle saken til behandling i Hovedutvalget.
Til min overraskelse ser jeg at Rådmannens innstilling, altså Rådmannens forslag til vedtak er at vi skal ta saken til orientering, men ikke gå inn på avtalen. Altså ikke bevilge pengene.
Kostnadene er heller ikke innarbeidet i Rådmannens budsjettforslag. Hvis vi politikere vil gå inn for avtalen, ta de grepene administrasjonen og fastlegene er enige om at må til for å sikre en trygg og god fastlegeordning til innbyggerne da må vi finne ut hvor vi skal ta de 25 millionene fra.

Jeg klarer ikke å se hvor i budsjettet til Helse og omsorg vi kan kutte 25 millioner. Det er allerede et generelt kutt, såkalt ostehøvelkutt, på 25 millioner som skal tas på lønn. Altså årsverk.
Så jeg trenger i grunn 50 millioner ekstra til helse og omsorg når vi i Rødt skal lage vårt budsjettforslag.
For å ha et realistisk budsjett må vi da enten øke kommunens inntekter på en eller annen måte med 50 millioner, eller kutte tilsvarende andre steder i budsjettet.

Politikk er å prioritere. Den er grei.
Men jeg synes det gir litt rare signaler til fastlegene å komme frem til en avtale og legge den frem for politikerne uten at administrasjonen har en ide’ om hvor de har tenkt å ta pengene fra. Ja til og med innkalle de til kommunestyret for at de skulle legge frem saken. Hadde jeg vært fastlege hadde jeg følt meg litt lurt.

Hadde fastlegene bedt om å komme i kommunestyret og legge frem sin sak, eller hatt demonstrasjon utenfor salen for å få oss politikere til å forstå og bevilge penger administrasjonen ikke finner mulighet for hadde jeg hatt en forståelse for det.
Men her er det administrasjonen som bruker fastlegene til å legge press på oss politikerne til å bevilge penger de ikke aner hvor vi skal ta fra.
Det er noe her som ikke føles greit.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg