Er det noen som vet hvordan man blir kvitt et Huskors?

Kloke Margrethe mener bestemt at jeg har fått meg et huskors, og nå lurer jeg på om noen av dere kloke lesere kan fortelle meg hvordan man blir kvitt et slikt utyske.

Vet du ikke hva et huskors er, sier du? Nei det visste ikke jeg heller. Så jeg måtte Google litt. Et huskors er en litt humoristisk betegnelse en person som plager sine omgivelser, veldig  gjerne om en gneldrete, tyrannisk eller slem kvinne. Synonymer til huskors er blant annet furie, hespetre, hurpe, hevngudinne, mare, megge og rivjern.
I likestillingen navn er selvsagt mitt huskors ett mannlig sådant, men jeg tror du forstår tegninga.

Jeg vet at hvitløk og kors skal være virkningsfullt for å holde vampyrer på trygg avstand. Men klarer ikke å finne ut hva man bruker for å bli kvitt huskors. Vet du?

I min googling finner jeg en god del om Brødrene Østermanns og deres huskors. Slik jeg forstår beretningene om denne komedien forsøkte også disse brødrene å bli kvitt huskorset men uten hell. Jeg vet ikke hvilke metoder de forsøkte uten hell, annet enn at lensmannen heller ikke klarte å løse utfordringen. Er det noen som vet? Jeg behøver jo ikke prøve ut metoder som alt er forsøkt uten hell.

Enda mer engstelig for dette huskorset blir jeg når jeg leser eldre historier. For på 1600 tallet var ikke Huskors en spøkefullt betegnelse, i det minste ikke i Køge.

.

I 1612 anklagde den mektige kjøpmannen Hans Bartskær, også kalt Hans Kræmmer Johanne Thomes for å ha sendt djevelen inn i  huset hans. Innen saken var omme, var mellom 15 og 20 kvinner dømt til bålet i en hekseprosess som ble kjent under navnet Køge Huskors.

Jeg har ikke lyst til at Kokkejævel skal husere i kommentarfeltet mitt i 7 år. Ikke virker det så fristende med bålbrenning av 15 – 20 såkalte hekser. Jeg har liksom  en følelse av hvem av oss som blir heksa.

Men tilbake til Huskorset i Køge. Historie er alltid interessant, og denne kan vi altså lære litt av, trekke paralleller til livet her og nå.

Det var altså en mektig kjøpmann, Hans Kræmmer.  Han bodde i1608 i kjøpmannsgården ved torvet i byen Køge sammen med sin kone Anne, deres fire barn og en pleiesønn på 12 år som het Jacob. Der bodde også moren til Hans Kræmmer, Anna, og tre tjenestejenter. Beretningen jeg finner i Wikipedia, dansk side, skal delvis vært nedtegnet av Anne, altså kjøpmannsfruen.

Første gang Hans Kræmmer og Anne merket at den onde hadde kommet inn i huset var en natt i det Herrens år 1608.  Hans og Anne lå i sengen sin da de plutselig hørte en lyd.  Det hørtes ut som en høne som klukket.  De rota rundt i sengehalmen, men fant ikke noen høne.
Her er beretningen med Annes egne ord.

Citat Det første vi fornumme det onde i vort hus, var en nat, som min salig husbonde Hans Barskiær oc jeg laa i vor seng, da kom der under voris hovet, som en høne, der klukker sine kyllinger tilsammen… Somme sagde, det skulle være en hugorm. Saa toge vi lange stenger oc kasted halmen op i sengen, men vi fornumme intet. Citat

Ser dere likheten?  En mektig kremmer som  påstår han blir plaget av ei høne (fra Hønefoss?)

Senere så Anne en skrekkelig “skrubbtudse” (en bestemt type padde) i gården utenfor kjøpmannsgården. Den hadde høye ben “som en høne”.  Det holdt selvsagt ikke med ei høne i sengehalmen og ei padde med hønebein for å komme med heksebeskyldninger.  Det skjedde mer.

Husets yngste datter ble kastet rundt i sengen sin en aften slik at hun ble syk i et halvt år.
Den eldste datteren på åtte år ville ikke sove i sengen sin lengre etter at hun hadde sett en svartkledd mann inne på rommet sitt en natt mens hun sov. Men verst gikk det ut over pleiesønnen Jacob.

Den tolvårige Jacob ble plutselig edd for å sove på loftet.  Men straks da han fikk et annet rom vekte han Anne med fryktelige skrik og kramper. Hele sengen begynte å riste, og Jacob måtte holdes fast av flere voksne.
Fra den kvelden fikk ingen mer fred i huset.
Jacob blev kastet rundt i senga si under krampeanfall, og ved flere anledninger skal han ha svevd opp i luften med slik kraft, at fire-fem voksne menn ikke klarte å trekke ham ned igjen. Han skal også ha svevd sovende rundt og våknet på takbjelker og lignende steder som han måtte hjelpes ned fra.

Gården blev hjemsøkt igjen og igjen, og djevelen blev sett i mange skikkelser.

I 1611 blev Johanne Thomes i Byesgård overøst med skjellsord av Anne og Hans Kræmmer..Johanne hadde åpenbart tidligere vært nevnt i forbindelse med trolldom.
Om Kremmeren og hans kone hadde noe uoppgjort med Johanne, noen gamle uoverensstemmelser vet jeg ikke.  Kanskje var hun kun en passende hakkekylling.  Jeg har og litt vanskelig for å se sammenhengen mellom høner i sengehalmen, padder på tunet og unger som ikke får sove men svever omkring med denne Johanne.

Johannes mann saksøkte Hans Kræmmer, men det førte ikke til noe.  Det førte ofte ikke til det hvis mektige kjøpmenn ble anklaget for trivielle ting som utskjelling.
Jeg tror ikke at det hadde ført til noe om Gamle Gubben Grå hadde anmeldt Kokkjævel for alle beskyldningene han har kommet med mot meg i kommentarfeltet mitt de siste dagene.
Ikke om Kokkejævel anmeldte meg for trakassering heller – så er det sagt.

Hjemsøkelsene fortsatte imidlertid, og nå lå den onde seg selv i form av følelsen av en  kornsekk på Hans Kræmmers  rygg hver dag fra klokken 11 til klokken to.
Jeg tror dette lettest kan forklares med at Hans Kræmmer fikk vondt i ryggen sånn et stykke ut i arbeidsdagen.

Jeg kjenner det går kaldt ned over ryggen min.
Kokkejævel har jo lenge skrevet om sine grusomme smerte som hindrer han i å arbeide slik han vil..  Det er nok ikke lenge før jeg blir anmeldt for trolldom….

I 1612 innklagde altså Hans Kræmmer så Johanne Thomes for Rådstueretten for trolldom.

Den 8, juni startet rådstuerettens møter, og byens borgere fortalte én efter én om ulykker som var inntruffet etter ordvekslinger med Johanne.

En av de tingene som ble fremhevet under adskillelige rettsmøter var at Johanne ikke spiste, fra hun blev satt i fangehullet i mai, og til hun blev dømt den 24. august.
Imidlertid var det den gang vanlig, at den anklagedes mat i fengselet ble betalt av anklageren.
Johannes ektemann forklarte det slik

“Da æder hun intet af Hans Kræmmers mad, om hun end sad i et halvt hundrede år. Men dersom jeg eller hendes børn måtte give hende af vores egen mad, da skulle hun vel æde straks”.

Jeg forstår Johanne godt.  Jeg ville heller ikke ha spist Kokkejævels mat i en slik situasjon. Ja selv om jeg vet han er en flink kokk byr oppskriftene hans meg i mot den dag i dag – enda jeg ikke sitter i noe fangehull.

Man får  inntrykk av en steil og stødig kvinne, der vanskelig kunne knekkes av hekseprosessen.
Jeg kjenner at jeg liker Johanne bedre og bedre.

Men på det andre rettsmøte falt hun imidlertid på kne for Hans Kræmmer og ba ham tilgi henne, uten at den bønnen førte frem. Han var ganske steil denne kremmeren også, ikke villig til å ta i mot unnskyldninger.
Først på det siste rettsmøte innrømmet hun å ha begått trolldom.  Hun utpekte også fire andre kvinner som sine medskyldige.  Som så til slutt førte til at et sted mellom 15 og 20 kvinner måtte bøte med livet på heksebål.

Der er ingen opplysninger om, hvordan hun utøvde trolldom eller omgikk med djevelen, selv om dette er emner som ofte beskrives detaljert i forbindelse med hekseprosesser.  Tilståelser etter flere måneder i fengsl med lite mat er ofte bedre enn bevis…

Vitner har beskrevet Johanne som en rappkjeftet og ilter kvinne. Kanskje var det temperamentet hennes som var hovedårsaken til, at hun ble dømt til bålet.

Om Margrethe har rett og jeg har fått meg et huskors eller om jeg er utsatt for en hekseprosess er jeg usikker på.
Det jeg derimot vet er at dette ikke kan fortsette.  Jeg har derfor bestemt meg for å slutte å kommentere Kokkejævels blogg.  Jeg håper han da lar kommentarfeltet på bloggen min være i fred.  Hvis han kommenterer kommer de kommentarene til å bli forbigått i stillhet av meg og jeg hadde satt pris på hvis dere andre og lot være å svare på hans kommentarer inne i mitt kommentarfelt.

Når det gjelder de andre toppbloggerne har Ida Wulff ikke kommet med noe nytt På tredje plass er min blogg, den trenger jeg kanskje ikke kommentere.  Til Mette Ask og Martine Halvs akkurat i dag kommer jeg ikke til å kommentere undertøyet ditt Martine eller sparetipset ditt, Mette (Som for øvrig er et veldig godt tips.)   Kanskje kommer jeg sterkere tilbake i morgen.

 

65 kommentarer
    1. Dette var artig lesning for en med nordisk og historie hovedfag!
      Satte meg godt inn i norske hekseprosesser i studietiden for mange år siden. Spennende og grusom del av vår -tross alt- nære historie!
      Oppskrift på hvordan man blir kvitt huskors har jeg dog ikke, men skal se hva jeg kan finne. Da kan du vippse meg 5 kr😉 Neida, du skal få den gratis hvis jeg finner noe!
      Ellers gøy å se deg helt i toppen av blogglista😊
      God dag ønskes!

        1. Jeg skrev en kommentar inne hos KG i går, kloakken, og der skrev jeg at jeg håpet på at du sluttet å skrive om han på bloggen din. Jeg skrev også at jeg trodde han holdt på med psykisk selvskading, og det skrev han et eget innlegg om kun få timer etterpå. Kanskje jeg var til litt hjelp, jeg vet ikke.
          Jeg tror uansett at det ikke er bra for noen av dere å ha det slik, så jeg er veldig imponert over det valget du nå tok.
          Vi skulle egentlig på ferie til Køge i fjor sommer, men det ble jo ikke noe av. Vi skal reservere hus til neste sommer, for vi holder oss hjemme ett år til. Jeg ble litt ekstra giret på en ferietur dit nå kjente jeg.

          1. Da må du se etter skiltet på bildet. Det er på det huset som ligger der hvor huset Hans Kræmmer holdt til i lå.
            Søk opp Køge og Huskors så finner du mye interessant

        2. Definitivt. Nok er nok – du har viktigere ting å bruke kreftene på enn å tappes psykisk av rent prinsipp. Som en gammel venn av meg pleide å si: just walk away.

    2. Får håpe det blir litt fred nå da. Han har jo nå fått det som han vil. Synd det skulle bli sånn, men kanskje like greit. Da viser du at du står støtt på egne bloggbein. Kommer absolutt fortsette å lese bloggen din.

      1. Jeg tror ikke han har fått det som han vil. Jeg tror ikke han ønsker å bli oversett.
        Men min beslutning handler mer om meg enn om han.
        Jeg ønsker ikke at kommentarfeltet mitt skal utvikle seg slik det har gjort de siste dagene.

    3. Må tilstå at jeg er lettet over at du vil slutte å kommentere kokken. Det er ikke noe hyggelig å lese alle de sinte kommentarene. Jeg var faktisk inne på tanken om å slutte å lese blogger, på grunn av alt bråket. Kokken har jeg forlengst sluttet å lese

    4. Spennende lesing! 🙂 Fengende skrevet, som vanlig 🙂
      Akkurat dette kjenner eg til fra Libanon, de har det samme der. Der går det mer på at de sier “Noen har satt øyet på deg” – Dvs at noen er sykelig sjalu på deg eller vil deg vondt og du vil bli forfølgt av tragedier og eller uhell. I alle libanesiske hjem vil du kunne se et “Blått øye” gjerne flere steder i huset. Det er som regel en fin blå glasstein med noe som ligner et øye på, dette henges opp i takhjørnene. Å ja, me har et i lillegangen – For å stopp “ondskapen” ved ytterdøra slik at det ikkje kommer inn i hus 🙂 Libanesere er ganske overtroiske. Hvis man får bobler i kaffikoppen når man heller seg en kopp kaffi må man fort som fy sprekke boblene. Boblene er andre sine øyner som ser stygt på deg (hehe) MEN, har du et slikt blått øyet som me har i gangen er det ikkje så farlig 🙂 Skal ta et bilde av “øyet” vårt så skal du få se, kanskje du burde hatt det henge et sted i huset ditt 🙂 Det er også obligatorisk å henge et bittelite øye utført i blå stein og gull på nyfødte barn, henger det på klærene altså. Ja, slik at ondskapen ikkje skal komme i barnet. Begge mine fine fikk slike anheng (som forøvrig var nydelige) av svigermor.

      Ellers, alt for mange likhetstrekk i den historien ja…Skummelt…

      Nå får me se da om din taushet hjelper. Da burde jo også det innebære at han ikkje til stadighet nevner deg i en bisetning med forakt.

      Lag deg en herlig dag!
      Vibbedille 🙂

      1. Å så spennende med det du forteller fra Libanon!
        Jeg husker at jeg fikk et sølvsmykke md en stein som så ut som et øye av nabokjerringa en gang hun kom fra “syden” , Jeg var ung og familiene våre var sammen hele tiden. Det høye , mener det var fra Rhodos skulle vist nok beskutte meg mot farer og sånt. Jeg har alltid vært fasinert av overtro. Vet ikke hvor det anhenget er nå. Kanskje jeg burde finne det og henge det rundt halsen?
        Vel, jeg fikk nok. Tror det beste er å overse hele fyren.

        1. Den kan stemme at det er samme type øyet du fikk, det er veldig vanlig å gi til personer man er glad i og bryr seg om. Man vil jo beskytte de man er glad i 🙂

          Enig at det er best å overse, helt klar, likevel er det noe som murrer…Utad så kan det da virke som han har “truet deg til stillhet” og det er slettes ikkje bra. Men som sagt, da bør absolutt han også slutte å dvele med det som har vært- det tror eg er vanskelig å gjennomføre…men men, me får nå sjå 🙂

    5. 😁😁du er helt RÅ!! Kjempe artig innlegg å lese! Og Gud hvor bra du skriver og hvor mye du kan!! Stor klem fra Stine

    6. Det her var utrolig godt skrevet, trekker litt på smilet til historien. Det med heksebrenning er spesielt, har lest litt historie om det. Har alltid likt å lese historier av ulike slag. Jeg har vært på heksemonumentet i Vardø, ett spesielt monument og plassen den ligger på. Nesten så man kan kjenne nakke hårene reise seg. Det er absolutt verdt ett besøk.
      Noen tips til det “huskorset” det har jeg ikke, men kommer jeg over noe så skal du få vite.

    7. Nok et glimrende innlegg, virkelig interessant å lese. Håper å få besøkt Heksemonumentet i Vardø, som Sissel skriver om. Har kjente som har vært der og sier det var en veldig spesiell følelse.
      Og forøvrig et klokt valg du har tatt…

    8. Klok avgjørelse av deg å slutte å kommentere Kokkejævel👍
      Kommer til å fortsette å følge deg, du har mye å komme med!
      Spennende historie i dag. Jeg besøkte et sted der en kjent heks ble brent, var spent på om jeg kom til å «kjenne noe». Det gjorde jeg ikke😄

      1. Jeg og Gamle Gubben Grå var i vår ungdom i den landsbyen hvor den siste heksa i England ble brent. Gamle Gubben Grå forsøkte å nekte meg å forlate bussen….
        Jeg er glad du vil fortsette å følge bloggen min. Jeg tror og at innleggene kan bli vel så bra.

    9. Dette har jeg lest minst to ganger før; at du skulle slutte å kommentere kokkejævels blogg. Først lovte du hans svigermor det, så lovte du kokkejævel det samme da dere «sluttet fred».
      Jeg er litt redd for at når du passer plass 26 på blogglisten, så er det på han igjen.
      Men håper jeg tar feil.
      Forøvrig mener jeg det er du som har lagt opp til denne konflikten mellom deg og han, og ikke hørt på han når han instendig, gang på gang, har bedt deg om å slutte. Så vær så snill og ikke dra offerkortet nå. Ikke gjør han til mobberen som terroriserer deg. Dersom du ikke nevner han i dun blogg, kan jeg garantere han ikke kommenterer heller.

        1. Nei, det gjør jeg ikke. Men han skriver jo her inne som en konsekvens av at kjerringa skriver om han, kritisk, støtt og stadig. Hvis hun slutter vil jeg anta han ikke har noen interesse av å henge her inne…

      1. Eline! Du sier at det er Kjerringtanker som har dratt konflikten i gang. Vel, – hvor godt kjenner du et menneske helt i begynnelsen? En som attpåtil oppmuntrer deg til å se på vedkommendes blogg med et skråblikk og kommentere det. Budskapet kunne forståes som “Peis på, bare skriv, det er artig.” Hvordan skal du da kunne vite at du har å gjøre med en som etter hvert vil snu seg mot deg og utpeke deg som hovedfiende nr 1?
        Man skal ha mye menneskekunnskap og følsomme antenner for å klare og oppfatte at noe skurrer i det som er skrevet. Derimot kan man sanse det fortere når man er fysisk til stede i samme rom. Men selv da kan det ta tid før man kommer dit hen at man innser at vedkommende ikke er god for en. Så er det viktig og ikke lese med mobbebrillene på. Jeg vet av egen erfaring at det kan være vanskelig for den som har blitt mobbet mye i oppveksten. Har man nå også i tillegg en i nær familie som også føyer seg inn i rekka, vil selvtilliten på det sosiale plan bli tynnslitt. Man blir såret for den minste ting, og alt som kan minne om vonde ting som skjedde i barndommen, kan dra deg rett tilbake til f.eks.skolegården der du sto i en krok og prøvde å gjøre deg usynlig. Du er plutselig den 8-åringen som ingen ville leke med.
        Som voksen må man gjøre noe med det, søke hjelp og da være villig til å bruke den tida det tar å komme seg på rett kurs igjen.
        Men uansett må vi alle huske på at en sak har minst to sider. Det blir fort veldig urettferdig, og ikke minst galt, når man velger side uten å sjekke hva som egentlig har skjedd. Man løser ingen ting ved å tillegge andre meninger som de ikke har. Spesielt når det blir sagt gang på gang at dette er ikke en kritikk av deg som person.
        I går, og flere dager før det, skrev Kjerringtanker mye fint om kokken. Hun ga ham også et tilbud om våpenhvile ved at de ikke skulle skrive noe om hverandre. Vanlig høflighet er at man takker for rosende omtale og legger ned våpnene. Men hva gjorde han i går? Jo, på bloggen hans i går kveld kunne man lese: “…. bortsett fra et par ekstremt tunge perioder, slik som den jeg er inne i nå, der jeg har følt kritikken mot meg så urimelig at det nesten har vært tungt å puste.” Ikke et ord om at han flere ganger har fått rosende omtale eller at en hånd om fred var blitt strukket ut til han. I stedet lot han leserne få spinne seg en mening om hvem som er verst. Det er meget stygt gjort og lite ærlig. Man må være to om å skape fred, ikke bare en!
        .

          1. Men som Eline helt riktig skriver, det er ikke første gang kjerringa sier hun skal slutte å skrive om kokken. Kommentarer til det?

      2. Enig med Eline! Du har flere ganger sagt at du skal slutte, men du klarer ikke å la være å trekke offerkortet! SLUTT! Få se at du holder ord. la han være.

        Stiller meg samme med Marcus og Eline å venter på samme kommentar. Holder ikke pusten for å si det slik.

    10. Du skriver godt og fengende, og jeg fortsetter å lese bloggen. Godt at du ikke skal nevne han på toppen mer, han overser vi helt.
      Oppskrift på huskors har jeg ikke, men det var fengende lesing. Holder på med en serie som heter Trollkvinne, og tar for seg litt av hekseprosessen i Finnmark. Har også lyst å besøke Vardø, men det får bli når det er trygt å reise.

        1. Jeg har vært på heksemonumentet. Det var en sterk opplevelse. Så sterk at jeg klarte ikke å gå gjennom hele minnehallen. Hver eneste av dem har fått sin plass i hallen i form av en liten tavle med navn, alder og hva de ble dømt for. Det var et og annet barn også under 15 år og noen få menn. Tvers gjennom rystende å lese hva de ble dømt for. Man skal være hard for ikke å kjenne sorg over deres himmelropende urettferdige skjebne. Stakkars mennesker. ❤️

        2. Drar dere til Vardø så ta en tur nedom Kiberg også. Gå innom Partisanmuseet å se og les om den innsatsen folk der gjorde under 2.verdenskrig. Les også om heksebrenningen, dere finner mye interessant stoff der. Første gang jeg var der, tilbrakte jeg godt over to timer i det museet. Ta også gåturen opp til Kibergneset, det østligste punktet i Norge. Mye krigsminner der oppe som man har godt av å få med seg.
          Dra ned til fuglefjellet på Ekkerøy utenfor Vadsø. I fint vær et det en flott opplevelse. Tar man turen opp på fjellet (som er en lett sak) finner man store områder der torv ble tatt ut til brensel helt til slutten av 1940-tallet. Om jeg ikke husker feil. Det siste stedet jeg vil anbefale er Hamningberg. Veistrekningen dit er så vill og vakker at du må se det for å tro det. I det hele tatt er naturen så fantastisk fin fra Vadsø til Hamningberg at det gir varig inntrykk for resten av livet.

          1. Høres utrolig fristende ut, og tar jeg med meg Gamle Gubben Gå kommer vi til å bruke mer enn to timer. Han er rimelig interessert i alt som har med andre verdenskrig å gjøre.

    11. Spennende lesing. Jeg var i en liten by i Nederland for mange år siden. Der var torget bygget rundt plassen hvor de brant hekser. Nesten flaut da å samtidig innrømme at til tross for at jeg har bodd nesten hele mitt liv i Finnmark, og vært flere ganger i Vardø, har jeg ikke besøkt heksemonumentet der. Men blir kanskje gjerne slik, man er for dårlig til å være turist i eget “nærmiljø”. Der skal jeg skjerpe meg.

    12. Finnmark hadde jo definitivt landets største tetthet av hekser.
      Har forresten hørt at grunnen til at noen av heksene fløt under vannprøven, var at de hadde mange lag skjørt, skjørtene var inngrodd av fett og skitt av div arbeid og sjelden klesvask. Fettet fungerte som impregnering, og av den grunn holdt de seg flytende, druknet ikke, og kunne fiskes opp og brennes!😄

      1. Troen og overtroen lever godt dags dato også i Finnmark, og spesielt blant samene. Det vet jeg, jeg kjenner til det gjennom kjennskap og vennskap. Likeledes her i sør, samt at jeg har evner som ikke helt kan forklares. Det er mange navn som brukes på dette. Jeg «leser» mennesker.
        Enkleste måten å bli kvitt huskors i en blogg er å blokkere fysisk. Jeg skal ikke gå inn på hva jeg «ser» omkring den konkrete utfordringen du står ovenfor, annet enn å si at det er komplekst. Total avstand er et godt ment råd. Det er også i tråd med den angjeldendes ønsker slik jeg har tolket det hele. Blir det bedre enn det!

    13. Nok et godt skrevet innlegg! Rart det, hvordan god norsk kan får fram gode poeng, når en ikke unnlater å begrunne/forklare 😉 Jeg vet jeg kommenterte ved forrige krangel at kanskje du skulle slutte å kommentere hmhm, da mest for din egen del. Beklager at det gikk slik, men du slipper forhåpentligvis denne samme fram og tilbake med de samme beskyldningene og forsvaring.. Velge sine kamper og prøve å være den voksne. Mener mye kunne vært holdt privat, akkurat det er vanskelig når kommentarfeltet bombarderes. Håper du fortsetter slik uten akkurat hmhm, slik at vi som liker hva du skriver kan fortsette å følge deg. Hvorfor de som er så uenige også følger deg er jo litt rart. Vil gjerne lese dine betraktninger videre, og håper du får en fin dag i dag, men også en mindre stressende hverdag framover ❤ Ingen kan gjøre alle fornøyd, hvertfall ikke i dagens krenkesamfunn. Så må vi lese to ganger, eller kanskje best stille oss i den andres sko og se hvordan vi hadde tatt samme tilbakemelding om det gjaldt oss selv. Håper inderlig huskorset forsvinner raskt, helst at det allerede er borte!

      1. Jeg kan være litt vrang og ikke alltid høre på gode råd jeg heller.
        Men nå ble liksom ikke bloggen det fristedet jeg ønsker at det skal være.
        Jeg synes og at jeg brukte mye tid på å forsvare, eller tenke på hvordan jeg skulle ordlegge meg for å roe og ikke eskalere.
        Jeg har ikke tenkt å slutte med mitt skråblikk på de andre toppbloggerne. kanskje endres konseptet litt. Men jeg tror dere som følger meg vil kjenne igjen bloggen og stilen og finne noe av interesse .

        1. Jeg håper du får fristedet ditt tilbake! Og det er minst to stykk for hver uenighet, og i grunnen kun dere to og ikke resten av oss i kommentarfeltet. Merket forskjellen på hvordan du ordlegger deg, det leses 😉 Det skjedde en vridning etter sist krangel, og synes det var bedre. Men skjønner at du brukte lengre tid på innleggene dine pga dette. Ha en fin dag videre! Kommer gjerne tilbake til deg og leser

    14. Her lærte jeg mye nytt.
      Jeg hadde husrens i huset for noen års siden. Det var noen som plaget meg som jeg ikke så. Det var ikke noe gøy.
      Til og med katten ble redd…Kanskje lage et innlegg om det!

    15. Lurt! For er det noe som er sikkert, så er det at dere iallfall ikke kommer noen vei (i hht en løsning av konflikten) slik det dere har holdt på. Det har bare vært ødeleggende for begge parter

    16. Var på tide du slutta å kommentere denne bloggeren, noen ganger prøvde du å vinkle det positivt for han, men du ble gjennomskuet, ga noen smuler, så påan igjen, ikke greit, tenk hvis noen hadde skrevet slik om noen av dine😣

    17. Jeg skrev særoppgave om hekseprosessene på gymnaset. Det var så mye spennende og interessant stoff, at det var vanskelig å begrense seg, husker jeg.
      Leser bloggen din med stor glede hver dag! Du tar opp så mye interessant.

    18. Du verden! Jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg at mitt tips om huskors skulle føre til at du forfattet et glimrende godt blogginnlegg som resulterte i fort oppstigning mot pallplass. Artig å kunne være tli nytte når man ikke vet om det selv. 😄😄
      Huskors har mange navn, men du glemte Xanthippe. 😄 Hun var gift med Zokrates og var en trettekjær kvinne, etter hva historien forteller.
      Hvordan bli kvitt et huskors? Ja, på nettet har du muligheten til å ignorere vedkommende. Det er du nødt til å gjennomføre helt. Eller evt blokkere hvis du kan. Får du epost må du slette de, mest for din egen del. For det skrevne ord kan gnage i deg så sterkt psykisk at du ikke klarer å bli kvitt tanker. Da blir du ufri. Jeg vet dessverre hva jeg snakker om og jeg unner deg ikke en slik skjebne. Riktignok hadde jeg en i nær familie som jeg mer eller mindre måtte forholde meg til, men det går på noe av det samme. Usikkerheten man føler, forsøkene på å gjøre ting bedre, sinne, manipulering, glede når man får noen gode smuler, fraværet av å bli forstått eller bli sett, lista er lang. Jeg for min del ble ikke fri før han døde. Men selv så vondt det var til tider så lærte jeg mye av alt sammen. Erfaringer blir som regel et nyttig kompass å styre etter om man vil være helt til stede i sitt eget liv.

      Sist, men ikke minst, takk for gode ord om meg!

      1. Margrethe, tiltredes! Det å bryte kontakt og tilgang helt, er essensielt viktig. Blokker, ignorer, og steng alle kontaktpunkter. Ikke les noe tekst som måtte bryte gjennom de satte sperrer.
        Lykke til videre. Jeg er overbevist om at alle nå ser frem til fred og harmoni her inne.

    19. Så bra at du skal slutte å kommentere Kokkejævel. Håper du står ved det. Han har jo innstendig bedt deg om det. Men det er jo unektelig litt komisk at når han tar til motmæle i ditt kommentarfelt, så er det han som plager deg. Uten at jeg kjenner kokkejævel, så tror jeg ganske sikkert at han ikke har den minste interesse av å skrive noe i ditt kommentarfelt om ikke du gir han en grunn til det. Så det hele er i bunn og grunn opp til deg 🙂

      Be kind. Always.

      1. Vel, det jeg har sett er at han plutselig og uten grunn har brast inn i kommentarfeltet og uttrykt seg i harde ordlag over snøen som falt i fjor. Det har gått på det samme hver gang. Mens på bloggen sin har han gitt uttrykk for å ha jobba hele dagen med middagsretter. Lite bra å være en person her og det motsatte der. Man skal oppføre seg på nettet slik som man er til vanlig.

      2. Evita.!
        Det er et godt poeng i det du trekker fram her. At når kokken svarer på innlegget til kjerringtanker i kommentarfeltet hennes så er det han som er mobben.
        .
        Kjerringtanker. Håper virkelig du ser hva du holder på med i lys av det som kommer fram. Legg vekk offerkortene du ofte trekker fram å ta heller ansvar for din del av uenighetene dere i mellom. Du er ikke noe bedre enn det du påstår den andre parten er. Skjerp deg!
        .
        Ta ansvar. Vær snill med andre.

    20. Du skriver suverent. Jeg liker i motsetning til flere andre, din betraktning av toppbloggerne. Hvorfor skal kokkejævel holdes uten for? Er det pga hans hårsårhet/ego(?)Jeg bare spør.. Du skildrer jo alle toppbloggere.. Stå på uansett veivalg. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg