Festival, gatekunst og kokken.

Svigermor kan slappe av, i den grad den dama er i stand til det.  Jeg leser inne på bloggen til Hovedsteder at Norwegian ikke sletter bonuspoeng folk ikke har fått brukt under pandemien.   For Svigermor som alltid er på fly-fot må det være en god nyhet.   Jeg vet at hun drømmer om en tur til USA i løpet av sommeren, og at høstens billetter til Spania alt er bestilt.
Jeg derimot er aldri ute på slike reiser, eller svært sjelden.  Ingen bonuspoeng å tape på meg.

At Øyafestivalen kjøper Palmesus festivalen er heller ikke en nyhet som interesserer meg.  Når var jeg sist på festival? Jeg tenker godt etter. Jeg tror det må ha vært Skinnesmofestivalen i….. tja, 1987? Hvis du ikke helt kjenner til Skinnesmofestivalen så var det en bygdemusikkfestival på Skinnesmoen i Krødsherad kommune. Mye torader, mye hjemmebrent og mye mygg. Venninna mi bodde få hundremeter fra festivalplassen.
Minner fra ungdomstida

(Eller, det var ikke helt sånn som på denne YouTube videoen jeg husker det, men nesten…)

Danmark lanserer koronapass-app er neste sak inne hos Hovedsteder.
Da er det nok bare snakk om kort tid før Norge gjør det samme.  Jeg forstår hensikten med disse passene, og jeg støtter en del av bruken av de. For å reise, og for å komme inn på konserter etc. Men det har kommet forslag på litt mer bruk av de enn det jeg er enig i.  Vi får se hvilke regler og hvilken buk som kommer til å gjelde.

Den siste nyheten inne hos Hovedsteder er at Norge ender reiseråd.  Færøyene og deler av Finland går fra gult til rødt.
Plager ikke meg.  Jeg har ikke tenkt meg verken til Finland eller Færøyene.  Det blir helt klart Norgesferie på meg i år, og det gleder jeg meg til.  Norge er et fantastisk ferieland.

Vi fortsetter oppover bloggtoppen til plass 99.  Der er Zhuo.  Hun har på ny vært ute med fotoapparatet sitt.  Også denne gangen får bildene hennes meg til å tenke.

Innlegget heter “Hva nå Kristiansand?” og ta utgangspunkt i et bilde av gatekunstneren Quirkly Mouse som befinner seg ved infotavlen “Hva skjer” i Markens gate i Kristiansand.
Bildet har teksten

Hva nå #Kristiansand?
Skal vi ta opp kampen mot vold og seksuelt misbruk av barn, eller tie det i hjel fordi det blir så vanskelig å gjennomføre?!!
– Quirkly Mouse

Maleriet viser flere barn med gjensydde munner og triste øyne.
Bildet gjør inntrykk.

Gatekunst syns jeg er kult!  Jeg blir nysgjerrig på hvem denne Quirkly Mouse er, men jeg blir like klok av å google. Vel, sånn er det jo ofte med gatekunstnere.

Siden det er søndag, og til og med før kirketid føles det litt som å tråkke på noe som betyr mye for mange og skrive  djevelens navn.  Men Damer for faen er neste blogg på lista.

Et slikt blogg-navn gir assosiasjoner om ei grepa kjerring.  En biker, eller ei rødstrømpe  fra kvinnegruppa Ottar.  Jeg blir litt skuffet når innlegget bare inneholder en oppskrift på Løvetannsirup.  Det var ikke elt det jeg hadde forventet på en blogg med det navnet.

Ikke noe galt med løvetannsirup, altså. Jeg synes slike ting er kult jeg.  Men jeg forventet noe annet enn en matblogg.

Noen klager over at enkelte av mine blogginnlegg er tre kilometer lange.  Har dere sjekka ut siste innlegget til Vabofamily?  DET er langt det!  Fem kilometer, minst! Innlegget inneholder alt de har gjort de siste to månedene og ikke minst må alle bilder av en haug med bursdagshilsener som en haug med bursdagsbarn i forskjellig aldre har fått i løpet av de to månedene.
Ble litt langt for meg,  men hvem er jeg til å dømme?

Så er det bare kokken igjen. Kokken Geir. Andre kokker som frekventerer bloggverden har jeg ingen planer om å kommentere.

Kokken Geir er en kokk som blogger om mat. Ikke om livet eller døden mellom måltidene. Jeg liker Kokken Geir, og har prøvd minst en av oppskriftene hans. Den oppskriften var jeg veldig fornøyd med. Det var kyllingfilet med wokede grønnsaker og ramsløksmør. Det var jeg som lagde middagen her den dagen, og det var så godt at en skulle tro at det var Gamle Gubben Grå som hadde kokkelert.

I dette innlegget lager Kokken Geir Grillet svinenakke med coleslow tilsatt jordbær.  Det høres godt ut. Mulig det må prøves en dag.

Hva tar jeg med meg fra bunnbloggerne I dag?  Det blir litt langt å dra til Kristiansand for å fotografere gatekunst, desverre. Ikke har jeg en svinenakke eller et kålhue liggende å slenge, så jeg får ikke testet ut oppskriften til kokke. Men jeg kan jo terrorisere resten av familien med å spille skikkelig bygdemusikk….

8 kommentarer
    1. Skinnesmoen det var saker det! Jeg har aldri vært av de som lå der hele helga i campingvogn, men definitivt et innslag når en ble 18 og kunne komme seg dit selv. Når en var yngre var en med foreldrene og dro hjem i “anstendig tid” som de kalte det. Når en ble eldre ankom man vel ikke før “anstendig tid” var over. Tror nok de som drev stedet ikke gjorde leksa si, for “tilbudet” døde ut når elektronikken overtok ungdommen. Nå er det vel knapt noen som hører på gammeldans eller kan danse reinlender og masurka. Men det er gode minner å ha med seg.

    2. Liker å se gatekunst. Eller blir det bare Norgesferie for meg i år også. Og som du sier, Norge er et vakkert land.
      Ja, mat…jeg tror jeg må enten spise fisk rester i dag eller lage omelett:)
      Jeg kan lese lange innlegg hvis temaet interesserer meg:)
      Ha en fin dag!

    3. Artig å lese betraktningene dine om bunnen, faktisk har jeg blitt litt mer opptatt av denne lista. Kommenterer litt flere. I hvert fall er det mye lærdom i bloggverdenen, på mange vis. Men jeg syns du skulle komme deg på konsert…heller kanskje er det egentlig jeg som bør det. Tror jeg må noen år tilbake sjøl, et tiår eller noe sånt, inn på 2000-tallet. Om jeg ikke regner med for et par år siden, jeg trodde jeg var på konsert – men alle de andre var visst på fest. Ja, ja… Fin dag til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg