Finne våren i Nevlunghavn

Nevlunghavn, selve navnet får en automatisk til å tenke på sommer, sol, blå himmel, måkeskrik og duften av tang og salt sjø. Det virket som det perfekte stedet å dra for å finne våren.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde sett for meg litt annet enn tåke, lett yr, 6 grader og en kald sno da jeg planla denne turen. Men det viktigste var på plass. Bakken var fri for is og snø. De siste restene etter vinteren var så små og så få at de var det bare å overse.

Nevlunghavn ligger ytterst på Vestfoldsiden av Langesundsfjorden, som Vestfolds ytterste utpost mot Skagerrak.  En liten sørlands-landsby som ligger der veien slutter.  En sånn idyll du må oppsøke. Ingen gjennomgangstrafikk med turister som gjør tilfeldige stopp på veien.  Men en idyll, det er dette lille stedet der ytterst mot Skagerrak, også en litt kjølig dag i midten av mars.

De første innbyggerne slo seg ned her i andre halvdel av 1600-tallet. De drev med losing og fiske, og stedet har greid å bevare sitt opprinnelige preg som los-havn og fiskerlandsby.

Det bor ca. 650 mennesker i Nevlunghavn, men om sommeren 7 eller 8 dobles innbyggertallet på grunn av alle sommergjestene.   Da er det nok litt mer liv her enn i midten av mars. Men jeg liker meg på slike steder litt utenfor sesong. Da opplever man sjarmen på en annen måte, og man har den nesten helt for seg selv.

Når vi vandret rundt med hundene var det som om tiden hadde stått stille i mange, mange år.
Jeg nøt både omgivelsene og det å ha bar mark under beina. Jeg kunne se meg rundt i stedet for å  holde øye med hvor jeg satte beina for å unngå issvuller og holke.

Hvite sørlands-hus med hvite stakitt-gjerder rundt. Ingen moderne bygg som ødelegger idyllen.
I 1991 ble Nevlunghavn utpekt som Vestfolds kandidat til Riksantikvarens utnevning av de best bevarte stedene i Norge. Dette brakte samtidig Nevlunghavn inn på UNESCOs internasjonale liste over verneverdige tettsteder.
Det betyr vel at stedet får beholde sitt idylliske preg uten at noen utbyggere og eiendomsinvestorer får ødelegge det håper jeg. Vi trenger slike steder.

Snirklete, trange gater. Her kjører du sakte – enten du vil eller ikke. Og gjør du det ikke har innbyggerne sin egen måte å fortelle hva som da kan skje. (Se skiltet på stakittgjerde på bildet under.)

Det sies at det er restaurant nede ved havna sammen med fiskemottak. Et galleri skal det visstnok også være, og noen driver å legger siste hånd på verket på et oppusset gammelt gjestgiveri.
Så selv om det ser ut som om tiden har stått stille i Nevlunghavn er det fremdeles ting som skjer. Livet har absolutt ikke stoppet opp.


Liv og røre var det og, om ikke ute i de trange gatene og nede ved havna. Det var kanskje ikke dagen som innbød til å nyte livet ute.
Nevlunghavn Bakeri & Conditori lå like oppi bakken fra havna.  Der var det mange folk, selv en onsdag formiddag.
I samme bygget lå Losen Butikk som selger gaver og interiør. Det stedet er verdt et eget innlegg. Det kommer, så følg med.

Nevlunghavn er et koselig sted. Jeg kommer gjerne igjen. Gjerne en dag tåka har lettet, himmelen er blå og sola varmer.
Men selv en sur dag i mars hadde stedet sin sjarm. Jeg fant våren. Det var den vi dro for å finne.

 

 

 

14 kommentarer
    1. Veldig flotte omgivelser, skulle bare ønske dere fikk se det i finvær. Hadde vært en flott opplevelse. Men godt det ikke var snø der da…

      1. Det var godt å vandre rundt uten piggsko, og uten å måtte se mer på underlaget enn på omgivelsene.
        Stedet har sin sjarm, også når tåka og rå luft dominerer. Man skal ikke se bort fra at vi tar turen tilbake når det er sommer og sol.

    2. Så sjarmerende plass..Ser veldig fint ut og du fikk flotte bilder her..Mandag og tirsdag var fine dager, men så kom tåka og det ble surt på onsdag. Men håper dere får tatt en tur en dag det er blå himmel og litt mer sommer.
      Men fint var det og det var sikkert en koselig opplevelse med en tur til kysten.

      1. Det var en skikkelig fin dag, til tross for at været var litt surt.
        Godt å komme til kysten og barmark, og Nevlunghavn er virkelig verdt et besøk.
        Det kommer flere innlegg fra turen vår etter hvert. Du får følge med. Tror dette er et slikt sted du ville like.

      1. Ja, kanskje litt svensk svung over navnet. Men det ligger i Vestfold, da.
        Det var en fin dag, og tåke gjør seg ofte godt på bilder. Når det først skulle være overskyet og surt er eg glad for at det var tåke. Det gjør noe positivt med bildene.

    3. Nevlunghavn har din sjarm med tåke også, og litt gøy å være der “utenfor sesongen”! Husker jeg var med foreldrene mine dit for mange år siden. Da var det sommer og sol, og vi kjøpte reker og makrell ved fiskemottaket. Dere får ta dere en tur dit igjen!

      1. Jeg liker å besøke slike steder litt utenfor sesong. Men kanskje tar jeg veien tilbake når det er mer sommer. August etter at skolen har begynt igjen kan jo være en ide.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg