For dum til å drikke kaffe…

Det er kanskje dårlig gjort av meg å bruke Charlie Chihuahua som illustrasjon til dette innlegget, for han drikker da vitterlig ikke kaffe. Men i dag morges følte jeg meg litt som en småtrett, feit skjødehund da jeg entre YX stasjonen på Vikersund sånn litt før klokka 8.

Jeg fikk YX koppen, det synlige beviset på en kaffeavtale mellom meg og denne bensinstasjonskjeden, i julegave av Gamle Gubben Grå. Og med denne koppen i en utstrakt hånd entret jeg bensinstasjonen i Vikersund. En tigger med koppen sin…

Dama bak disken fylte raskt og effektivt opp kruset og ga det tilbake til meg sammen med den baconpølsa jeg bevilget meg til frokost. Så langt så greit. Men da jeg førte kruset mot munnen på vei ut døra fikk jeg ikke ut noe sårt tiltrengte kaffe. Vel inne i bilen spiste jeg raskt pølsa og konsentrerte meg så om kaffekruset.

Det var en annen patent enn på Circle K koppen jeg hadde i fjor. Jeg snurret på det løse lokket på toppen. Forsøkte på nytt å drikke. Ikke noe kaffe. Jeg skrudde av hele det lille løse lokket på toppen. Fremdeles ikke noe kaffe. Men jeg forsto at det ikke var meningen at dette lille lokket skulle skrus av. Jeg fikk det nesten ikke på igjen. Et øyeblikk var jeg redd jeg hadde ødelagt hele koppen, spolert hele avtalen, før jeg fikk nytt godt av den. Samtidig ble jeg ikke så lite irritert på meg selv. Jeg kan godt innrømme at jeg ikke er noen Einstein når det gjelder tekniske duppeditter, men her var det snakk om en kaffekopp! Hvor vanskelig kunne det være?

Jeg fikk det lille lokket på plass. Skrudde opp det store lokket og tok en stor slurk av den svarte, varme, sårt tiltrengte kaffen. Og klarte selvfølgelig å søle kaffe på toppen min. Den er i den fargen jeg kaller sennepsgul, men som sikkert har et mer fancy navn i 2020.

Og kaffen hjalp. Det lille lokket kan ikke bare skrus rundt, det kan også trykkes ned og opp! Jeg forsøkte et par tre fire raske pumpetrykk, liksom pumpekanneprinsippet. Resultatet var enda mer kaffesprut ut over meg. Men så begynte hjernen å fungere. Trykk ned, kopp åpen du kan drikke. Trykk opp kopp lukket. Ikke noe kaffe søles ut på topp, og kaffen holder seg varm.

To gode slurker kaffe til, og så kunne jeg fornøyd fortsette turen videre mot Drammen. Denne kjerringa  virker ikke før dagens første kaffekopp!

2 kommentarer
    1. Jeg har en lang karriere innenfor Circle K-/Statoilkopper, og før i tiden hadde også de en lignende patent, men liker bedre den de har nå. 🙂 Ikke noe rart det skaper utfordringer med så mange varianter både på kaffekanner og -kopper, og mye annet som skal åpnes….! Selv perlesukker og Geisha grøtris!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg