For eller i mot…

Dag tre på landsmøte var stort sett satt av til voteringer over prinsipprogrammet.  Det vil si ganske mange ganger opp og ned med hånda etter hvor vidt du er enig i komiteens innstilling på hvorvidt et forslag skal vedtas eller ikke.
I de fleste saker ser dirigentbordet raskt om det er flertall for eller i mot i salen.  Men noen ganger er det så likt at det må manuelltelling fra tellekorpset til. Da må man sitte med lanken oppe lenge mens tellekorpset teller. Gjerne både en og to ganger før man blir enige om tallet. Til tross for at det er bare voksne mennesker i salen er det vanskelig og holde hånda helt oppe eller helt i ro under en telling.

Men vi kom oss da gjennom sakslista innen tiden som var satt opp. Ikke verst. Jeg har vært på flere møter i Rødt hvor ikke det har vært tilfelle….

Hva i egentlig vedtok?
En hel masse.

Vi tok dessverre ut karakteristikker av LO og Ap-ledelsen som et «pampevelde». Nå skriver vi i stedet at «Norske fagforbund er demokratiske organisasjoner der ledelsen velges nedenfra. Arbeiderbevegelsen har likevel fått et sjikt av profesjonelle ledere som synes å lytte mer til parti, stat eller til og med EU, enn med den organiserte arbeiderklassen». Her vant dessverre ikke mitt syn frem. Jeg kan fremdeles tenke meg å snakke om pampeveldet

Vi kaller ikke de som holder vanlige folk nede for borgerskapet, men for kapitalistklassen.  Jeg tror nok at jeg i likhet med pampeveldet også kommer til å bruke borgerkapet. Liker ordet.

I tillegg til ordene i prinsipprogrammet vedtok vi det som er mer håndfast politikk. Nemlig en hel rekke uttalelser.

Rødt vil stanse all bygging av vindkraftparker med mer enn to vindmøller på land

Vi vil kreve strengere reguleringer av arbeidskraft fra EØS området. Blant annet krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for å hindre sosial dumping.

Rødt vil ha en egen industriminister.

Og en sak som er viktig for meg:
Rødt vil avvikle helseforetakssystemet og få på plass en ny sykehuslov som frigjør sykehussektoren fra bedrifts- og markedsøkonomiske styringsprinsipper.

Vel folkens, nå skal jeg ikke plage dere med mer landsmøtepreik, men mer politikk kommer det nok

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg